Programul de car-sharing al Gabrielei Firea a picat testul în instanţă. Un precedent judiciar periculos

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine: Inquam Photos
Imagine: Inquam Photos

Programul de car-sharig al Gabrielei Firea prin care promitea vouchere de 500 de lei pentru combustibil celor care, în loc să circule fiecare cu propria maşină, împart drumul cu un prieten sau un vecin, a fost anulat de instanţă. Decizia ar putea crea un precedent judiciar pentru alte „planuri” ale edilului, puse în aplicare fără consultarea publică.

Centrul de Resurse pentru participare publică şi ActiveWatch au dat în judecată Primăria şi Tribunalul Bucureşti a decis, în primă instanţă, că PMB a încălcat dreptul cetăţenilor de a fi consultaţi, transmite SpotMedia.ro

Motivul este că primarul general Gabriela Firea nici nu a mai supus dezbaterii publice proiectul, aşa cum îi cerea legea, ci a trecut direct la votul din CGMB. Decizia nu este definitivă şi poate fi atacată cu recurs.

„În mod eronat, aşa cum ne confirmă decizia instanţei, Primăria Municipiului Bucureşti a considerat că acest proiect nu este un act normativ, ci un act individual, deşi era evident că hotărârea privea întreg oraşul (chiar zona Bucureşti – Ilfov). Contestarea acestei hotărâri de Consiliu General este, de fapt, un semnal de alarmă cu privire la modul tipic în care actuala conducere a instituţiei alege să ia majoritatea deciziilor care vizează viaţa bucureştenilor. Aşa cum am arătat, de-a lungul timpului, mai puţin de 5% dintre proiectele de acte normative sunt supuse dezbaterii publice (cu excepţia Planurilor de Urbanism)”, se arată într-un comunicat citat de SpotMedia.ro.

Alte proiecte ale edilului, vizate de acelaşi pericol

Aceasta arată că decizia de azi se poate extrapola la nivelul întregului mandat al Gabrielei Firea. „Atragem deci atenţia că, prin confirmarea lipsei de transparenţă în cazul punctual al acestui proces, se confirmă că înţelegerea autorităţii locale cu privire la transparenţa decizională este una eronată şi a avut consecinţe grave de-a lungul celor patru ani de mandat. Practic, prin această strategie de luare a deciziilor în absenţa vocii cetăţenilor, primarul general al municipiului Bucureşti şi Consiliul General au condus instituţia şi au proiectat oraşul ignorând, în majoritatea cazurilor, opinia şi feedbackul utilizatorului de oraş şi ‘finanţatorului’ autorităţii publice, adică cetăţeanul”, se mai spune în comunicatul citat.

Ce promitea primarul general al Capitalei

Programul respectiv prevedea ca Primăria Capitalei să deconteze combustibilul folosit de cetăţeni până la valoarea de 500 de lei pe lună, dacă mai multe persoane merg în comun cu un autoturism. Practic, era un sistem de car-sharing sponsorizat pe PMB.

Proiectul a fost votat în şedinţa Consiliului General al Municipiului Bucureşti pe 22 noiembrie 2018, după ce, cu o lună înainte, fusese respins la un vot distanţă, cel al unui social-democrat care absentase.

„Navetiştii care vin din zona limitrofă şi/sau aduc copiii la scoală vor beneficia de un voucher de 500 de lei cu condiţia să nu vină dimineaţa spre Bucureşti doar o persoană în maşină”, spunea atunci Gabriela Firea, prezentând date conform cărora în peste 80% dintre maşinile care vin spre Capitală sunt doar una, maxim două persoane.

„Ne dorim să încurajăm împărţirea voluntară a maşinii, astfel încât, prin parteneriate voluntare între prieteni, vecini, să cadă de acord asupra acestui transport reducând poluarea şi numărul de maşini care intră în Capitală. În loc de 100 de maşini, dacă în loc de o persoană în maşină vor fi patru, vor veni 25 de maşini, beneficiind de acest stimulent din partea Primăriei pentru că ajută şi la decongestionarea traficului, şi la rezolvarea poluării”, îşi explica Firea, atunci, raţionamentul.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite