Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti contestă părţi din proiectul pistelor propus de municipalitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce Primăria Capitalei a anunţat că urmează să implementeze în Bucureşti un sistem de transport alternativ, reprezentanţii bicicliştilor susţin că au analizat proiectul propus de municipalitate şi că nu sunt de acord cu unele părţi ale propunerilor făcute de Primăria Generală.

Reprezentanţii Comunităţii Bicicliştilor din Bucureşti au anunţat că au făcut o analiză pe marginea proiectului privind implementarea unui sistem de transport alternativ în Capitală asumat de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.

Bicicliştii susţin că în urma analizei au fost identificate mai multe probleme. Redăm mai jos lista completă realizată de Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti:

1. Deşi în document se specifică „Publicitate în scopul promovării şi încurajării participanţilor la trafic de a folosi ca mijloc de deplasare bicicleta“, considerăm că sumele alocate prin Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice sunt insfuciente pentru realizarea acestei campanii. Sugerăm ca partea de educare si informare să fie tratată ca un proiect separat, întrucat are o importanţă esenţială şi nu poate fi tratat superficial

2. Există în document ambiguităţi cu privire la axele Nord-Sud, Est-Vest. Deşi sunt menţionaţi 27 km ca făcând parte din această reţea, nu este clar cum este ea dispusă în “zona centrală”, cea care face obiectul proiectului. Mai mult, menţionarea acestor axe nu pare să fie parte integrată coerent în proiect, astfel că, în opinia noastră, se poate renunţa la această idee.

3. Lipsa unor obiective cu privire la încurajarea utilizării bicicletei face foarte complicată monitorizarea eficienţei proiectului. Considerăm că proiectul ar trebui să menţioneze ţintele finale, astfel încât să poată fi făcute evaluări pe termen mediu şi lung şi ca aceste evaluări să fie integrate în viitoarele proiecte pentru infrastructură pentru biciclete

4. Lăţimea pistelor este prevăzută la 1m. Această lăţime face imposibilă manevra de depăşire şi, astfel, va afecta eficienţa utilizării bicicletei. Sunt necesari minim 1.5 m pentru toate pistele, iar acolo unde este posibil, chiar 2, 2.5 m

5. În document se menţionează “pe anumite porţiuni s-a avut în vedere şi restrângerea spaţiului verde”. CBB nu va agrea niciodată restrângerea spaţiului verde şi considerăm că restrângerile trebuie să vizeze strict spaţiul destinat autovehiculelor. Dincolo de nevoia de a avea spaţiu verde, aceste restrângeri trebuie făcute din calea de rulare a autoturismelor ca măsură de descurajare a utilizării transportului motorizat individual (nevoie menţionată de Primărie în chiar acest document)

6. Proiectarea pistelor pe trotuare este, în opinia CBB, o eroare de proiectare. Considerăm incorecte argumentele de tipul “pistele pe trotuar sunt în sprijinul persoanelor neexperimentate”. Comparând o infrastructură corect gândită pe partea carosabilă, cu o infrastructură ideal gândită pe trotuar, numărul conflictelor dintre şoferi şi biciclişti va fi cu siguranţă mai mic decât numărul conflictelor dintre pietoni şi biciclişti. Ca mod de deplasare, bicicliştii sunt mai apropiaţi de şoferi decât de pietoni, întrucât ambii manevrează vehicule şi înţeleg traficul în alt mod decât pietonii. De aceea CBB va argumenta mereu în favoarea pistelor pe carosabil şi împotriva pistelor pe trotuar

7. Noul proiect va trebui să detalieze locurile în care vor fi amenajate parcările pentru biciclete, sau măcar criteriile care vor fi urmărite în selectarea acestor locuri. În documentul actual sunt menţionate doar numărul locurilor de parcare, lucru care, în fapt, nu spune nimic despre calitatea acestora

8. Cu privire la dezvoltarea sistemului de bike sharing, CBB consideră că acesta trebuie să fie un proiect separat, care să ofere un sistem optim de distribuire al acestor biciclete, încă de la lansare. Au existat situaţii în care municipalităţile au încercat demararea unor astfel de mini-proiecte, lucru care, în fapt, a dăunat ideii de bike sharing, cetăţenii fiind dezamăgiţi şi abandonând complet ideea utilizării acestui sistem. Solicităm primăriei ca acest proiect să fie unul separat, elaborat cu atenţie şi cu alocări financiare care să poată răspunde dezvoltării sistemului în întregul oraş

9. În document se face referire la anumite spaţii “interzise mersului pe bicicletă” (ex. Podul Basarb). Considerăm că orice demers de încurajare a utilizării bicicletei trebuie să evite tocmai zonele în care mersul pe bicicletă este interzis. Având în vedere că Primăria şi-a asumat ca strategie de dezvoltare a infrastructurii care să încurajeze mersul pe bicicletă, una dintre primele măsuri este tocmai de a elimina aceste interdicţii. Este contra-intuitivă încurajarea mersului pe bicicletă prin interdicţia de a utiliza bicicleta

10.În document sunt menţionate valori de reducere a poluării în urma dezvoltării acestui sistem. Solicităm Primăriei să face publice studiile care stau la baza acestor estimări

11.Dorim să atragem atenţia asupra faptului că există neconcordanţe majore în acest document cu privire la codificarea tipului de descriere a amenajării. Sperăm ca acestea să fie doar erori de redactare

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite