N-o să amintesc acum de ce oraşele civilizate au infrastructură pentru biciclete.
Nici n-o să spun de ce oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a unui oraş.

Acum voi vorbi doar despre cifre.

Profesioniştii în planificare urbană ştiu că atunci când creşte prezenţa bicicliştilor în trafic scade raportul dintre numărul de accidente si numărul de utilizatori. Explicaţia e simplă: şoferii devin mai responsabili ştiind că bicicliştii fac parte din trafic. Prezenţa marcajelor pe carosabil pentru biciclete nu face decât să mărească vizibilitatea bicicliştilor în trafic şi să crească atenţia şoferilor.

Există multe studii care demonstrează asta.

În Salzburg, Austria, în perioada 1992-2004 numărul de accidente a scazut cu 40% în timp de traficul bicicliştilor a crescut cu 40%.

În Bolzano, Italia, numărul bicicliştilor a crescut de la 17,5 % în 2002 până la 29% în 2010. Cu toate acestea, raportul dintre numărul de accidente şi numărul de utilizatori a scăzut.

Dar care este situaţia în Râmnicu Vâlcea şi Sibiu, singurele oraşe din România care au benzi pentru biciclete exclusiv pe carosabil ? Ei bine, în toţi aceşti ani niciun om nu a murit în vreun accident asociat cu marcajele pentru biciclişti.

Aşadar, statisticile contrazic opiniile primarului Oprescu.

Dar studiile relizate la nivelul Uniunii Europene arată că traficul rutier omoară în mai multe feluri. Accidentele reprezintă doar 10% din cauzele deceselor. De 3 ori mai mulţi oameni mor din cauza poluării. Iar bolile asociate lipsei activităţilor fizice omoară de 6 ori mai mulţi oameni.

Cum ? Poluarea omoară ?

Da... Vă invităm să număram împreună.

Un studiu realizat de Ecopolis a evidenţiat cât de poluat este Bucureştiul.

"Dacă între 2004 şi 2009 ar fi fost respectate limitele pentru PM10, dintre adulţii şi copiii sub un an care mor în fiecare an în Bucureşti, peste 800 de adulţi şi aproximativ 230 de nou-născuţi ar fi putut fi salvaţi."

PM10 este indicativul pulberilor in suspensie cu diametrul mai mic de 10µm. Traficul rutier este principala sursă, atât din cauza arderilor şi emisiilor de combustibili, cât şi din cauza uzării frânelor şi a cauciucurilor şi prin ridicarea  materialului antiderapant de pe carosabil.

Aceste pulberi sunt atât de fine încât ...

Dar mai bine să citim textul de pe pagina Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului:

"O problema importantă o reprezintă particulele cu diametrul aerodinamic mai mic de 10 micrometri, care trec prin nas si gât şi pătrund în alveolele pulmonare provocând inflamaţii si intoxicări.

Sunt afectate în special persoanele cu boli cardiovasculare şi respiratorii, copiii, vârstnicii si astmaticii. Copiii cu vârsta mai mică de 15 ani inhalează mai mult aer, şi în consecinţă mai mulţi poluanţi. Ei respiră mai repede decât adulţii şi tind să respire mai mult pe gură, ocolind practic filtrul natural din nas. Sunt în mod special vulnerabili , deoarece plămânii lor nu sunt dezvoltaţi, iar ţesutul pulmonar care se dezvoltă în copilărie este mai sensibil.

Poluarea cu pulberi înrăutăţeşte simptomele astmului, respectiv tuse, dureri în piept şi dificultăţi respiratorii. Expunerea pe termen lung la o concentraţie scazută de pulberi poate cauza cancer şi moartea prematură."

Această descriere ar trebui să dea de gândit, nu-i aşa ?

Ehhh... Ca să mărim miza, întrebarea se pune aşa:

Dacă expunerea pe termen lung la o concentraţie scazută de pulberi poate cauza cancer şi moartea prematură, ce se întâmplă când concentraţia este mare ?
 

Da, aici vroiam să ajung. În Bucureşti, conform studiului prezentat, media anuală pentru PM10 la fiecare din cele 8 staţii unde s-au făcut măsurători este mai mare decât valoarea limită anuală pentru protecţia sănătăţii umane impusă de Uniunea Europeană şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii.

Aşadar suntem expuşi poluării traficului rutier la un nivel periculos. Asta e clar...

Dar accidentele ?

Numărul de persoanele decedate în Bucureşti în accidente rutiere a fost de 140 în 2009, 110 în 2010, 85 în 2011 şi 80 în 2012.

Aşadar, numărul celor care mor din cauza poluării provocate de traficul rutier este mai mare decât al celor care mor în accidente de circulaţie.

Diferenţa este că poluare omoară pe toată lumea, având copiii în frunte.
În acelaşi timp, pentru prevenirea acidentelor rutiere se pot lua măsuri de calmare a traficului.

Acum e clar de ce oraşele civilizate trasează infrastructura pentru biciclete pe carosabil ?

M-aş bucura să aflu că primarul va lua măsuri de reducere a poluării produse de trafic. Asta dacă nu vrea să numere morţii.

 

Marian Ivan - membru fondator al OPTAR
foto: Eltis.org

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–