Cum s-ar putea transforma Bucureştiul după extinderea Magistralei 4 de metrou

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Extinderea Magistralei 4 de metrou, de la Parc Bazilescu până la Lacul Străulești, ar putea modifica semnificativ zona de nord a Bucureștiului: stadion de fotbal, pasaj rutier și agrement pe lac.

Un proiect de urbanism realizat de firma Western Outdoor pentru Metrorex implică schimbarea radicală a zonei aflată deasupra prelungirii Magistralei 4 de metrou, între Parc Bazilescu și Lacul Străulești. Potrivit arhitectului Sorin Gabrea, proprietarul firmei Western Outdoor, acest proiect are toate avizele de la Metrorex, firmă care ar urma să suporte costurile, şi se află în acest moment în stadiu de dezbatere publică.

Potrivit proiectului în cauză, în zonă vor fi construite o autogară și un peron subteran pentru autobuze, amenajat chiar în stația de metrou. Deasupra peronului se vor afla un stadion de fotbal și o parcare cu trei etaje, cu spații verzi pe acoperiș. Pentru decongestionarea traficului, proiectul presupune și realizarea unui nou pasaj rutier. Arhitecții s-au gândit și la partea de agrement a zonei, astfel încât au inclus în proiect și dotarea Lacului Străulești cu debarcader și ecluză pentru ambarcațiuni mici. De asemenea, propunerea firmei Western Outdoor include și prelungirea liniei de metrou, construită sub lac, până la centura Capitalei.

Conform proiectului, stația de metrou Străulești va fi amplasată în zona cu același nume, în subsolul fostei baze sportive, unde, în prezent, este un teren viran. Stația va fi construită sub formă de depou cu șase peroane. În același loc au fost prevăzute o autogară și un peron subteran pentru autobuze, amenajat chiar în stația de metrou. Totodată, călătorii vor beneficia și de o parcare pe trei niveluri, cu spații verzi pe acoperiș.

Parcare pentru mașini, la metrou

„Un aspect inedit pentru o stație obișnuită de metrou din Capitală îl reprezintă faptul că vor fi construite parcări pe laturile stației-depou. Mai exact, peroanele vor dispune de locuri de parcare pentru autoturisme, astfel încât pasagerii să poată ajunge la mașina personală fără să mai iasă la suprafață‟, a explicat Sorin Gabrea, proprietarul firmei Western Outdoor. Arhitectul a adăugat că ideea îi aparține companiei Metrorex, cea care ar putea investi în acest proiect, și că modelul a fost preluat din capitale precum Paris, Berlin sau Londra.

De asemenea, Gabrea a spus că o prioritate este și refacerea bazei sportive lăsată în paragină. „Pe capacul depoului vom construi un teren de sport, pentru fotbal sau alte activități. Se va lăsa posibilitatea continuării proiectului cu realizarea unei baze sportive. Aceasta nu face parte din investiția de bază, dar va fi luată în calcul în viitor‟, a informat Gabrea.

Un alt aspect al proiectului îl constituie reorganizarea traficului rutier din zonă. Arhitectul propune realizarea unui nod rutier care să afecteze cât mai puțin proprietățile și lacurile. „Pentru fluidizarea traficului, va fi construit nodul rutier denivelat Străulești‟, a precizat arhitectul. Întersecția din zona mai sus menționată va fi conexată cu pasaj rutier superior cu strada Godeanu. La nivelul solului, se va realiza legătura Bucureștii Noi - Șoseaua București - Târgoviște şi relațiile între aceste artere şi celelalte străzi convergente.

Totodată, proiectul include și construirea unor artere rutiere noi. Astfel, strada care pornește din nodul rutier Bulevardul Bucureștii Noi -  Gh. Ionescu Șisești - Godeanu, urmează malul de lac, până la limita cimitirului Străulești. Strada continuă spre sud-est, la limita parcelelor (foste baze sportive) aflate pe malul lacului Grivița, spre incinta fabricii Laromet. În zona nodului rutier Străulești se vor realiza și spații destinate pietonilor şi bicicliștilor, în legătură cu zona lacurilor. Mai mult, Bulevardul Laminorului, Bulevardul Bucureștii Noi şi străzile convergente vor fi, de asemenea, extinse și modernizate.

Bărcuțe pe Lacul Străulești

Odată cu metamorfoza zonei de nord a Capitalei vor fi realizate, în împrejurimile lacului Străulești, o serie de lucrări complexe dedicate agrementului. Conform proiectului, vor fi refăcute și dezvoltate baza sportivă, dar și echipamentele publice și dotările comerciale de pe malul lacului Străulești. În plus, zona lacului va fi transformată într-un important spațiu de agrement. Arhitecții propun amenajarea unul debarcader și a unei ecluze de trecere pentru ambarcațiuni mici.

Extinderea Magistralei 4 până la Străulești este doar începutul unui proiect mult mai complex, care lasă posibilitatea extinderii și dezvoltării durabile. Într-o etapă de perspectivă, se are in vedere extinderea liniei de metrou către nord, în lungul șos. București - Târgoviște, cu stație terminus la linia de centură a Capitalei. De asemenea, se va analiza posibilitatea realizării unei linii subterane de metrou, pe direcția est-vest, prin axul marelui ansamblu București - Nord, ce urmează a fi realizat la nordul pădurii Băneasa şi la sud de linia de centură. Linia de metrou menționată ar putea realiza conexiunea între zona șos. București - Târgoviște şi viitoarea magistrală de metrou ce va lega orașul de aeroportul „Henri Coandă", şi care va fi realizată în ampriza Șoseaua București - Ploiești DN1.

„Cu alte cuvinte, de la stația Străulești, linia de metrou va fi prelungită pe sub lac, cu două ramificații. Una dintre acestea va trece prin centrul viitorului cartier Nord, iar cea de-a doua va fi construită spre Mogoșoaia, care, în viitor, se va transforma într-un orășel satelit al Bucureștiului. Ramura de metrou ce va trece prin cartierul Nord se va întâlni la stația Padina cu linia de metrou către aeroportul Otopeni", a lămurit arhitectul Sorin Gabrea.

Viitoarea dezvoltare a liniei de metrou, spre Centură şi spre DN1 va fi realizată sub nivelul fundului lacului, au informat proiectanții. Investiţia pentru staţia Străuleşti, stadion şi parcarea cu trei etaje se ridică la suma de aproximativ 298 milioane de euro.

În prezent, Magistrala 4 are şase staţii: Gara de Nord 2, Basarab 2, Griviţa, 1 Mai, Pajura şi Parc Bazilescu. Odată cu finalizarea ultimelor două staţii, Laminorului şi Lac Străuleşti, lungimea traseului va fi de 7,8 km, cu o capacitate de transport estimată la 50.000 de persoane.

Lucrările la Magistrala 4 vor începe în această vară

Licitaţia pentru extinderea Magistralei 4 de metrou cu încă două staţii a fost adjudecată, iar lucrările vor începe în această vară, a anunţat astăzi Gheorghe Udrişte, directorul general al Metrorex.

"În această vară vom demara lucrările la prelungirea liniei 4 de la staţia Parc Bazilescu până la staţia Lac Străuleşti", a spus Udrişte. Contractul va fi semnat în zilele următoare.

Licitaţia pentru execuţia structurii de rezistenţă pentru tuneluri, a galeri şi staţiile de metrou Laminorului şi Străuleşti a fost lansată la sfârşitul anului trecut.  

Contractul care a fost atribuit înglobează totalitatea lucrărilor necesare pentru extinderea reţelei de metrou, respectiv a Racordului 2 al Magistralei 4, cu două noi staţii. Astfel, au fost prevăzute în acest sens lucrările de structură tunel (1,3 kilometri cale dublă), structura aferentă celor două staţii (Laminorului şi Lac Străuleşti), depou de metrou, terminal multimodal şi Park&Ride, precum şi principalele dotări cu instalaţiile şi echipamentele necesare pentru punerea în funcţiune cu călători a obiectivului.

Potrivit Metrorex, prin această extindere se urmăreşte realizarea unui sistem de transport integrat şi neconcurenţial prin implementarea unor poli de schimb cum va fi cel de la Lac Străuleşti în ideea de a stimula renunţarea benevolă la folosirea automobilelor personale în favoarea transportului public în comun pentru deplasările intraurbane şi urbane. În acest sens s-a prevăzut amenajarea terenurilor la suprafaţă prin realizarea unui Nod intermodal în Zona Lac Străuleşti - parcare şi autogară (Park & Ride Străulesti) pentru calătorii din zona periurbană de nord vest a Capitalei.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite