VIDEO Problemele bicicliştilor în Capitală şi soluţiile de mobilitate urbană, dezbătute la Adevărul Live: „Primăria nu îşi doreşte decât un oraş pentru maşini“

Protestul bicicliştilor şi pistele de pe şosea, dezbătute la Adevărul Live 

Centrul Capitalei s-a transformat, sâmbătă, într-o pistă lungă de 18 kilometri, pe care oameni de toate vârstele au protestat pe două roţi faţă de proiectele pe care primarul general Sorin Oprescu le are pentru biciclişti. Reprezentanţii bicicliştilor au fost prezenţi în platoul „Adevărul“ pentru a discuta despre nemulţumirile pe care le au.

Ştiri pe aceeaşi temă


Principalele declaraţii din timpul emisiunii

Despre marşul de sâmbătă, 21 septembrie

Irina Zamfirescu

Sunt nişte estimări, clar au fost mai mulţi biciclişti decât în primăvară. Estimăm cam 8.000. Marşul a venit pentru că nici măcar şoferii din Bucureşti nu se mai pot deplasa printre noi. Majoritari au fost bicilişti, dar nu am fost doar noi. Am văzut şi oameni în scaun rulant. Cetăţenii Bucureştiului vor trotuare pentru pietoni, iar bicicliştii au nevoie de mijloc de transport. Reacţia lui Oprescu a fost anticipată marşului, a ieşit cu o declaraţie pur electorală, a zis că ar avea de gând să facă piste pe şosea. Domnul Oprescu ne-a auzit, dar nu prea credem că se rezolvă ceva până nu vedem fapte.

Andrei Găitănaru

Până în acest moment colegii mei au fost duşi cu vorba. Să iasă Oprescu cu astfel de declaraţii înainte de marş. Mesajul principal al marşului de sâmbătă a fost că avem în evidenţă infrastuctura pentru biciclete. Toţi bucureştenii vor avea de câştigat, pentru că pietonii nu se vor mai întâlni cu biciclişti. Oprescu uită că o bună parte din accidente se întâmplă pe trotuar.

Bicicliştii au şi ei de câştigat pentru că ar putea exista o lege care să demonstreze că bicicliştii se află legal acolo. Şi traficul ar putea fi îmbunătăţit. Toţi avem de câştigat, şoferii şi-ar putea lăsa maşinile acasă şi ar putea merge pe biciclete.

Anca Drăguţescu

Noi, în România, suntem promotorii planurilor care la nivel european sunt un lucru bine cunoscut. Aceste planuri sunt foarte importante, pentru că se ocupă de integrare. Planurile de mobilitate prevăd seturi de măsuri, administraţia trebuie să vadă ce trebuie să ajungă oraţul, unde trebuie să fie el. Se urmăresc pietonii, bicicliţtii, transportul public. Nu putem să trasăm nişte piste pe şosea şi să zicem că am rezolvat problema bicicliştilor. Sunt şoferi care gonesc cu 60-70 de kilometri la oră, se produc multe accidente. Este nevoie de măsuri integrate şi multă voinţă politică.

Nu există nicio voce care să reprezinte pietonii în Bucureşti, ei reprezintă un mijloc de transport, aşa cum mergi cu bicicleta, mergi şi pe jos. Noi încercăm să educăm administraţia din România şi simpatizez cu părerile lui Andrei de trasarea unor piste pe şosea, dar lângă alte măsuri. Nu există nicio voce care să reprezinte pietonii în Bucureşti, ei reprezeintă un mijloc de transport, aşa cum mergi cu bicicleta, mergi şi pe jos.

-----------------------------------------------

Despre conflictul de la marş cu şoferul care a intrat în coloană, sâmbătă

Ariel Constantinof, iniţiator Tribu

Era imposibil să vorbeşti cu şoferul care a intrat în biciclişti, era baricadat în maşină pe bună dreptate, pentru că erau foarte mulţi biciclişti nervoşi în jurul lui. După vreo două ore a fost scos din maşină.

A ieşit pe strada principală şi a lovit câţiva biciclişti, aşa am auzit, omul a încercat să forţeze puţin, a atins o biciclistă, o mămică. Acum, povestea este auzită, relatată din mai multe părţi.

Andrei Găitănaru

Cazul acesta este unul de tentativă de omor, au fost făcuţi primii paşi şi există o nedumerire în acest momenent de ce Poliţia nu l-a încadrat la tentativă de omor. Ar trebui cumva să vedem că este o atitudine generală.

----------------------------------------------

Despre biciclete în Viena şi despre proiecte din Bucureşti

Ariel Constantinof

De multe ori şoferii nu se aşteaptă să te vadă pe carosabil, există oameni care te văd , dar nu vor să te bage în seamă. În calitate de curier începi să te obişnuieşti cu treaba asta. Am aflat că în Viena este incredibil cum totul acolo este pe bicicletă, îngheţata se vinde de pe bicicletă, sucurile, totul. Este incredibil că acolo totul este pe bicicletă.

Andreea Toader, iniţiator SkirtBike:

SkirtbIKE este o comunitate din Româţnia prin care promovăm mersul pe bicicletă în rândul femeilor. În Bucureşti, numărul femeilor care pedalează este foarte mic. Ajunsă la VELOCITY am cunoscut multe proiecte şi am încercat să urmăresc acolo proiecte care promovează mersul pe bicicletă ca fiind sănătos, mi-am dat seama că suntem în direcţia cea bună, pentru că numărul de femei care merg pe bicicletă creşte.

-------------------------------------------

Despre mobilitate urbană şi Primăria Capitalei


Irina Zamfirescu

Treaba asta cu şoferii care urăsc biciclişti nu este o chestie genetică, este pur culturală. Primăria are o funcţie fundamentală de educare. În momentul în care tu dezvolţi o infrastructură pentru pietonui, biciclişti, trebuie să ai o campanie de informare, conştientizare cum se spune. Nu e suficient să faci o săptămână pe an săptămâna mobilităţii.

Anca Drăguţescu

Nu am văzut niciun afiş despre Saptămâna Mobilităşii Urbane. A fost un eveniment foarte şters.

Corneliu Belciug, reprezentant al Asociaţiei Green Revolution

Noi am încercat să abordăm totdeauna problemele acestea, apleând la inteligenţa şi creativitatea noastră. În urmă cu trei ani de zile, am pornit un proiect în Bucureşti, acum suntem prezenţi în mai multe oraşe şi să avem peste 750.000 de utilizatori. Am făcut tot acum trei ani un proiect de bikesharing pe care studenţii pot folosi gratuit biciclete. Am pus biciclete în faţa mai multor sedii ale autorităţilor.

Câtă vreme stăm şi ne uităm la atitudinea autorităţilor şi încercăm s-o schimbăm suntem pe calea cea bună. N-am pretenţia ca de mâine primăriile să schimbe cevba, dar am pretenţia de la mine, când stau de vorbă cu primarii, să vin şi cu soluţii, nu doar cu cereri.

Este foarte important pentru cei care vorbesc în numele bicicliştilor să păstreze un ton foarte calm. E îngrijorător ce a făcut şi şoferul şi bicicliştii. Violenţa nu este scuzabilă pentru nicio parte. Sorin Oprescu poate să ne facă piste, dar şoferii trebuie să ne facă loc în trafic. Nu trebuie să avem în oraş soferi şi biciclişti, suntem cetăţeni toţi.

Andrei Găitănaru

Viena era un oraş care descuraja mersul cu maşina. Parcarea era foarte scumpă, dar măsura asta era dublată de mijloace de transport în comun care veneau la secundă. Asta înseamnă foarte multe mijloace de transport în comun foarte curate şi foarte sigure. Este vorba despre măsuri integrate. Treaba asta că la noi nu funcţionează, este o atitudine, dar nu e deloc aşa. Mi se întâmplă să mi se dea prioritate în trafic, şoferii sunt ceva mai prietenoşi, trebuie să spunem asta.

Edilul este ocupat de altceva. De parcă noi nu ne-am prins că Sorin Oprescu va candida la prezidenţiale.

Cosmin Popan, cititor

Aş fi vrut să fiu în ţară, pentru că sunt alături de colegele mele, de la Portocala Mecanică, sunt în Aglia şi fac un doctorat pe subiectul bicicletelor ca participante la traficul din oraş. Axe pentru bicilişti, pistele care ar trebui să fie puse pe carosabil, ar fi destinate pentru cei care se deplasează de acasă la serviciu, nu ştiu cum i-ar putea ajuta pe cei care merg la muncă. Ar trebui să facem un proiect-pilot într-o zonă din Bucureşti, unde să fie o reţea funcţională, după care trebui gândit cum am putea multiplica chestia asta. Am văzut ce înseamnă infrastuctură, ideea nu e să faci o axă Nord-Sud şi un Est-Vest. Nu aşa se rezolvă problema, o să ni se zică s-a făcut, gata.

Irina Zamfirescu: „Rămâne să-mi dau foc în faţa Primăriei“

Despre pasajul de la Piaţa Romană Problema la Piaţa Romană este că pietonii încurcă traficul, aşa vede municipalitatea situaţia. Asta este fondul problemei mobilităţii urbane din Capitală. Primăria, administrator al spaţiului public, ar trebui să gestioneze spaţiul şoselelor. Populaţia nu se poate raporta la o stradă ca la un spaţiu public. Treaba cu calmitatea a funcţionat la început. Vorbim despre al cincealea an de mandat, îmi rămâne doar să-mi dau foc în faţa primăriei. A investit sume foarte mari în pasaje. Domnul primar trebuie să înţeleagă că nu există plagiat în infrastructiră, pentru că este ok să copiezi. De ce să mă duc la Primărie cu soluţii, când primarii pentru asta au fost aleşi.  Nu am inventat eu soluţii, sunt modeste, dar ele există.

Anca Draguţescu

Nu am văzut niciun afiş despre saptămâna mobilităţii urbane. A fost un eveniment foarte şters. Noi ne aflăm într-un proces de educaţie al Primăriei, dacă mă întrebaţi pe mine. Avem practica oraşelor vestice, care au trecut demult prin asta, dar au ales soluţii pe care le vedem la Londra, la Viena. De ce să nu importăm aceste bune tactici? Puteam aduce prin proiectele noastre specialişti din orice domeniu, dar suntem refuzaţi cu delicateţe.

Cosmin Popan: „Voinţa politică este zero în Bucureşti“

Primăria, în clipa de faţă, nu îşi doreşte un oraş decât pentru maşini, mie mi-e foarte clar. Sunt două lucruri pe  vreau să le punctez, dacă vor să facă ceva în Bucureşti trebuie discutat mai mult decât infrastructură şi piste. Dacă Primăria trebuie să facă ceva, trebuie s-o facă coerent. În Anglia am văzut campanii de comunicare în care şoferilor li se atrage atenţia vizavi de prezenţa şoferilor din trafic. Vreau să spun că soluţii există, dar voinţa politică este zero în Bucureşti.

Andreea Toader: „Nimeni nu a spus niciodată bucureşteanului că şoseaua aia nu e numai a şoferului“

Strada este a tuturor şi asta este treaba Primăriei să spună. Nimeni nu a spus niciodată bucureşteanului că şoseaua aia nu e numai a şoferului. Toate planurile de mobilitate au o componentă de implicare a cetăţenilor şi de comunicare.

Irina Zamfirescu

I-am spus domnului Dedu, directorul de la Infrastructură, să facem în piaţa Romană să facă o bandă dedicată bicicliştilor, de la Victoriei la Universitate, să vedem cum e. Răspunsul a fost că există un plan. Şoseaua pe sub Casa Poporului cred că costă mai mult decât să dărâme Casa şi să mergi la suprafaţă. Mitingul de sâmbătă, printre altele, partea revoltată provenea din banii publici, pentru că plătim nişte taxe şi vrem să vedem cine răspunde pentru asta. Sunt cheltuiţi bani publici. Partea de buget este total netransparentă, nu cred că o persoană cu liceul econimic poate înţelege. I-am promis lui Oprescu bugetul de tip open, să înţelegem şi noi despre ce este vorba.

Anca Drăguţescu

Au existat şi televiziuni mai mult dedicate primarului care au vorbit despre protest. La un moment dat, primarul Oprescu a apărut pe post după protest şi a spus că va tăia din trotuare şi va face piste bicicliştilor, ca la Copenhaga. Asta a fost declaraţia după marş.

Andrei Găitănaru

Domnul primar funcţionează pe două axe, e admirabil că Oprescu are această idee, dar e proastă. Când s-a pus problema de exproprieri în plină iarnă şi de construirea unui drum nedorit de comunitate din zonă, municipalitate nu şi-a pus probleme. Când vine vorba despre lucruri pe care bucureştenii le cer, Primăria spune că este foarte complicat şi zic mereu că este nevoie de ONG-uri care să-i ajute. Depinde de Oprescu când vom avea un nou marş.

Cosmin Popan

Experienţa pe care o avem în Bucureşti ne-a învăţat că nu trebuie să aşteptăm să se întâmple. Este nevoie în mod sigur de un alt primar şi trebuie arătat celor din jur că există o alternativă pe care trebuie s-o luăm în seamă toţi.

Andrei Găitănaru

Nu am stabilit încă data următorului marş, dar ne dorim s-o facem cât mai repede. Trebuie pus în contextul protestelor faţă de proiectul minier de la Roşia Montană. Este o modalitate de a atrage atenţia şi a înţelege că Bucureştiul nu este al administraţiei, este al oamenilor.

Corneliu Belciug

Au fost un şofer şi doi biciclişti care au intrat în acel conflict de sâmbătă, nu trebuie să transformăm situaţia asta într-o problemă dintre comunităţi, pentru că nu e. Ceea ce am reuşit să facem în ultimul an de zile a fost să-l convingem pe Oprescu să realizeze un proiect pilot. Are avantaje şi dezavantaje, dar cele două axe este evident că nu satisfac toate nevoile Capitalei, dar nu putem arunca totul la gunoi. Eu zic că tot ce s-a făcut până acum am reuşit să fim o comunitate. Dar nu trebuie să ne oprim aici, trebuie să găsim soluţii pentru această comunitate.

----------------------------------------------------------------------------------

Principalul motiv pentru care mii de biciclişti au protestat, sâmbătă, în Capitală, a fost lipsa pistelor de pe şosele din Capitală. Protestatarii pe două roţi au cerut, pe lângă amenajarea pistelor pe carosabil şi desfiinţarea celor existente pe trotuare, şi demisia primarului general Sorin Oprescu care, spun ei, nu s-a ocupat de această problemă cum a promis.

În platoul „Adevărul“ vor fi prezente principalele organizaţii care se luptă pentru implementarea reală a unei infrastructuri pentru transportul alternativ în Bucureşti, o parte dintre aceştia fiind prezenţi şi la marşul de sâmbătă, 21 septembrie. 

Andrei Găitănaru, reprezentant al Comunităţii Bicicliştilor din Bucureşti (CBB), Ana Draguţescu, de Asociaţia de Tranziţie Urbană (ATU), Irina Zamfirescu de la Asociaţia Active Watch şi Corneliu Belciug de la Asociaţia Green Revolution, alături de jurnalista „Adevărul“ Oana Balan au discutat despre problemele cu care se confruntă bicicliştii bucureşteni. De asemenea, Andreea Toader, iniţiator al proiectului „SkirtBike“, şi Ariel Constantinof, iniţiatorul proiectului „Tribul“, se vor alătura discuţiei prin Skype.

Lanţ „ciclo-uman“ după marşul de 18 kilometri

Sâmbătă, după ce au străbătut centrul Bucureştiului pe biciclete, protestatarii s-au îndreptat către Palatul Parlamentului, dându-şi mâna cu cei care contestă proiectul de exploatare minieră de la Roşia Montană. Mii de oameni au format un lanţ uman în jurul Casei Poporului, iar biciclişti de toate vârstele s-au plimbat, timp de 20 de minute, în jurul lanţului.

Pe aceeaşi temă:

FOTO Mii de biciclişti şi-au dat mâna cu cei care atacă proiectul „Roşia Montană”, în lanţul uman din jurul Parlamentului

VIDEO Şoferul care a intrat cu bolidul în protestatari, la marşul bicicliştilor, a depus plângere pentru distrugere. Doi manifestanţi au ajuns la spital

Oprescu a găsit soluţia: „Vom avea piste pentru biciclişti atât pe carosabil, cât şi pe trotuare“

Weekend fierbinte în Capitală. Mii de biciclişti, tabără de manifest şi încă un marş de amploare vor da peste cap viaţa oraşului pentru două zile

Cum trăieşte Bucureştiul evenimentul european „săptămâna de mobilitate urbană“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: