România lucrului prost făcut. Bulevardul de 17 milioane de euro din Bucureşti spart, distrus şi „bătrân“ încă din ziua inaugurării

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Deşi circulaţia tramvaielor a fost reluată, bulevardul arată ca după război
Deşi circulaţia tramvaielor a fost reluată, bulevardul arată ca după război

Oficialii Primăriei Bucureşti au anunţat cu pompă reluarea circulaţiei tramvaielor pe bulevardul Liviu Rebreanu, un tronson aflat în şantier de şase ani pentru reparaţii care au costat o avere. O analiză a calităţii lucrărilor indică o stare deplorabilă.

Bulevardul Liviu Rebreanu din sectorul 3 al Capitalei a intrat în 2011 în lucrări de modernizare şi reabilitare. La vremea aceea, Sorin Oprescu, primarul general al Bucureştiului a promis că artera stradală, printre cele mai mari şi mai importante din sectorul condus şi atunci, şi în prezent, de Robert Negoiţă, va arăta impecabil. Bulevardul a fost redeschis circulaţiei tramvaielor abia pe 23 iunie 2017, după şase ani de la începerea lucrărilor, iar componentele din proiect care ar trebui să fie nou-nouţe arată deplorabil.

Tramvaie vechi şi gazon uscat

Cu doar câteva zile să-şi prezinte bilanţul după un an de mandat în fruntea Primăriei Generale, Gabriela Firea se mândrea cu faptul că tramvaiele vor circula din nou pe Bulevardul Liviu Rebreanu, pe tronsonul cuprins între Nicolae Grigorescu şi 1 Decembrie 1918. În realitate, motivele de laudă ale edilului-şef sunt puţin întemeiate pentru că în circulaţie au fost introduse tramvaie vechi din flota RATB, fără aer condiţionat şi vizibil uzate. 

În plus, gazonul plantat între şinele de tramvai, care ar fi trebuit să fie verde şi proaspăt, este uscat şi, pe alocuri, plin de ciulini. Nici staţiile de tramvai nu se prezintă într-o stare mai bună. Multe dintre locurile de aşteptare pentru călători aflate pe bulevardul proaspăt reabilitat şi modernizat au fost vandalizate şi sunt pline de graffiti. 

„Nu vedeţi cum arată? Şi-au bătut joc de lucrări şi de noi. Că au stat aici să termine ani întregi. Şi până la urmă l-au făcut praf de tot. Bătaie de joc, asta e, bătaie de joc“, spune o femeie care locuieşte în cartierul Titan.

La doi ani de la debutul lucrărilor de modernizare şi reabilitare, pe Bulevardul Liviu Rebreanu a fost amenajată o aşa-zisă „şină verde pentru tramvaie“. Cei aproximativ 4.000 de metri pătraţi de gazon montat pe căile de circulaţei este acum uscat, iar şina verde de tramvai arată, în realitate, ca un câmp cu fân. „Gazonul ăsta a fost mai multe uscat decât verde. La un moment dat îl stropeau şi era înverzit, semăna a iarbă, dar de ceva timp n-am mai văzut pe cineva să-l ude sau să-l îngrijească“, ne mai spune localnica din cartierul Titan. 

Staţiile de tramvai amenajate de-a lungul bulevardului arată ca după război. Pe plasticul gros pentru protecţia călătorilor care aşteaptă tramvaiul au apărut desene şi multe sunt crăpate în urma unor acţiuni de vandalizare.

Lipsesc dale şi bordurile, iar pistele biciliştilor sunt neconforme

O altă problemă o reprezintă pavajul montat în zona intrării în staţia de metrou Titan. În multe zone, dalele s-au spart şi au apărut gropi uriaşe în trotuarul care ar fi trebuit să fie perfect neted. Şi bordurile montate la marginea trotuarului sunt într-o stare foarte proastă. O parte s-au rupt deja, iar bucăţile mari de piatră s-au „prelins“ în carosabil. 

Pe întregul bulevard au fost amenajate, de asemenea, piste pentru bicilişti, pe care însă iubitorii mersului pe două roţi nu le pot folosi. Explicaţia este simplă: în multe zone, pista pentru bicilişti a fost desenată îngust, la o distanţă de doar câţiva centimetri de gardurile care mărginesc spaţiile verzi sau prin faţa staţiile RATB. Irina Zamfirescu, reprezentanta Comunităţii Biciliştilor din Bucureşti, spune că pistele amenajate pe bulevardul proaspăt inaugurat nu respectă legislaţia europeană în vigoare şi că ar putea fi declarate chiar nefuncţioanale dacă nu primesc avizul, pare care nu l-au obţinut încă, din partea Brigăzii Rutiere Bucureşti. 

Cât a costat proiectul

Şantierul deschis în 2011 pe Bulevardul Liviu Rebreanua fost împărţit pe două tronsoane. Primul, cuprins între Bulevardul Camil Ressu şi Bulevardul Nicolae Grigorescu, a fost finalizat spre sfârşitul anului 2013. 

În ceea ce priveşte al doilea tronson, cel inaugurat sâmbătă, 24 iunie, cuprins între Bulevardul Nicolae Grigorescu şi Bulevardul 1 Decembrie, lucrările au început cu mare întârziere. Costurile realizării întregului proiect, cuprinzând şi amenajarea liniei verzi de tramvai, se ridică la circa 17 milioane de euro, iar contractul a fost câştigat de asocierea Euro Construct - PACO. În proiectul mare, au fost incluse reabilitarea părţii carosabile, a trotuarelor şi a liniei de tramvai. De asemenea, din proiect a făcut parte şi construirea a 500 de locuri de parcare şi modernizarea semaforizării. 

Oficialii primăriei spun că fac verificări

Reporterul „Adevărul“ a solicitat reprezentanţilor Primăriei Generale să comenteze pe marginea problemelor constatate pe Bulevardul Nicolae Grigorescu încă de la inaugurare.

„În acest moment, investiţia intră în procedură de recepţie, iar comisia de recepţie compusă din specialişti din PMB, reprezentanţi ISC şi Brigada Rutieră, verifică dacă au fost respectate toate prevederile contractului şi orice neconformitate va fi remediată de către constructor, în termen de 90 de zile de la încheierea procesului verbal de recepţie. În cazul în care antreprenorul nu remediază toate neconformităţile în termenul prevăzut de lege, PMB va dispune la executarea garanţiei de bună execuţie şi va întreprinde toate demersurile pentru ca acestea să fie remediate“, se arată în răspunsul furnizat de departamentul de comunicare al Primăriei Municipiului Bucureşti.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite