SERIAL INFOGRAFIE Episodul 8: Cum va arăta reţeaua de metrou din Capitală în 2030

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Reţeaua de metrou din Bucureşti va avea zeci de kilometri de tunel. FOTO Mediafax
Reţeaua de metrou din Bucureşti va avea zeci de kilometri de tunel. FOTO Mediafax

Una dintre marile provocări ale României de mâine este extinderea reţelei de metrou a Capitalei. Metrorex s-a angajat ca până în 2030, cu sprijin de la Guvernul României, să aducă metroul şi în localităţile limitrofe Bucureştiului.

Peste 100 de staţii, linii care ies din Bucureşti în toate direcţiile, legătură cu Aeroportul Otopeni, peste 150 de kilometri de cale ferată sub pământ şi investiţii de miliarde de euro. Aşa ar arăta metroul bucureştean în 2030.

Planurile Metrorex de extindere a liniilor de metrou nu se opresc doar la Magistrala 5, ce va lega cartierele bucureştene Drumul Taberei şi Pantelimon, tronson aflat acum în execuţie. Cele mai ambiţioase proiecte ale companiei duc metroul până la Domneşti, Mogoşoaia, Cernica, Bragadiru, Voluntari sau Tunari. Bucureştiul are acum o reţea de 51 de staţii de metrou împărţite pe patru magistrale, iar lungimea căii de rulare măsoară 72,5 kilometri.

Metroul din Drumul Taberei, visul unui cartier

În noiembrie 2011 au început lucrările la tronsonul Drumul Taberei (Râul Doamnei) – Eroilor, Magistrala 5. Acest tronson ar trebui, potrivit planurilor, să fie finalizat în 2015, însă, la această oră, planurile sunt deja întârziate cu zece luni. Noul director al Metrorex, Aurel Radu, promite că această întârziere va fi recuperată. 

Tronsonul ce va lega Drumul Taberei de centrul Capitalei va avea o lungime de 6,2 kilometri şi va număra zece staţii, iar costurile lucrărilor se ridică la 215 milioane de euro. Aceasta este singura linie în execuţie, având ca sursă de finanţare un credit exern BEI (Banca Europeană de Investiţii) şi bugetul de stat. Astfel, în trei ani, bucureştenii care locuiesc în cartierul Drumul Taberei vor putea ajunge în centrul Capitalei în doar 15 minute.

Cel de-al doilea tronson, Eroilor-Pantelimon, se află în pregătire. Termenul de finalizare este anul 2017. Costurile totale pentru Magistrala 5, Drumul Taberei –Pantelimon, se ridică la 1,7 miliarde de euro.

Spre aeroport, cu „haltă“ prin marile capitale

Tot în pregătire se află şi mult aşteptata linie către Aeroportul „Henri Coandă“ din Otopeni, tehnic numită Magistrala 6. 16 kilometri de cale dublă, 12 staţii şi un miliard de euro. Aşa s-ar putea rezuma linia ce va face legătura Capitalei cu aeroportul. Aceasta va tăia atât teritoriul Capitalei, cât şi pe cel al oraşului Otopeni. Costurile pentru construirea liniei de metrou dintre 1 Mai şi Aeroportul Otopeni se ridică la un miliard de euro şi sunt suportate de la Bugetul de Stat şi dintr-un credit extern Japan International Cooperation Agency (JICA).

Potrivit reprezentanţilor Metrorex, procedura de licitaţie pentru realizarea acestei magistrale va avea loc în ultima parte din 2013, iar termenul de finalizare este 2019.

Patru dintre cele 12 staţii vor purta numele unor capitale ale lumii. „Tokyo – în cinstea japonezilor care finanţează magistrala, Washington – staţia se află în apropierea Ambasadei Statelor Unite ale Americii, Paris - în apropierea viitorului Liceu Francez şi Bruxelles – pentru că suntem membri ai Uniunii Europene“, explică inginerul Adrian Angelescu, şeful serviciului Programe Investiţii din cadrul Metrorex.

Nod intermodal la Străuleşti

Actuala linie de metrou Gara de Nord – Parc Bazilescu se va extinde cu două staţii până în zona Lacului Străuleşti. Acolo va fi amenajat un nod intermodal cu o parcare şi cu o autogară modernă. Metrorex a atribuit unui consorţiu condus de compania italiană Astaldi contractul privind extinderea reţelei de metrou pe tronsonul Parc Bazilescu – Lac Străuleşti, în luna iulie a acestui an. Valoarea lucrărilor ajunge la 164 milioane de euro, fără TVA. Acest tronson ar trebui să fie pus în funcţiune peste  aproximativ doi ani (decembrie 2014).

Planurile de viitor prevăd extinderea Magistralei 4 şi spre sud, până la Gara Progresu. Astfel, tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul va avea o lungime de 15 kilometri şi un număr estimat de 14 staţii noi. Costurile pentru construirea acestei linii sunt evaluate la 950 de milioane de euro.

„Deocamdată se lucrează la achiziţia serviciilor pentru planurile de prefezabilitate şi fezabilitate. Pentru construirea propriu-zisă a acestui tronson nu există finanţare, de aceea nu este înaintat niciun termen de finalizare“, adaugă inginerul Angelescu. Finanţarea pentru studiile de prefezabilitate şi fezabilitate este asigurată printr-un grant acordat de statul elveţian.
 

Investiţie foarte costisitoare

Magistrala 7, Bragadiru – Voluntari, este o altă linie nouă vizată de Metrorex, fiind inclusă în planurile „de viitor”. Aceasta va face legătura între două dintre localităţile limitrofe Capitalei, Bragadiru şi Voluntari, traversând Bucureştiul în diagonala SV-NE, prin Piaţa Unirii, Moşilor, Obor şi Colentina. Această linie ar fi cea mai costisitoare investiţie, valoarea lucrărilor ajungând la 1,9 miliarde de euro. Lucrarea urmează să fie realizată în parteneriat public-privat.

Particularitatea proiectului constă în faptul că va include lucrări specifice unei linii de metrou, precum şi o serie de proiecte de urbanizare mixtă (dezvoltări rezidenţiale, comerciale, de agrement etc.) asociate investiţiei de bază. Termenele de începere şi de finalizare ale lucrărilor sunt condiţionate de asigurarea fondurilor pentru finanţare.

Linii în perspectivă

În planurile de viitor ale Metrorex sunt prevăzute linii către extremităţi. Astfel, magistralele deja existente se vor prelungi până la Linia de Centură Vest, Mogoşoaia, Tunari, Cernica şi Domneşti. Termenul de finalizare depinde de asigurarea surselor de finanţare. Pentru extensia de la staţia Păcii spre Linia de Centură Vest, costurile sunt estimate la 250 de milioane de euro, iar pentru Laminorului – Mogoşoaia, la 290 de milioane de euro.  Magistrala Pipera  – Tunari ar costa 650 de milioane de euro, Pantelimon – Cernica, 250 de milioane de euro, iar Ghencea  – Domneşti, 400 de milioane de euro. Un alt proiect de perspectivă este Semi-Inelul Sud, ce ar pleca de la Crângaşi, va ocoli prin sudul Capitalei şi va ajunge la Dristor. În acest caz, costurile sunt estimate la 1,3 miliarde de euro.


 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite