SERIAL Metroul împlineşte 33 de ani. Episodul 6: „Eu am fost şi pe jos, şi cu maşina şi se poate!”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nicoale Ceauşescu alături de Octavian Udrişte, la inaugurarea metroului în Bucureşti. FOTO Arhiva personală Octavian Udrişte
Nicoale Ceauşescu alături de Octavian Udrişte, la inaugurarea metroului în Bucureşti. FOTO Arhiva personală Octavian Udrişte

Amestecul permanent al cuplului Elena şi Nicolae Ceauşescu în planurile inginerilor era constant. După fiecare vizită de lucru, sau şedinţă la „săliţă” proiectele erau date peste cap. Atunci când era o decizie de luat, ori se amestecă „cotoroanţa”, ori altă dată venea tovarăşul cu idei.

Aşa s-a întâmplat şi în cazul tronsonului 3. „Linia 3, aşa-zisa linie 3, adică Gara de Nord - Dristor,  trebuia să fie Gara de Nord – Titulescu – Stefan cel Mare – Pantelimon, iniţial. Cu două staţii suprapuse la nivelul Gării de Nord. Una venea de la Republica – Crângaşi – Basarab – Gara de Nord şi cealaltă pleca. Deci era Gara de Nord capăt de linie, pentru două linii. Află Ceauşescu de acest proiect şi zice:

- Nu! Cum să faceţi două staţii?! Faceţi numai o staţie şi trenul circulă în continuare şi o luaţi pe Mihai Bravu că eu am fost şi pe jos şi cu maşina şi se poate!
Scurt. Toată lumea a bătut din călcâie:
- Să trăiţi, am înţeles!

Şi s-a putut!”.

Staţia de sub staţia Gara de Nord
 

Aşa se face că la Gara de Nord există  o staţie înfundată acum cu pământ, dar zidită, sub actuala staţie. „Şi tot la Gara de Nord, n-a vrut să demoleze Hotelul Bratu, nu ştiu amintiri are el, când a venit el prima dată prin Bucureşti, prin anii ’30, legate de hotelul ăla, că n-a vrut să-l demoleze. Şi avem nişte curbe aspre, că noi n-am avut tehnologia să construim metroul sub clădiri. Metroul nostru are adâncime medie de 15 metri. Şi, de regulă, circulă pe sub străzi sau sub spaţii verzi. Avem o curbă aspră acolo şi scârţâie şi uzăm roţi şi şine. La fel la intrare în Piaţa Victoriei. Asta e când se amestecă un oarecare cu ideile lui. Un oarecare pentru că nu avea nicio treabă el cu traseele liniilor, cu ingineria, cu tehnologia”, continuă Udrişte.


Ca-n Păcală: Depoul Pantelimon a rămas izolat

Între timp, până să dea tovarăşul ordin să se urmeze traseul bulevardului Mihai Bravu, începuseră, în regim derogatoriu, lucrările la Depoul Pantelimon şi s-a lucrat în devans, în ideea în care linia urma să ajungă acolo. Schimbându-se planul, că „am fost eu şi cu maşina, şi pe jos şi se poate", constructorii s-au oprit la Dristor 2, iar Depoul Pantelimon a rămas izolat. Şi atunci s-a găsit o soluţie: s-a făcut legătura de la Republica la Antilopa (Pantelimon) şi apoi legătura la depou ca să poată fi utilizat.

„Iniţial, Ceauşescu a vrut să oprească extinderea metroului. Dar au reuşit să-l convingă că trebuie făcut. Ce n-au reuşit să-l convingă: să facă metrou în Drumul Taberei. Avea un fix cu Drumul Taberei, se spune, că acest cartier n-a fost ctitoria lui, a fost pe timpul lui Gheorghiu-Dej şi avea el ceva cu Gheorghiu-Dej".

Mâine, adevarul.ro vă va arăta ce se întâmplă noaptea sub Bucureşti, după ce se închid uşile ultimului metrou.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite