MUZEUL RATB Istoria transportului în comun, în şapte camere FOTOGALERIE

Bilete, abonamente, insigne, uniforme ale controlorilor ori cărţi poştale au fost adunate în Muzeul RATB de Doru Parfenie, responsabil de patrimoniul Regiei. Astăzi, de Ziua Internaţională a Muzeelor, „Adevărul de Seară” vă prezintă cele şapte încăperi ale muzeului din strada Trapezului nr.4.

Ştiri pe aceeaşi temă

Citiţi şi

Vizită gratuită la Muzeul Ţăranului Român

Muzeul Bellu, prima dată vizitat în nocturnă

Muzeul Satului a prins viaţă la aniversarea de 75 de ani FOTO - VIDEO

Regia Autonomă de Transport Bucureşti se mândreşte acum cu o colecţie serioasă de „piese salvate în mod miraculos de la ghilotina nemiloasă a casărilor: fotografii de epocă, cărţi poştale ilustrând istoria transportului public din Capitală, machete ce reproduc vehicule, donaţii generoase aparţinând celor care înţeleg necesitatea actului muzeal”, este prezentarea de pe site-ul instituţiei.

Bilete şi insigne ale controlorilor sunt expuse la Muzeul RATB

Abonamentele de tramvai


Doru Parfenie a donat muzeului o mare parte din biletele, abonamentele şi cărţile poştale

Muzeul adăposteşte în cele şapte cămăruţe toată istoria transportului public al Capitalei, transpusă în fotografii, obiecte şi machete ale vehiculelor aflate în subordinea RATB. Doru Parfenie este cel care a adunat şi a donat muzeului cărţi poştale, bilete şi abonamente din toate timpurile. „90% din obiecte provin din donaţii făcute de la director şi până la omul de serviciu, de la persoane particulare”, explică coordonatorul.

Până la 1823, în Bucureşti, trăsurile particulare erau folosite doar de boieri, burghezii şi oamenii de rând neavând dreptul de a poseda un astfel de mijloc de deplasare. Unele dintre primele vehicule care circulau prin Bucureşti aveau locuri amenajate pe acoperiş, unde se ajungea pe o scară în spirală, numită „imperială”.

„Pe vremea aceea lumea se urca la capăt şi cobora la cerere. Adică, suna din clopoţel şi vatmanul oprea în poarta casei sau la cafenea, după cum dorea călătorul”, spune Doru Parfenie. În muzeu puteţi vedea, în prima încăpere, macheta primului tramvai cu cai, realizată de Marian Andrei şi donată de acesta instituţiei. Prima linie de tramvaie cu cai va fi dată în folosinţă la 1872, fiind introdusă de „Societatea Anonimă Română de Tramvaie” cu capital englez şi belgian.

Ciocnire de tramvaie în 1930 în intersecţia Calea Moşilor cu Ştefan cel Mare

Cadouri pentru angajaţi

Câteva mostre de permise emise de Societatea de Transport Bucureşti (STB) din perioada 1924-1950 sunt expuse în clădirea muzeului. În alt colţ al încăperii, un ceas cu lanţ, un compostor şi insigne folosite de controlori. „Conducerea Regiei avea grijă şi de proprii angajaţi, aşa că pentru ei au fost achiziţionate ceasuri de buzunar, la preţuri modice. Şefii aveau ceasuri de argint. Acesta (foto) a aparţinut lui Soare Aldea, încasator prin anii ’60, care l-a donat muzeului”, ne spune gazda noastră.

Un astfel de ceas era folosit de angajaţii Societăţii de Transport Bucureşti

Intrarea liberă

Muzeul RATB poate fi vizitat zilnic, între orele 10.00 şi 15.00. „Muzeul nostru încă nu se află înscris în circuitul muzeistic aşa că, pentru vizite, se va face o programare telefonică, sunând la departamentul relaţii cu publicul, la numărul 031.425.04.82. Intrarea este liberă”, declară Doru Parfenie.

Matriţe de bilete

Machetă tramvai ITB

citeste totul despre: