Probabil n-aţi fost prea atenţi când v-am spus că Omul va deveni mai important decât maşina.

Nu-i nimic. Puteţi reciti materialul. Pentru ca astăzi mai facem un pas: vorbim despre cum ar trebui să fie infrastructura pentru biciclete din Bucureşti.

Să vă dau nişte indicii.

Utilitatea trebuie să fie factor central de planificare: reţeaua trebuie să asigure prioritar conectarea cât mai bună şi completă a zonelor rezidenţiale cu cele de servicii de interes – învăţământ, sport, comerţ, industrie etc. Planurile să fie orientate spre grupul-ţintă. ("construim pentru cetăţeni, unde au ei nevoie, nu unde este loc sau pe unde vrem noi să îi ducem")*

Aşadar, înainte de turna beton, ar trebui să măsurăm, nu ?

Câţi utilizează bicicleta prin Bucureşti ?
Cât de des o folosesc ?
De unde până unde ?

Echipa de coordonare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti-Ilfov a hotărât să culeagă aceste date printr-un formular on-line. Dar înainte de a vă da link-ul, trebuie să ne organizăm. 

Este foarte important ca acest formular să ajungă la cât mai mulţi posesori de bicicletă care circulă prin Bucureşti. Chiar dacă unii consideră că sezonul de mers cu bicicleta s-a încheiat, este foarte important ca ei să completeze acest formular. Experţii vor să afle de la biciclişti cum folosesc oraşul şi ce şi-ar dori de la el

Închipuiţi-vă luna din an când aţi pedalat cel mai mult, în condiţiile cele mai bune, şi apoi completaţi formularul.

Sunaţi-vă prietenii, dacă sunt în concediu, spuneţi-le vecinilor, dacă ştiţi că nu prea stau on-line, vorbiţi cu colegii ! Daţi link-ul tuturor !

Aşa cum o să vedeţi, nu o să vi se ceară date personale. Se cere adresa punctului de plecare şi a celui de destinaţie. Este foarte important să completaţi strada şi numărul deoarece datele vor fi introduse într-un soft de simulare a traficului. Informaţii similare au fost obţinute şi de la ceilalţi participanţi la trafic, prin interviuri pe teren.

Acum e momentul pentru un nou indiciu. Ce e nou la acest nou Plan ?

În primul rând, nu va fi o planificare tradiţională, învechită, axată pe nevoile traficului. Pentru prima oară în Bucureşti, planificarea, specifică unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă, va fi centrată pe nevoile oamenilor.

Implicarea cetăţenilor în toate etapele, de la planificare la execuţia infrastructurii pentru biciclete, vine în sprijinul autorităţilor şi al executanţilor prin oferirea de informaţii clare despre ceea ce îşi doresc utilizatorii. Urbanismul participativ este un principiu de bază pentru implementarea unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.**

Aşadar, pregăteşte-te să le spui experţilor ce lucruri frumoase îţi doreşti de la acest oraş. Şi spune-le şi prietenilor tăi despre asta. Iată şi link-ul cu formularul care trebuie completat de biciclişti.

http://goo.gl/forms/j4A7y8H8VO

Prieteni, rude, vecini, colegi, incepători sau biciclişti cu experienţă… trimiteţi-le tuturor acest link. Şi explicaţi-le cât de important este acest Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.

V-am spus că administraţia este obligată să respecte acest PMUD, nu ? Cred că asta vă va convinge să fiţi foarte atenţi la ce se va întâmpla în următoarele 4-5 luni. 

 

Marian Ivan
membru fondator al OPTAR


* Căi de comunicaţie pentru biciclete - Clasificare, standardizare şi implementare - Clubul de Cicloturism Napoca

** Indicatori de realizare a infrastructurii pentru biciclete pe raza Municipiului Bucureşti


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR