În ultimii ani, Sorin Oprescu, prin funcţia pe care o ocupa, a încercat tot timpul ca nemulţumirile bucureştenilor să nu fie auzite şi văzute.

În toamna anului 2012, OPTAR a organizat primul protest care viza ilegalităţile comise în cazul recepţiei pistelor pentru biciclete din Bucuresti. Acest demers a fost iniţiat după ce, timp de un an, Primarul General şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au ignorat petiţiile. Nici dupa cel de-al doilea protest, din primăvara anului 2013, administraţia locală nu a dat vreun semnal ca i-ar păsa de recuperarea pagubelor provocate prin recepţionarea ilegală a pistelor pentru biciclete. În aceeaşi primăvară, Sorin Oprescu a blocat proiectul ce viza creşterea siguranţei pe străzile din Bucureşti.

În vara anului 2013, după doi ani în care OPTAR a depus petiţii către toate instituţiile care ar fi putut interveni pentru recuperarea prejudiciilor, inclusiv către partidele politice, a fost evident faptul că este necesar ca cetăţenii să iasă în stradă pentru a-şi face auzite nemulţumirile.

Pe 08 iulie 2013, conform Legii privind organizarea adunarilor publice, OPTAR a depus la registratura Primăriei Municipiului Bucureşti declaraţii privind organizarea de proteste in perioada 2013-2020. Au fost alese sâmbetele din preajma Zilei Pământului şi a Zilei Fără Maşini, atunci când în toată lumea se organizează astfel de manifestări, pentru un mediu mai curat.

Conform legii, Primăria poate interzice adunările publice, printr-o decizie, dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege. În termen de două zile, primarul este obligat să comunice organizatorilor decizia de interzicere.

Primăria Capitalei nu a invocat niciodată un temei legal pentru care adunările publice ar putea fi interzise şi nici nu a fost comunicată o astfel de decizie, în termenul legal.

De fapt, Sorin Oprescu, prin funcţia pe care a ocupat-o, a încercat tot timpul să împiedice protestele împotriva administraţiei. Deseori, ni s-a sugerat că, dacă renunţăm să spunem că este protest, vor încheia protocol pentru organizarea marşurilor. Cu toate că varianta normală era să rezolve problemele cetăţenilor, niciodată administraţia nu a răspuns invitaţiilor transmise de organizatorii protestelor. În primăvară, am trimis Preşedinţiei României o solicitare de a media o întâlnire cu Primarul Oprescu, dar nu am primit niciun răspuns.

Astfel, după mai bine de 2 ani de la declararea protestului din 19 septembrie, motivele de protest raman actuale. Acest fapt demonstrează faptul că organizatorii au intuit perfect faptul că administraţia oraşului nu este capabilă să rezolve aceste probleme nici până în 2020:

-          încurajarea transportului motorizat în timp ce oraşul este cea mai poluată capitala europeană

-          neaplicarea măsurilor de siguranţă rutieră

-          lipsa unei viziuni a administraţiei oraşului pentru creşterea calităţii vieţii

-          menţinerea în funcţii a persoanelor vinovate pentru pagubele de milioane de euro provocate de recepţia ilegală a pistelor pentru biciclete

-          neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

Membrii comisiei pentru adunări publice – complici cu Oprescu

După un tipar care a devenit clasic în ultimii ani, pentru a descuraja oamenii să participe la proteste, Primăria lui Oprescu trimitea către presă comunicate prin care susţinea că protestele sunt ”ilegale”.  În fapt, organizatorii au respectat prevederile legale, singurii care au încălcat legea au fost Primarul Oprescu şi membrii comisiei pentru adunări publice. Astfel, aceştia au încheiat, ilegal, protocoale pentru desfăşurarea altor evenimente publice pe traseul de desfăşurare al „Marşului bicicliştilor – Oraş pentru oameni”.

Pentru a opri abuzurile administraţiei şi ale Comisiei pentru adunări publice, Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), asistată de Asociaţia Pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH), a chemat în judecată Primăria Municipiului Bucureşti, prin Primarul General, pentru a soluţiona notificarea protestului din 19 septembrie 2015, depusă la primărie încă din 08.07.2013. Procesul a fost deschis pe data 01.07.2015 si este pe rol la Tribunalul Bucureşti, Secţia a ll-a Contencios Administrativ şi Fiscal, cu numărul 24591/3/2015.

Pentru a ilustra modul în care Sorin Oprescu, cu complicitatea membrilor Comisiei pentru adunări publice, a încercat să descurajeze cetăţenii să-şi manifeste nemulţumirile şi să împiedice prezenţa lor la proteste, facem publică înregistrarea sedinţei publice din data 20 aprilie 2015.

La acea dată, pe traseul marşului din 19 septembrie 2015 nu exista nicio cerere pentru altă adunare publică. Cu toate acestea, membrii Comisiei au hotărât să aştepte, în speranţa că vor apărea şi astfel vor putea invoca faptul că marşul bicicliştilor „este ilegal”, pentru că pe traseul marşului ”sunt alte evenimente”. De fapt, Sorin Oprescu şi membrii comisiei, care semnează împreună protocoalele cu organizatorii adunărilor publice, încalcă legea, deoarece ei doar trebuie să ia act de desfăşurarea adunărilor publice şi, dacă constată încălcări ale legii, să le interzică în termenul legal de 48 de ore. Practic, prin sistemul de ”aprobare” a adunărilor publice, administraţia din Bucureşti hotăra cine are voie să protesteze. Desigur, protestele împotriva administraţiei erau descurajate şi împiedicate.

------------------------

Traseul evenimentului: https://www.google.com/maps/d/u/1/viewer?authuser=1&mid=zHN2bZ-dSBz4.kCZmSBVyGYSA

Pagina evenimentului: https://www.facebook.com/events/505163342993162/

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul.

Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti (CBB) militează pentru dezvoltarea unor politici şi a unei infrastructuri care să încurajeze mobilitatea urbană prin aplicarea normelor europene în domeniu în scopul îmbunătăţirii calităţii vieţii.

Filiala Bucureşti a Ordinului Arhitecţilor din România este organizaţia profesională care reprezintă, promovează şi protejează la nivelul Municipiului Bucureşti interesele profesiei de arhitect, având implicit misiunea publică de responsabilizare a locuitorilor capitalei faţă de calitatea mediului construit.
 

Susţinători marş: Susţinători marş: ActiveWatch, Aprozar, Asociaţia Peisagiştilor din România – filiala Bucureşti Ilfov, Atelier Pinion, Asociaţia pentru Tranziţie Urbană – ATU, Bicicleta-Organic Coffee Shop, Bicicleta Pegas, Biciclisti pentru Rosia Montana, Bike Addict, Bike Fest, BikeLover, BiţaColor, Brema Bikes, Bună dimineaţa, Bucureşti!, Care Café, Casa Jurnalistului, Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe, Cityclete, Comunitatea Uniţi Salvăm, FreeRider.ro, Funky Citizens, Hai cu Bicla, I lLove Velo, La Vita e Velo, MaiNoi, Miercurea Bicicletei, Miliţia Sprituală, Pista mă-sii, Portocala Mecanica, Pushbike, România Curată, Romania Pozitiva, Revista Zeppelin, Sinapseria, Skirtbike, Tribul,, Turific!Handmade, Uleiosul, Uniţi Salvăm, Veloprietenii dalmaţieni (Made in China).