Ei bine, de vreo câteva luni, în mai multe oraşe din România se lucrează la primele Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă. Este, poate, cel mai bun lucru care se întamplă în domeniul mobilităţii urbane în România. Atunci, de ce nu se vorbeşte despre asta ? Simplu. Lumea nu cunoaşte termenii şi nici beneficiile.

Un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) stabileşte nişte principii de planificare care să permită dezvoltarea durabilă a oraşului.

Cel mai important principiu al unui PMUD este acela ca nevoile OMULUI sunt prioritare în faţa nevoilor maşinilor.

Într-un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă, discuţiile nu mai sunt axate pe “trafic” ci sunt centrate pe oameni.

Nu se va mai vorbi despre “capacitatea şi viteza fluxului de trafic”. Un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă va  pune accent pe “accesibilitate şi calitatea vieţii”.

“Accesibilitate şi calitatea vieţii”… Recunoaşteţi cuvintele ?

OPTAR a militat pentru ele in ultimii 3 ani. Iar acum… se întâmplă !

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă care-i interesează pe bucureşteni va cuprinde Capitala şi zona sa de influenţă. Ieri, am văzut prezentarea făcută de echipa care va realiza PMUD in Bucureşti/Ilfov. Am identificat toate principiile de realizare ale unui astfel de Plan.

Însa am fost curios de ce s-a “omis” o parte importantă: implicarea şi informarea cetăţenilor.

Am aflat ca informarile se vor face prin site-ul Primăriei, al RATB… şi alte entităţi.

Cât de des intraţi pe site-ul PMB ? Dar pe site-ul RATB ?

Realizarea PMUD Bucureşti/Ilfov a început de 3 luni. Folosiţi Google şi încercaţi să aflaţi informaţii despre acest proiect. N-aţi găsit, nu ?

OPTAR va colabora cu echipa care lucrează la acest Plan. Şi vom face tot posibilul să implicăm şi să informăm oamenii despre principiile unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.

Pentru că ştiu care e prima întrebare care vă vine în minte…

Da, Primăria va respecta principiile Planului de Mobilitate Urbană Durabilă! Pentru funcţionarii de acolo e greu să accepte că nevoile oamenilor sunt mai importante decât cele ale maşinii. Dar nerespectarea acestor principii ar atrage tăierea finanţărilor externe. Iar România are nevoie de fonduri ca de aer!

Dealtfel, primarul Sorin Oprescu ştie foarte bine situaţia. Nu a fost o întâmplare atunci când, înaintea protestului bicicliştilor din mai 2014, a făcut această declaratie:

“Politica municipalităţii este aceea de a descuraja folosirea automobilelor individuale şi de a oferi ca alternativă un transport public fluent, prin realizarea unor benzi dedicate acestuia, precum şi încurajarea folosirii bicicletelor, pentru care se realizează de asemenea piste dedicate.” - Sorin Oprescu, primar, 24 aprilie 2014

Din pacate, declaraţiile nu sunt suficiente. Lipsa de implicare şi greşelile ultimilor ani au atras sancţiuni din partea Comisiei Europene: joi, 25 septembrie 2014, au fost începute procedurile de infrigement asupra României.

“Cetăţenii din anumite zone din Bucureşti, Braşov si Iaşi au fost expuşi în mod aproape continuu unor niveluri nesănătoase de PM10 încă din 2007, potrivit ultimelor rapoarte din 2012. Comisia consideră ca România nu a întreprins acţiunile necesare încă din 2007 pentru protejarea sănătăţii cetăţenilor şi solicită României să ia măsuri de perspectivă rapide şi eficiente pentru ca perioada de neconformitate să fie cât mai scurtă posibil.” – notă de informare a Comisiei Europene

Iată de ce sunt sigur ca principiile Planului de Mobilitate Urbană Durabilă vor fi respectate. Pentru prima dată în ultimii 20 de ani, în Bucureşti, OMUL va deveni mai important decât maşina.

N-am dreptate? Lucruri minunate se întâmplă în Bucureşti.

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR
 

UPDATE - Nu am găsit informaţii oficiale, dar vă transmit informaţiile pe care le-am primit din diverse surse. Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă se fac in următoarele zone:

Braşov, Constanţa: WSP - UK + Rupprect Consult Germania + AV Transport Planning - România
Craiova, Iaşi, Ploieşti: PTV - Germania + Search Corporation - România
Cluj, Timişoara: Ove Arup - UK + Studi e Planificazione - Italia
Bucureşti-Ilfov: ROM Transportation - Israel + Avensa - România + (GDZ Suez + Tractebel) - România

——————————–

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

————————————–