Cum arată metroul din Bucureşti în partea invizibilă milioanelor de călători. Reţeaua uriaşă de galerii este verificată la centimetru în fiecare noapte

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aşa arată tunelurile de metrou dintr-o drezină FOTO David Muntean
Aşa arată tunelurile de metrou dintr-o drezină FOTO David Muntean

În fiecare noapte, după ce programul metroului se termină, în subteran intră o armată de angajaţi ai Metrorex care verifică şinele de metrou, fac fel de fel de reparaţii şi curăţă staţiile de metrou pentru călători. „Adevărul“ a intrat în subteran după închiderea metroului şi vă spune ce se petrece, de fapt, atunci când trenurile nu circulă.

E trecut cu vreo 30 de minute de miezul nopţii. Muncitorii de la Metrorex, vreo 20, aşteaptă pe treptele de la staţia de metrou Piaţa Unirii 1 confirmarea că linia nu mai este electrificată. În timp ce stăm pe peronul pustiu, angajaţii Metrorex ne explică că staţia Piaţa Unirii 1 este o staţie de suprafaţă, aflată la vreo şase-şapte metri sub nivelul zero. "Aici există nişte puţuri de mare adâncime, dar şi nişte pompe care scot apa, altfel staţia ar fi inundată. Metroul deversează o cantitate foarte mare de apă", explică un inginer.

600 de kilograme şi trei ore

După câteva minute, se anunţă prin staţie că muncitorii pot coborî în siguranţă în subteran şi toată lumea se îndraptă către o scară care duce, pe sensul de mers Nicolae Grigorescu - Izvor, în subteran. Pe jos sunt o mulţime de pietre şi fire peste care sunt aşezate şinele pe care circulă zi de zi metrourile.

"Avem o lucrare aici, la Piaţa Unirii. Se face o înlocuire de repere, adică se înlocuiesc reperele unui macaz, piesele componente. 250 de milioane de tone brute, atât este greutatea pe care o suportă, după care trebuie înlocuite in nou. Sunt peste tot pietre pentru că aceasta fixează şina, o fac să nu se mişte", explică coordonatorul lucrării.

metrou subteran

Lucrările la Piaţa Unirii FOTO David Muntean

Zeci de bărbaţi muncesc la foc continuu, contracronometru. Sunt aplecaţi de-o parte şi de alta a şinei şi scot din aceasta nişte piese cam cât pumnul de mari. După minute bune, coordonatorul echipei de muncitori strigă: "Hai să începem!". Cea mai uşoar bucată de şină cântăreşte vreo 600 de kilograme.

metrou subteran

Vagonet venind spre staţia Piaţa Unirii FOTO David Muntean

Bărbaţii o prind cu nişte cleşti şi reuşescu cu greu să o mişte dintr-o parte în alta. Întreaga lucrare durează în jur de trei ore, după cum ne explică reprezentanţii Metrorex. Trec aproximativ 30 de minute şi pe firul unu, pe sensul de mers Izvor - Nicolae Grigorescu, îşi face apariţia un vagonet.

Îşi face simţită prezenta claxonând de la depărtare, în timp ce un muncitor semnalizează cu lanterna. Toţi cei care lucrează la înlocuirea pieselor macazului de la Piaţa Unirii eliberează firul unu şi îi fac loc micuţului transportor.

Drezina Metrorex care inspectează noaptea şinele din subteranele Bucureştiului

Călătorie cu drezina

Vagonetul se îndreaptă către staţia de metrou Nicolae Grigorescu şi în urma lui soseşte o drezină. Reporterii Adevărul pornesc cu noul transportor către staţia de metrou Nicolae Grigorescu, aici unde angajaţii Metrorex execută o nouă lucrare importantă. Drezina circulă cu cel mult 30 de kilometri pe oră şi în ciuda vitezei reduse simţi cum încep să îţi curgă lacrimile din pricina curentului.

metrou subteran

Tunel de metrou văzut din drezină FOTO David Muntean

Drumul dintre Piaţa Unirii şi Nicolae Grigorescu este de-a dreptul spectaculos, iar tunelurile arată cu totul diferit privite din drezină. De-o parte şi de alta, zeci de fire sunt aşezate unul lângă altul cu mare grijă. Când priveşti în faţă ai impresia că te îndrepţi spre un perete negru, însă luminile transportoarelor fac vizibilă calea de rulare câţiva metri înainte.

Şinele sunt luminate, din loc în loc, cu ajutorul unor lămpi montate pe pereţi tunelului. Din când în când, un angajat al Metrorex însărcinat cu verificarea stării în care se află şinele se fereşte din calea drezinei, semnalizându-şi prezenţa cu ajutorul unei lanterne. "Pare ciudat să-i vedeţi pe oameni mergând pe şine, dar noapte de noapte, peste 500 de muncitori lucrează în subteran", precizează un angajat Metrorex în timp ce drezina se îndreaptă către staţia de metrou Mihai Bravu.

lucrari metrou

În fiecare noapte, 30 de revizori merg la pas fiecare în jur de patru kilometri pentru a vedea cum arată calea de rulare. Munca este contra timp cu atât mai mult cu cât la ora 5.30 primul metrou intră în circulaţie încărcat de călători. După circa 15 minute drezina ajunge în staţia Nicolae Grigorescu, aici unde câţiva muncitori lucrează pe peron. O femeie spală nişte plăci cu un furtun şi o perie, în timp ce un bărbat trecut de 50 de ani schimbă plăcile care căptuşesc tavanul staţie de metrou.

Injecţii pentru oprirea apei

Trecem printre nişte pereţi înguşti şi ajungem, în cele din urmă, pe şina de metrou de la Nicolae Grogorescu, pe sensul de mers către Piaţa Unirii. După vreo trei minute de mers pe jos prin subteran, ajungem într-o zonă în care tunelul este plin de apă. Pe un utilaj enorm, câţiva bărbaţi se străduiesc să oprească infiltraţiile de apă din subteran. 

lucrari metrou

Tunel de metrou FOTO David Muntean

"Este un malaxor în care se toarnă apă, bentonită, ciment şi silicat. Ca să înţelegeţi mai clar este vorba despre o combinaţi cu ajutorul căreia noi facem injecţii de impermeabilizare. Este o zonă cu nisip aici şi prin pereţii tunelului de metrou intră apă. Prin aceste injecţii încercăm să o diminuăm şi chiar să o stopăm", explică coordonatorul lucrării.

lucrari metrou

Lucrări de impermeabilizare FOTO David Muntean

În aer pluteşte un strat gros de praf. Muncitorii Metrorex poartă nişte pelerine impermeabile în timp ce amestecă betonita cu silicatul, peste care toarnă cu ajutorul unui furtun gros un jet puternic de apă. Lucrările, spun ei, pot dura şi câteva zile, şi pot reapărea infiltraţii în aceeaşi zonă sau la trei metri mai sus de locul în care au fost făcute injecţiile. După ore întregi de muncă, spre zori, angajaţii Metrorex se retrag, iar primii călători încep să ajungă în staţii fără să ştie că sute de oameni au muncit o noapte întreagă pentru ca ei să circule în condiţii de siguranţă. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite