Sfatul bicicliştilor ungari: "Don’t be afraid of radicalism"

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
În 2004, prin implicare, o mână de biciclişti din Budapesta au pus în mişcare cel mai mare Critical Mass din lume. Acţiunile lor au forţat politicienii ungari să ţină cont de nevoile oamenilor.
În 2004, prin implicare, o mână de biciclişti din Budapesta au pus în mişcare cel mai mare Critical Mass din lume. Acţiunile lor au forţat politicienii ungari să ţină cont de nevoile oamenilor.

Budapesta s-a transformat în ultimii 9 ani. Traficul a scăzut, siguranţa rutieră a crescut, oraşul e plin de turişti, serviciile publice s-au dezvoltat. Cum a fost posibil ? Totul a plecat de la nişte curieri pe bicicletă.

În 2004, un grup de biciclişti din Budapesta a dorit să sărbătorească "Ziua Internaţională fără Maşini" (Car Free Day). Primarul a refuzat solicitarea lor pe motiv că marşul ar perturba traficul, fiind organizat în timpul săptămânii.

Răspunsul primarului, care nu dorea ca traficul auto să fie deranjat în "Ziua Internaţională fără Maşini", a mobilizat oamenii. La solicitarea activiştilor şi a curierilor pe bicicletă, aproximativ 4500 de biciclişti au ieşit în stradă în week-end-ul ce a urmat.

De atunci, protestele de tip "Critical Mass" organizate în Budapesta au avut întotdeuna o participare masivă. 10 mii în primăvara lui 2005, iar în toamnă evenimentul s-a bucurat de prezenţa a 20 de mii de biciclişti. În primăvara lui 2006 au fost 32 de mii, în 2007 s-au adunat 50 de mii iar în 2008 s-a estimat ca au fost prezenţi 80 de mii de biciclişti.

Atunci când clasa politică ascultă nevoile oamenilor, protestele nu mai sunt necesare.

Din 2004, asociaţiile de protecţia mediului şi cele de promovare a mersului pe bicicletă au fost susţinute de protestatari. Iar lucrurile au evoluat, politicienii ungari fiind forţaţi să ţină cont de cererile oamenilor.

În 2006, toate partidele politice din Ungaria au inclus măsuri de încurajare a folosirii bicicletei în programele lor de guvernare. Iar în 2006 şi în 2007, preşedintele Ungariei a pedalat alături de cetăţeni în cadrul evenimentului.

20 aprilie 2013 – Ultimul eveniment "Critical Mass" din Budapesta

"De ce ultimul ? De ce ultimul ? Toată lumea pune aceeaşi întrebare!" ne-a răspuns János László, membru în echipa de organizare. "Pentru că nu mai avem nevoie."

Atunci când clasa politică ascultă nevoile oamenilor, protestele nu mai sunt necesare. Iar organizatorii protestului "Critical Mass" din Budapesta au ajuns la concluzia că acum lucrurile au intrat pe un făgaş normal.

De aceea, pe 20 aprilie a fost organizat ultimul astfel de protest în Budapesta. Cu sprijinul asociaţiei Mai Mult Verde şi al echipei de la Cicloteque am avut posibilitatea să particip atât la marşul bicicliştilor cât şi la Conferinţa VOCA (Volunteers of Cycling Academy).

"Don’t be afraid of radicalism"

Tema întâlnirii VOCA a fost "Movement and professional work".  Am discutat despre modul în care protestele oamenilor trebuie să susţină munca de advocacy a ONG-urilor pentru ca administraţiile publice să adopte măsuri de încurajare a mersului pe bicicletă.

Prezentarea situaţiei din Bucureşti a trezit interesul participanţilor mai ales că în iunie vor veni la Bucureşti să vadă cu ochii lor infrastructura pentru biciclişti.

Movement and professional work bucharest 1 from Marian Ivan

Am urmărit cu atenţie toate prezentările. Am vrut să învăţ cum au rezolvat alţii probleme similare cu ale noastre. Iar povestea Budapestei este cea mai apropiată de realităţile din Bucureşti. De aceea János a avut un mesaj simplu pentru noi: "Don’t be afraid of radicalism"

Prezentarea asociaţiei bicicliştilor ungari mi s-a părut foarte interesantă. Demne de punctat sunt schimbările produse în perioada 2006-2007. În primul rând, veţi observa o creştere bruscă a numărului de utilizatori. Şi tot atunci s-a întâmplat şi o inversare a modului predominant de folosire a bicicletei. Dacă până atunci ea era utilizată mai mult în zilele libere, din 2006 oamenii au început să pedaleze mai mult în timpul săptămânii, bicicleta fiind folosită tot mai mult în scopuri utilitare, nu doar de agrement. Astfel, prin utilizarea bicicletei în deplasarea spre muncă, traficul oraşului a fost decongestionat.*

Iar dacă vom face legătura între aceste îmbunătăţiri a vieţii oamenilor şi ce s-a întâmplat în viaţa politică, vom observa că 2006 a fost anul în care politicienii din Ungaria au luat pentru prima oară în serios problema utilizării bicicletei ca metodă ieftină de rezolvare a problemelor generate de congestiile din mediul urban.

Comparativ cu situaţia din Ungaria, politicienii români au ignorat (până acum) aceste soluţii ieftine. La protestul organizat în toamna anului trecut în Bucureşti, niciun partid politic nu a catadicsit să răspundă petiţiilor semnate de cetăţeni.

Iată motivul pentru care sunt de acord cu sfatul lui János: "Don’t be afraid of radicalism"  (n.r. - Să nu vă fie teamă de metodele radicale!)

Develpoment of biking in budapest from János László

Despre întâlnirea VOCA, cu tot ce a presupus ea, voi mai scrie în perioada următoare.

* - utilizarea bicicletei în orele de vârf duce la decongestionarea oraşului datorită faptului că, atât în mers cât şi în staţionare, bicicleta ocupă mai puţin spaţiu decât un autoturism.

Marian Ivan - membru fondator al OPTAR

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite