Detalii despre vinieta pentru Bucureşti: cât va costa pentru fiecare tip de autoturism şi când va putea fi evitată. Maşinile Patriarhiei, exceptate

Detalii despre vinieta pentru Bucureşti: cât va costa pentru fiecare
tip de autoturism şi când va putea fi evitată. Maşinile Patriarhiei, exceptate

Primăria Municipiului Bucureşti a publicat proiectul ce prevede introducerea unei viniete în Bucureşti. Documentul detaliază cuantumul taxei pentru fiecare tip de maşină, perioadele când vinieta nu trebuie plătită şi amenzile pentru lipsa ei.

Proiectul de introducere a unei viniete în Bucureşti.

Concret, va fi introdusă vinieta electronică pentru circulaţia rutieră pe drumurile publice din Bucureşti. Vor exista două categorii de viniete: Oxigen-B (Bucureşti) şi Oxigen-C (Centru). 

De asemenea, se defineşte Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în următorul perimetru: Piaţa Victoriei – bvd. Iancu de Hunedoara - şos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bvd. Nerva Traian – bvd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bvd. Mărăşeşti – str. Mitropolit Nifon – bvd. Libertăţii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzeşti – Piaţa Victoriei, inclusiv limitele acestuia.

Începând cu data de 1 ianuarie 2020, accesul vehiculelor cu masa mai mică de 5 tone pe arterele din interiorul ZACA este restricţionat zilnic, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07-22.00, după cum urmează:

a) Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6, precum şi pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fără restricţii;

b) Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, accesul este permis doar în urma achiziţionării unei viniete electronice de tip Oxigen-C;

c) Pentru autovehicule înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare minim Euro 3, accesul este permis doar în urma achiziţionării unei viniete electronice de tip Oxigen-B;

d) Pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, accesul este interzis în intervalul menţionat.

Autovehiculele cu masa totală autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor putea circula în Municipiul Bucureşti, mai puţin în perimetrul ZACA, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07.00-22.00, numai în urma achiziţionării vinietei electronice Oxigen-B;

Autovehiculele cu masa totală autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 şi Euro 6, precum şi cele hibride sau electrice, vor putea circula pe toate arterele din Municipiul Bucureşti, numai în urma achiziţionării vinietei electronice de tip Oxigen-B.

Cât va costa vinieta

Vinietele se emit numai după achitarea sumelor prevăzute în imaginea de mai jos, în baza dovezii privind norma de poluare. În urma emiterii vinietelor, autoturismul va fi înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control a vinietelor, denumit SIEGMCV.

Excepţii

Sunt exceptate de la plata vinietelor câteva categorii de autovehicule: cele aparţinând unor instituţii (autovehiculele aparţinând Poliţiei, pompierilor, Jandarmeriei, Poliţiei de Frontieră, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, serviciului de Ambulanţă sau Medicină Legală, Protecţiei Civile, Ministerului Apărării Naţionale, unităţilor special ale Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de Protecţie şi Pază, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Serviciului de Informaţii Externe, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public), serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, Societatea Naţională de Cruce Roşie din România, serviciile de ambulanţă, Societatea de Transport Bucureşti STB SA, autovehicule adaptate pentru persoane cu dizabilităţi, autovehicule aparţinând Patriarhiei Române, cele utilizate la intervenţiile la căile de comunicaţie şi reţelele edilitare, cele istorice, cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte.

Contravenţii

Circulaţia autovehiculelor în zonele restricţionate, fără achiziţionarea vinietei, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 la 2.000 lei.

Cum se vor face verificările

Mihai Teodorescu, director în Primăria Capitalei (Direcţia Transporturi), a explicat cum se vor face verificările: „Pentru monitorizarea circulăţiei pe drumurile din Bucureşti va fi utilizat sistemul ANPR (Automatic Number Plate Recognition) - un sistem inteligent, special creat pentru identificarea vehiculelor prin recunoaşterea numerelor de înmatriculare. Este nevoie de instalarea a 194 de camere video, imaginile urmând a fi transmise poliţiei locale, iar amenzile se vor trimite acasă, pe modelul utilizat în restul ţării”.

Unde se vor duce banii

Sumele provenite din încasarea vinietelor Oxigen tip B şi Tip C se fac venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiţii şi proiecte din domeniul protecţiei mediului şi al mobilităţii urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătăţirea condiţiilor de transport şi a calităţii aerului.

Câte maşini poluante sunt în Bucureşti

Conform datelor statistice privind autovehiculele non Euro, Euro 1, Euro 2 Euro 3 şi Euro 4, în Municipiul Bucureşti şi în judeţul Ilfov sunt înmatriculate 1.621.274 de autovehicule, dintre care

Noneuro: 261.749

Euro 1: 7.188

Euro 2: 113.729

Euro 3: 213.061

Euro 4: 440.889

Euro 5: 253.114

Euro 6: 331.544.

Astfel, dintr-un total de aproximativ 1,6 milioane de autoturisme înmatriculate în Bucureşti şi Ilfov, aproximativ 600.000 (peste 35%) sunt intens poluatoare (noneuro, Euro 1, Euro 2, Euro 3).

„Cifrele se referă doar la autovehiculele înmatriculate în Bucureşti, însă în Capitala României, zilnic, circulă sute de mii de autovehicule înmatriculate în alte judeţe sau chiar în alte ţări, cum ar fi Bulgaria, ceea ce înseamnă că realitatea este mult mai gravă – după ultimele informaţii de la Brigada rutieră, în jur de 400-500 de mii de maşini din alte judeţe”, transmite PMB.

PMB: Vinieta este agreată de Comisia Europeană

Deputatul independent Nicuşor Dan atrăgea atenţia că măsura de a taxa diferenţiat maşinile înmatriculate în afara Bucureştiului şi Ilfovului încalcă Constituţia. Potrivit lui Nicuşor Dan, printr-o decizie din 2010, Curtea de Apel Bucureşti a decis că taxa instituită de primarul Mazăre pentru intrarea în staţiunea Mamaia încalcă Constituţia României. În decizia din 2010, Curtea de Apel Bucureşti a reţinut că decizia autorităţilor din Constanţa încalcă principiul nediscriminării prevăzut în Constituţie.

PMB precizează că, spre deosebire de hotărârea din Constanţa, care instituia o taxă de acces, la Bucureşti este vorba despre o vinietă de utilizare a drumurilor publice.

„Taxa de acces în staţiunea Mamaia a fost anulată de instanţă deoarece avea caracter discriminatoriu şi limita libertatea de circulaţie a persoanelor care posedă autoturisme înmatriculate în alt judeţ decât Constanţa, chiar dacă aceste persoane achitau alte taxe de utilizare a arterelor rutiere (rovinieta). Vinieta Oxigen are acelaşi fundament juridic cu cel al RoVinietei instituită de Guvern; nu este o taxă de acces, ci achiziţia unui tichet/ vinietă de utilizare a drumurilor publice ale municipiului Bucureşti pentru categoriile de autoturisme care au un grad ridicat de poluare, fiind exceptate de la obligaţia achiziţiei cele care au grad redus de poluare sau electrice, conform normelor UE. Această vinietă este agreată de Comisia Europeană, deoarece este prevăzută în Plan Integrat de Calitate a Aerului (PICA), document ce s-a elaborat la solicitarea Comisiei Europene”, arată PMB.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: