Cinci primării din Capitală au plătit sute de mii de lei pe servicii de salubrizare fictive

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţi Romprest FOTO Inquam Photos Octav Ganea
Angajaţi Romprest FOTO Inquam Photos Octav Ganea

În 2020, cinci din cele şase sectoare ale Capitalei au decontat servicii de salubrizare care, în realitate, nu au fost prestate, arată Curtea de Conturi

Unele dintre firme au primit bani pentru spălatul străzilor în zilele cu ploaie, iar altele au susţinut că au măturat trotuarele care se aflau, de fapt, în lucrări de reabilitare. În afară de sectorul 1, toate primăriile au primit sumele achitate nejustificat înapoi, în urma controlului Curţii de Conturi. Singura primărie care nu a făcut plăţi pentru servicii fictive de salubrizare este Primăria Sectorului 3, conform Buletin de Bucureşti.

Sector 1 – plăţi nejustificate de 165 de mii de lei

În 2020, fosta administraţie condusă de Daniel Tudorache a făcut plăţi nejustificate de peste 165 de mii de lei pentru servicii de salubrizare publică. Conform raportului Curţii de Conturi, „suprafeţele pe care s-au executat măturatul manual al trotuarelor au fost supradimensionate”.

În alte cuvinte, firma Romprest a încasat bani pentru măturarea unor trotuare care, în realitate, aveau o dimensiune mai mică decât pe hârtie. Mai exact, în contract trotuarele din sectorul 1 pare că ar avea aceeaşi lungime cu cea a carosabilului, însă acestea sunt mai scurte întrucât ele nu există şi în dreptul interesecţiilor.

De exemplu, şoseaua Chitilei figurează în documentele aprobate de Primăria Sectorului 1 cu o lungime a trotuarului de 4.716 m, identică cu cea a străzii. Auditorii arată că, conform aplicaţiilor Google (Maps şi Earth Pro), şoseaua Chitilei se intersectează cu 51 de artere. Astfel, fostul primar Tudorache a plătit măturatul unor trotuare inexistente de 440.50 m, iar asta doar pe şoseaua Chitilei. 

Sector 2 – plăţi nejustificate de 700 de mii de lei

În 2020, peste 700 de mii de lei din bugetul sectorului 2 au ajuns în conturile firmei de salubrizare Supercom degeaba.

Mai mult de jumătate din sumă, 430 de mii de lei, reprezintă „cantităţi de servicii de curăţenie neprestate în anul 2020 pentru o suprafaţă de 20.411 mp”, conform raportului Curţii de Conturi. Altfel spus, primăria a plătit aproape jumătate de milion de lei pentru nişte servicii care, în realitate, nu au avut loc.

Motivul din spatele plăţilor nejustificate este acela că Programul de curăţenie a căilor publice, nu a fost actualizat. Acest program este documentul în baza căruia se realizează operaţiunile de curăţenie stradală din sectorul 2 şi cuprinde artelele, tronsoanele şi trotuarele ce vor fi măturate.

Alţi 250 de mii de lei plătiţi fără motiv au fost facturaţi ca „prestaţii de stropit” realizate în zile când, conform prognozei meteo, a plouat. Prin urmare, Supercom a primit bani pentru stropirea unor străzi care, în realitate, au fost stropite de precipitaţii.

De exemplu, firma de salubrizare susţine că pe 19 august 2020 a stropit între orele 22:00 şi 6:00 aproximativ şapte mii de metri pătraţi din sectorul 2. Dar în aceeaşi zi, Administraţia Naţională de Meteorologie anunţase Cod Galben de averse şi grindină, prelungit apoi cu Cod Portocaliu.

Tot în 2020, fosta administraţie a sectorului 2 a acceptat să plătească peste 20 de mii de lei pentru curăţenia unor străzi care se aflau în lucrări de reabilitare. Auditorii Curţii de Conturi arată că Supercom nu a prestat servicii de salubrizare pe aceste străzi şi că plata a fost nelegală.

Conform raportului, Supercom a returnat sumele decontate nejustificativ.

Sector 4 – plăţi nejustificate de 230 de mii de lei

În primul an al pandemiei, primarul Daniel Băluţă a plătit firmei Rosal Grup mai bine de 230 de mii de lei pentru servicii de salubrizare care nu au fost prestate. Situaţia e asemănătoare cu cea a sectorului 2: Rosal Grup nu a ţinut cont de zilele cu precipitaţii şi a încasat bani pentru spălatul fictiv din furtun al străzilor.

Auditorii Curţii de Conturi au analizat rapoartele de activitate care au stat la baza emiterii facturilor şi au constatat că în zilele de 23 iunie, 13 iulie, 20 iulie şi 20 august firma de salubritate a „decontat în mod nejustificat servicii de salubritate în valoare de 232.876 lei, în perioada în care au fost condiţii meteo nefavorabile (ploaie)”.

Funcţionarii responsabili de aceste plăţi nelegale sunt directorul executiv din cadrul Direcţiei Administrare Domeniul Public Sector 4, care a acordat „Bun de plată” pe facturile emise de Rosal Grup, şi şeful Serviciului Monitorizare şi Control Salubritate, care a „confirmat realitatea, regularitatea şi legalitatea operaţiunii”.

Rosal Grup a restituit cei 230 de mii de lei Primăriei Sectorului 4.

Sector 5 – plăţi nejustificate de aproape jumătate de milion de lei

În sectorul 5, societatea care se ocupă de serviciile de salubrizare stradală, Amenajare Fapte 5 S.A., se află în subordinea consiliului local şi este finanţată din bani publici. În 2020, în timpul fostei administraţii Daniel Florea, a încasat peste 475 de mii de lei de la Primăria Sectorului 5 fără temei legal.

Conform contractului încheiat între cele două, „este interzisă operaţia de stropire/spălare în anotimpul călduros, în intervalul orar 13,00-17,00, dacă indicele de confort termic depăşeşte pragul valoric de 75 de unităţi”. Chiar şi aşa, Amenajare Fapte 5 a decontat astfel de operaţiuni.

„Decontarea nejustificată a serviciilor prestate pentru lunile iunie şi iulie 2020 constă în includerea în totalul situaţiilor de plată şi a celor 4 ore, interval de timp interzis pentru efectuarea operaţiunilor de stropit/spălare.”

Conform raportului Curţii de Conturi, societatea de salubrizare a înapoiat Primăriei Sectorului 5 sumele pe care le-a primit nejustificat.

Sector 6 – plăţi nejustificate de 180 de mii de lei

În anul 2020, Primăria Sectorului 6 a plătit peste 180 de mii de lei firmei de salubrizare Urban S.A. pentru servicii care, de fapt, nu au fost prestate în realitate.

Conform Curţii de Conturi, Urban S.A. a încasat bani pentru măturatul fictiv a patru zone de alei fără denumire, între blocuri, unde era amenajat şantierul pentru lucrările de construcţii la stadionul Giuleşti: „a efectuat lucrări de reabilitare a acestor zone de circulaţie, aferent aceleiaşi perioade fiind decontate şi servicii de salubritate, respectiv măturat manual, care nu puteau fi efectuate”.

Din ianuarie până în decembrie, firma de salubrizare a susţinut că mătură trotuarele şi calea carosabilă de pe Calea Giuleşti şi a facturat aceste servicii. În realitate, cei 1.400 de metri pătraţi erau ocupaţi de organizarea de şantier şi, deci, nu au putut fi curăţaţi.

Cauzele care au condus la apariţia acestor plăţi nejustificate, zic auditorii, sunt verificările necorespunzătoare efectuate de către şeful Biroului Monitorizare şi Control Domeniu Public al sectorului 6. El nu a verificat pe teren modul de prestare a serviciilor şi nu a corelat datele cu perioada de reabilitare a străzilor.

Într-un răspuns oficial trimis Curţii de Conturi de administraţia sectorului 6, se precizează faptul că volumul de activitate al Biroului Monitorizare şi Control este foarte mare în raport cu numărul de salariaţi şi că, totodată, activitatea angajaţilor a fost afectată de restricţiile impuse de pandemie.

În urma controlului, Urban S.A. a returnat suma primită de la Primăria Sectorului 6 în mod necuvenit. Firmele de salubrizare au refuzat să comenteze pe subiect.

Vă mai recomandăm:

Cum văd românii din Ucraina confruntarea ruso-ucraineană: „Rusia ne-a luat teritorii, Ucraina ne-a luat limba”

Cum este explicată explozia de cazuri COVID-19 în România

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite