Theodor Paleologu: „Biserica nu e prăvălie. Bunurile spirituale sînt diferite de cele materiale şi nu te duci să le iei cu punga de la magazin“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Theodor Palaologu
Theodor Palaologu

Diplomatul Theodor Paleologu răspunde preoţilor care reclamă faptul că bisericile rămân închise pentru credincioşi, inclusiv în noaptea de Înviere, şi magazinele nu.

Mai mulţi prelaţi ai Bisericii Ortodoxe Române reclamă public faptul că bisericile vor rămâne închise inclusiv în noaptea de Înviere, în timp ce magazinele alimentare sunt deschise cu respectarea unor cerinţe.

Diplomatul are un punct de vedere: „În disputa legată de deschiderea bisericilor în noaptea de Înviere ar trebui să mai şi gîndim, nu doar să repetăn clişee şi sloganuri.

1) Analogia cu magazinele de mîncare este ineptă. Bunurile spirituale sînt diferite de cele materiale şi nu te duci să le iei cu punga de la magazin. Biserica nu e prăvălie.

2) Argumentul că bisericile nu s-au închis în timpul epidemiilor de ciumă din secolele VI şi XIV demonstrează exact contrariul. Pe atunci nu se ştia nimic despre răspîndirea epidemiilor.

3) Există o specie de apucaţi care au impresia că se opun secularizării, dar care, de fapt, o accelerează prin atitudinile lor lipsite de minte. Se tot încăpăţînează să ofere adversarilor lor nuielile cu care să fie flagelaţi. Şi nu doar ei, ci întrega Biserică. Biserica Ortodoxă Română trebuie să evite cu orice preţ să fie asociată cu o explozie a cazurilor de coronavirus.

4) Comparaţia cu persecuţia din timpul regimului comunist nu este doar cretină, ci de-a dreptul neruşinată.

5) Vocile care cer deschiderea bisericilor de Paşte sînt cu totul minoritare. Un sungur episcop a derapat grav. Majoritatea ierarhilor, preoţilor şi credincioşilor au o atitudine înţeleaptă şi responsabilă.

6) În sfîrşit şi cel mai important, dacă ieşim în noaptea de Înviere pe balcoane, dacă aprindem cîte o lumînare şi cîntăm "Cristos a-nviat", transformăm întreaga ţară într-o imensă biserică. Să fim creştini, nu cretini“. 

Radu Preda: „Ordonanţele militare au o inconsecvenţă gravă: închid spaţiile publice (teatre, grădiniţe, şcoli, biserici, stadioane etc.), dar nu reglementează în detaliu comportamentul la marile magazine“

Părintele Radu Preda, care a fost hirotonit preot anul trecut într-un locaş de cult din München, a postat pe pagina personală de Facebook punctul de vedere cu privire la criza prin care trece societatea românească şi, prin urmare, şi Biserica: „COMUNICARE ŞI COMUNIUNE PE VREME DE MOLIMĂ

Ca toate postările mele de până acum, şi aceasta vine dintr-o necesitate pe care am constatat-o din atitudinile altora şi de care am fost făcut atent de alţii. Aşadar, pe scurt şi în dorinţa de a lămuri, linişti şi împăca sufletele mult încercate de această recluziune forţată care, iată, a fost prelungită:

1. Biserica, prin ierarhii ei, a încercat să găsească formule de evitare a închiderii bisericilor. Conducerea statului a fost, clar spus, împotrivă. Dar nu din sentiment anti-religios menifest, ci din frică. Politicienii, inclusiv cei care se dau "doar" medici, au ales următorul scenariu: decât o catastrofă uriaşă imediată, mai bine mai multe catastrofe, mai mici, pe termen mai lung. S-a câştigat timp. În plus, s-a considerat că, electoral şi logistic, este mai avantajos să laşi magazinele deschise, în vreme ce închiderea bisericilor va trece neobservată.

Imagine indisponibilă

Radu Preda

2. Ordonanţele militare au o inconsecvenţă gravă: închid spaţiile publice (teatre, grădiniţe, şcoli, biserici, stadioane etc.), dar nu reglementează în detaliu comportamentul la marile magazine, care ar fi putut introduce sistemul drive in, evitând astfel aglomerarea. Faptul că stăm în case, dar ne lovim cu cărucioarele la supermarket oferă nu doar o imagine suprarealistă, dar accentuează impresia că suntem cu toţii prinşi într-o mare minciună, într-o păcăleală.

3. La acestea se adaugă delirul canalelor de televiziune autohtone. Este inadmisibil să înscenezi boala şi moartea la asemenea cote de teribilism, apocaliptism, senzaţionalism. Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) nu s-a autosesizat şi tolerează, inclusiv dacă va da nişte amenzi simbolice, acest exerciţiu de isterizare în masă care nu are nimic, dar chiar nimic, de a face cu jurnalismul, cu accesul la informaţii de interes general.

4. Organele de ordine, prinse şi ele pe picior greşit, fără instrucţiuni clare care însă nu înseamnă să fie fără nuanţe, au abuzat ici-colo, dând, de pildă, amenzi uriaşe unor preoţi pentru oficierea legală a parastaselor. În vremuri de criză, previi, nu amendezi din prima. Pacea socială primează. Iarăşi, impresia că se urmăreşte intimidarea cetăţenilor în general şi a oamenilor religioşi în mod special s-a adâncit.

5. Reţelele de socializare din mediul digital au oferit şi ele o imagine schizoidă: pe de o parte, transmisii live de slujbe şi rugăciuni, invitaţii la lectură, propuneri creative de a petrece timpul între patru pereţi, lecţii cu elevii şi studenţii în clase virtuale, pe de altă parte conspiraţionişti agitaţi, inclusiv clerici care anunţă căderea de la credinţă, laici panicaţi, oameni luaţi de val etc.

6. În tot acest timp, toate episcopiile Bisericii Ortodoxe Române (nu am informaţii de la celelalte culte, scuze) s-au mobilizat exemplar pentru a ajuta cât mai mult. Inclusiv donaţiile în nume personal ale unor concetăţeni s-au pus în slujba ameliorării situaţiei de criză. Bine, termenul este aducător de confuzie: sistemul medical este permanent în criză, doar că acum s-a văzut mai bine.

7. În acest context, sumar schiţat aici, cred că îndemnul la calm, la raţiune, poate diminua din efectele psihologice, unele la limita patologiei, pe care le produc statul acasă combinat cu o "socializare" toxică prin televiziune şi alte reţele. Să ne păstrăm sau, după caz, să ne recăpătăm cumpătul. Altminteri, o să ieşim din criza aceasta mai rău decât am intrat. Fără nicio glumă.

8. Revin la problema bisericilor închise şi la perspectiva dureroasă, pe drept considerată de mulţi, cler şi popor, ca fiind inacceptabilă, a unui Paşte acasă: frica şi incapacitatea autorităţilor ne ţin departe de biserică, nu laşitatea noastră, a slujitorilor ei. Epidemiologic, se puteau identifica spaţiile destul de mari unde să se poată desfăşura, în fiecare localitate, Slujba Învierii. Cu o condiţie: ca lumea să fie disciplinată, să respecte normele de distanţă. Or, această condiţie nu poate fi garantată de nimeni. Totuşi: în duminica în care s-a slujit afară, comportamentul credincioşilor a fost exemplar, arătând că se poate.

9. În rest, totuşi, să nu ne minţim pe noi înşine: când şi unde am dat noi exemplul unei prezenţe calme, în bună rânduială, fără îmbrânceli, sudalme şi nervi? Da, cu trecerea anilor, marile pelerinaje de la Bucureşti, Iaşi sau Suceava s-au "profesionalizat", adică organizatorii au învăţat din greşelile "ediţiilor" anterioare. În rest însă nu avem, cum spuneam, nicio garanţie. De aceea, să folosim această despărţire fizică de biserică pentru o mai temeinică interiorizare a datelor credinţei noastre, pentru o autointerogaţie critică privind modul cum ne raportăm la comunitatea din care facem parte.

10. Cei care, în aceste zile, din cler şi din popor deopotrivă, fac pe leii dogmatici, urlând de se cutremură jungla socială că am apostaziat, că episcopii L-au părăsit pe Hristos, să ia aminte la sminteala pe care o seamănă, acolo unde nu era, sau o adâncesc, acolo unde era oricum prezentă. Nu există nimic mai otrăvitor decât curajul fără minte şi mintea fără curaj. Să nu agrăvăm pe cont propriu o situaţie pe care conducătorii lumeşti par să o fi scăpat pe alocuri din mână. În caz de catastrofă, după ce se ridică praful, este o mulţumire drăcească să spui că ai avut dreptate.

Dumnezeu să ne păzească, să ne dea sănătate, înţelepciune şi pace.

Sus să avem inimile!

Părintele Radu“

IPS Teodosie:  „De ce Biserica e marginalizată?“

Arhiepiscopul Tomisului continuă să-şi susţină punctul de vedere. Într-o înregistrare făcută publică miercuri, 8 aprilie, IPS teodosie spune: „Eu n-am intenţionat, şi nici nu voi dori vreodată, să instig la vreo neascultare de autorităţi sau de reglementările care sunt necesare. Am şi precizat într-un cuvânt al meu că noi trebuie să ne supunem celor ce ne sunt conducători.....Acest moment s-ar fi cuvenit să fie trăit din plin, nu doar privit. Şi eu am nădăjduit ca Dumnezeu, la rugăciunile noastre, să facă o minune: fie să oprească boala, fie să lămurească pe cei ce pot să ne dea dreptul să intrăm în biserică de faptul că biserica nu este un pericol. Se intră în diferite instituţii: la farmacie, la magazine... La piaţă e chiar tumult de oameni şi, cum îmi spun creştinii – îmi dau telefon – sunt o mulţime de oameni, şi unii lângă alţii, şi nu-i opreşte nimeni. Poliţia nu-i pândeşte, nu-i amendează. De ce Biserica este marginalizată, ne întrebăm?! Iată, în Bulgaria, este voie să se intre în biserică. " IPS Teodosie.

Pe aceeaşi temă:

VIDEO ÎPS Teodosie vrea ca bisericile să fie deschise în noaptea de Înviere: „Nădăjduim ca Sfânta Înviere să o facem împreună cu credincioşii“

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite