Regim nou de taximetrie în Bucureşti. „Pare cu dedicaţie“, acuză patronatul FORT

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Proiect de reglementare a taximetriei în Bucureşti FOTO: INQUAM PHOTOS / Octav Ganea
Proiect de reglementare a taximetriei în Bucureşti FOTO: INQUAM PHOTOS / Octav Ganea

Un proiect de reglementare a taximetriei în Capitală elimină maşinile mai vechi de cinci ani din serviciu şi le promovează pe cele electrice şi hibrid sau cu portbagaje imense. Condiţiile sunt atât de restrictive încât stârnesc suspiciuni că sunt promovate „cu dedicaţie”.

Pe 29 ianuarie, Consiliului General al Capitalei urmează să dezbată proiectul Regulamentului cadru pentru organizarea serviciului public de transport în regim de taxi pe teritoriul Municipiului Bucureşti, pe care experţii în domeniu îl consideră unul extrem de controversat. Dacă acest program va fi aprobat, firmele de taxi din Capitală vor fi obligate să treacă printr-un proces de reautorizare. 

Conform documentului, pe teritoriul municipiului Bucureşti serviciile de dispecerat sunt obligatorii pentru toţi transportatorii autorizaţi de taxi şi nu se pot executa decât de dispecerii autorizaţi de autoritatea de profil a Primăriei Capitalei (PMB) „în condiţiile în care se asigură posibilitatea clientului de a apela la aceste servicii prin comenzi telefonice sau orice alte mijloace aparţinând dispeceratelor taxi autorizate”. Procedura de atribuire a autorizaţiilor taxi, destinată transportatorilor autorizaţi, se va anunţa public la sediul PMB şi pe site-ul instituţiei cu cel puţin 60 de zile înainte de data limită stabilită pentru depunerea cererilor de înscriere, arată agerpres.ro. Autorizaţiile se vor da, printre altele, în urma acumulării punctelor obţinute după completarea de către firmele candidate a unor chestionare privitoare la datele tehnice ale maşinilor. Unele dintre aceste criterii minimale care trebuie îndeplinite pentru atribuirea autorizaţiilor sunt, însă, cel putin discutabile.  

Criterii cu cântec

În primul rând, în proiect se vorbeşte despre o vechime maximă a maşinilor de numai cinci ani, când în legea taximetriei aceasta este de zece ani. În plus, vor fi favorizate maşinile noi, care vor primi 10 puncte. La polul opus, maşinile care au o vechime de o vechime de 4-5 ani vor fi notate cu numai 2 puncte.  

Dacă această vârstă limită va fi adoptată, va apărea o discriminare a taximetristilor în raport cu şoferii de car-sharing care, din punct de vedere legal, pot utiliza maşini cu o vechime mai mare, de cel mult zece ani.  La capitolul norme de poluare, reginele vor fi maşinile electrice cu 20 de puncte, urmate de cele hibrid (15 puncte), EURO 6 (10 puncte) şi EURO 5 (8 puncte).

Apoi, un alt criteriu de departajare este cel al mărimii portbagajului util unde limitele sunt zero puncte pentru un volum de până la 150 de litri şi cel mult 10 puncte pentru un volum de peste 551 litri, caracteristic de obicei unor utilitare mici. 

Mai sunt luate în calcul echiparea cu instalaţie pentru aer condiţionat (între 0-20 puncte), gradul de protecţie a pasagerilor, respectiv existenţa airbagurilor (între 0-30 de puncte) şi dotările  suplimentare ale autovehicului, precum dispozitiv GPS sau perete despărţitor între conducătorul auto şi clienţi (până la 15 puncte). În fine, un bonus vor avea firmele care activează deja pe piaţă, pentru că vechimea în ani de când transportatorul a deţinut autorizaţia de taxi se traduce în cel mult 20 de puncte suplimentare. Companiile nou înfiinţate care vor să se autorizeze nu primesc puncte la acest capitol. 

Cum vor arata maşinile şi comportamentul şoferilor

Conform proiectului, taxiul trebuie să fie exclusiv galben şi obligatoriu  dotat cu aparat de taxat fiscalizat, cu staţie radio emisie-recepţie, cu lampă taxi şi să ofere prin înscrisuri informaţii despre tarifele aplicate.

Taximetriştii vor trebui să aibă un comportament civilizat, ţinută îngrijită, să utilizeze doar tarifele vizate de către autoritatea de autorizare şi să nu refuze transportul persoanelor cu dizabilităţi sau al dispozitivelor de mers utilizate de către acestea.

Dispar taxiurile de Ilfov?

Pentru a exercita activitatea de transport în regim de taxi sau pe cea de dispecerat, operatorii economici trebuie: să aibă sediu în Bucureşti, să aibă o bună reputaţie şi să aibă capacitatea financiară necesară. În Capitală va fi interzisă efectuarea transportului public de persoane în regim de taxi sau staţionarea în vederea efectuării unei astfel de activităţi de către transportatori autorizaţi de către o altă autoritate de autorizare. Asta ar însemna că taxiurile înmatriculate în Ilfov vor ieşi de pe piaţă. 

Vizate o dată la cinci ani

Autorizarea pentru transport în regim de taxi se eliberează de către autoritate de autorizare din cadrul PMB, pe durată nedeterminată şi este valabilă cu condiţia vizării acesteia la fiecare cinci ani, odată cu verificarea îndeplinirii tuturor condiţiilor care stau la baza emiterii unei astfel de autorizaţii.

Autorizaţia de taxi poate fi retrasă dacă transportatorul nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile care stau la baza menţinerii valabilităţii acesteia, a folosit documente false în derularea activităţilor serviciului de transport, a practicat în mod repetat proceduri vizând evaziunea fiscală sau dacă a depăşit termenul de valabilitate a autorizaţiei de transport cu mai mult de 30 de zile şi nu a solicitat atribuirea vizei în termen.

Dau din coate pentru o mare cotă din piaţă

Preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, susţine că, aşa cum este conceput, acest proiect al Regulamentului cadru pentru organizarea serviciului public de transport în regim de taxi pe teritoriul Municipiului Bucureşti pare unul cu dedicaţie. „Cineva şi-a înnoit flota şi are şi fondul de relaţii şi şpagă pentru a <<produce>> un regulament. Totul pentru a câştiga o cotă cât mai mare din piaţă. Practic, dă din coate pentru a acapara cât mai mult din aceasta şi a găsit pârghiile necesare în administraţia locală pentru introducerea unor criterii tehnice care îi convin. E cam ca la nebunia licenţelor de taxi din Capitală. Poate reglementările din domeniul taximetriei mai trebuie modernizate, dar acestea se pot face numai prin modificări aduse legislaţiei actuale de către Parlament şi nu prin regulamente adoptate pe plan local prin, repet, şpagă şi corupţie. Trebuie terminat cu vânzarea licenţelor ca la piaţă”, a subliniat Augustin Hagiu.

Cineva şi-a înnoit flota şi are şi fondul de relaţii şi şpagă necesar pentru a «produce» un regulament nou pentru a câştiga o cotă cât mai mare din piaţă Augustin Hagiu Preşedintele FORT

Afacerea Fly Taxi – Aeroportul Henri Coandă

Scenariul descris de preşedintele FORT seamănă oarecum cu afacerea în care a fost implicată firma Fly Taxi, care a deţinut o bună perioadă de timp monopolul taximetriei la Aeroportul Henri Coandă. Totul s-a întâmplat în anul 2003 când în cadrul unei licitaţii, în urma căreia urma să se aleagă firma care va asigura servicii „civilizate” de taxi pe aeroportul Otopeni, cerinţele tehnice au fost cel puţin ciudate. Mai exact se căutau maşini gri metalizat cu portbagaj mai mare de 600 de litri. 

Surprinzător sau nu, doar nou-înfiinţata Fly Taxi îndeplinea aceste criterii având în dotare maşini Peugeot Partner, fix culoarea cerută. Privilegiul de a merge cu aceste maşini îi costa pe clienţi de două ori mai mult decât tarifele obişnuite. Monopolul a durat până în anul 2008, an în care, după prăbuşirea financiară a  Fly Taxi, s-a organizat o nouă licitaţie.  

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite