Sorin Oprescu vrea mai puţine taxiuri de Ilfov în Bucureşti şi blamează „sclavia din taximetrie“

Sorin Oprescu vrea mai puţine taxiuri de Ilfov în Bucureşti şi blamează „sclavia din taximetrie“

Sorin Oprescu vrea să rezolve problema taximetriştilor din Bucureşti. FOTO Adevărul

Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, solicită ca numărul taximetriştilor din Ilfov care lucrează în Bucureşti să fie limitat, printr-un protocol al utorităţilor locale.

Oprescu propune ca numărul taximetriştilor ilfoveni care lucrează în Bucureşti să fie stabilit printr-un acord de cooperare între administraţiile locale. Potrivit edilului, în Capitală activează foarte mulţi taximetrişti din Ilfov, în detrimentul celor care au autorizaţii emise de Primăria Capitalei.

„Vreau să-i asigur pe taximetristii bucureşteni că, după cele câteva zeci de întâlniri pe care le-au avut cu reprezentanţii municipalităţii, am încercat sa identificăm soluţii la problemele importante semnalate de ei. Am trimis amendamente la noua lege aflată în Parlament. Ne-am bucurat că există interes pentru modificarea legii şi, încă din 2011, în mod constant, pe măsură ce Comisia de Industrii şi Servicii mai adoptă câte un raport, Primăria Capitalei îşi prezentă punctele de vedere. Însă, din nefericire, numai câteva dintre ele au fost luate în considerare, au fost menţinute doar amendamentele care nu deranjau anumite grupuri de interese. Însă problemele reale semnalate de noi, cele care afectează grav buna desfăşurare a activităţii de taxi în Bucureşti, iar unele chiar legalitatea acestei activităţi, au fost excluse din prevederile noului proiect. Ba mai mult, s-a încercat legalizarea unor abuzuri. Permanent, i-am informat pe parlamentarii vechii  legislaturi, despre aceste nereguli, însă fără rezultat“, avertizează Oprescu.

Concret, Primăria Capitalei nu este de acord cu propunerea ca un numar de taxiuri din judeţul Ilfov să opereze permanent în Bucureşti. Această prevedere era trecută în proiectul de modificare a legii taximetriei, fiind vorba despre 1.600 de taxiuri.

Era un abuz din partea organului legislativ, care interfera cu autoritatea locală într-o problemă care ţine exclusiv de decizia administrativă locală. Mai mult decât atât, din cauza acestei prevederi se putea realiza o concurenţă neloială celor care îşi desfăşoară activitatea în localitatea în care sunt autorizaţi. În momentul de faţă, în Bucureşti sunt circa 8.500 de autorizaţii valabile. Din anul 2010, Primăria Capitalei nu a mai eliberat nicio autorizaţie de taxi, respectând prevederile legale, care condiţionează eliberarea de autorizaţii în funcţie de numărul de locuitori: 4 autorizaţii de taxi la o mie de locuitori“, a explicat primarul.

De asemenea, edilul a precizat că există un număr mare de bucureşteni, care, acum pe  perioada de criză, neavând altă sursă de venit, îşi doresc să presteze activitatea de taximetrie. „Şi când spun asta, mă refer la persoane deţinătoare de atestate. Şi eu nu pot să-i ajut, pentru că respect prevederile legii. Si cum s-ar fi uitat oamenii ăştia la mine, dacă eu nu mă opuneam modificării greşite a legii taximetriei, care mă obliga pe mine, Primarul General al Municipiului Bucureşti să autorizez taximetriştii din Ilfov, să vină să lucreze în Bucureşti? Şi aş mai avea o întrebare pentru iniţiatorii legii: cum au respectat autorităţile locale din Ilfov reglementarile legale? Sunt comunele ilfovene privilegiate? Au dreptul să funcţioneze în afara legii? De exemplu, există o localitate cu circa 7.000 de locuitori, ai cărei reprezentanţi au dat 192 de autorizaţii, când legea îi obligă să dea fix 28 de autorizaţii. Nu-mi cereţi mie să dau exemple de localităţi“, a mai spus Oprescu.

Tariful, o altă problemă

Ca urmare a faptului că în momentul de faţă preţurile sunt sub limita acoperirii costurilor de către operatori, apar fenomene de tipul înşelarea clientului, evaziune fiscală, negocierea cu clientul la cursă şi neutilizarea aparatului de taxat, coroborata cu refuzul curselor în cazul în care nu se ajunge la o înţelegere.
„Obligaţia Primăriei este protecţia consumatorului, respectiv a cetăţenilor împotriva abuzurilor, stabilind tariful maximal. Legile ţării nu permit autorităţilor locale să stabilească tariful minimal, din cauză că ar afecta libera concurenţă. Nu ne putem întoarce la mercurialul de pe vremea comunismului. Ştiti cine compune tariful minimal?“, a întrebat edilul, şi a dat câteva exemple: „Dispeceratul Cobălcescu a cerut 1,7 lei. Primăria a aprobat. A urmat migrarea tuturor călătorilor către companiile mai ieftine. Taximetriştii afiliaţi către acest dispecerat au plecat şi ei la cei cu preţurile mai mici. Actuala lege nu-i permite taximetristului independent să vină să-şi spună părerea asupra unui preţ, să lucreze pe tariful lui. Ci îl obligă să se ducă la dispecerat, să ia preţul pe care îl stabileşte dispeceratul.  Însă sunt de acord cu orice soluţie stabilită de prestatorii acestui serviciu, care vizează eliminarea tuturor ilegalităţilor din taximetrie şi efectuarea unui serviciu civilizat şi eficient economic“. 

“Sclavia în taximetrie“

În ceea ce priveşte închirierea autorizaţiilor de taxi, Sorin Oprescu a spus că nu este de acord cu aceasta practică deoarece în felul acesta nu se mai eliberează niciodată autorizaţiile de taxi. „Mai este o problemă serioasă, legată de închirierea autorizaţiilor şi transmiterea lor de la un operator la altul, fără a se ţine cont de caracterul public al acestora. În acest fel, ţinând seama de numărul de autorizaţii limitat de lege, se creează premiza că niciodată o autorizaţie să nu mai fie disponibilă. Creşte numărul celor care vor lucra pe autorizaţiile altora, cu propria maşină, suportând toate costurile, responsibilitatea celui ce deţine autorizaţia devenind practic nulă. Aceasta va crea un val de nemulţumire în rindul celor care astăzi formează aşa zisul grup al «sclavilor din taximetrie», grup care devine mai mare, cu fiecare zi“.

Primăria Municipiului Bucureşti a solicitat că articolul respectiv să aibă un singur alineat care să prevadă, fără echivoc, că “un transportator autorizat poate să utilizeze pentru transportul de persoane în regim de taxi doar conducători auto atestaţi profesional şi numai pe bază de contract de muncă în calitate de salariaţi”. Mai mult de atât, pentru creşterea siguranţei circulaţiei şi respectarea legislaţiei muncii Primăria a solicitat ca programul de lucru al taximetriştilor să fie de maximum 8 ore pe zi, cu menţiunea că aceasta condiţie va fi înscrisă obligatoriu în contractul de munca. „Unii lucrează mai mult de 8 ore, iar patronii le trec în cartea de munca doar două ore. Adică nu plătesc taxe la stat pe volumul de munca prestat. Va imaginaţi ce se întâmplă când ajung oamenii astia la pensie?“, a mai spus Oprescu.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: