CFR Marfă e în moarte clinică. Planul de salvare pe care Comisia Europeană l-a refuzat categoric

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Statul Român trebuie să recupereze de la CFR Marfă un ajutor de stat ilegal de peste 570 de milioane de euro FOTO MEDIAFAX / Alexandru Dobre
Statul Român trebuie să recupereze de la CFR Marfă un ajutor de stat ilegal de peste 570 de milioane de euro FOTO MEDIAFAX / Alexandru Dobre

Obligată să returneze un ajutor de stat nelegal de cel puţin 570 de milioane de euro, CFR Marfă caută soluţii disperate să se salveze. Una dintre ele nu a fost acceptată de Comisia Europeană. Părţile implicate susţin că încă se caută soluţii, dar singura variantă luată în calcul este darea în plată, adică preluarea activelor CFR Marfă de către principalii creditori: CFR Infrastructură şi ANAF.

O decizie a Comisiei Europene din februarie 2020 a stabilit că CFR Marfă a beneficiat din partea României de un ajutor de stat nelegal, prin ştergerea unor datorii către CFR Infrastructură şi ANAF, în valoare de cel puţin 570 de milioane de euro plus dobânzi. Comisia Europeană a dispus ca banii să fie recuperaţi de România de la compania naţională de transport feroviar într-un termen de şase luni. În încercarea de a se salva, CFR Marfă a intrat în procedura de concordat preventiv, o procedură menită, în teorie, să ducă la redresarea unei companii fără a se ajunge la insolvenţă.

Soluţie „made in Romania”

Prin planul de concordat, validat de Tribunalul Bucureşti, au fost propuse o serie de măsuri pentru redresarea CFR Marfă. Printre acestea, reducerea cheltuielilor de exploatare, scăderea consumului de motorină, îmbunătăţirea indicatorilor de calitate, creşterea veniturilor din închirierea spaţiilor sau a materialului rulant. Redimensionarea structurii de personal şi darea în plată a unor active, au fost alte măsuri propuse pentru redresare.

În aprilie 2020, România i-a cerut Comisiei Europene să accepte „mijloace alternative de recuperare” a ajutorului de stat nelegal, iar propunerea de „salvare” a companiei de transport feroviar de marfă a fost darea în plată a activelor CRF Marfă către principalii creditori CFR Infrastructură şi ANAF, înfiinţarea unei noi companii şi transferarea activelor către această nouă companie, în schimbul capitalului social. Astfel, ar rezulta un nou „CFR Marfă” care ar funcţiona sub o altă denumire (NewCo.), dar ar avea o situaţie financiară mai bună.

O propunere de neacceptat

Direcţia Generală pentru Concurenţă a Comisiei Europene (DG Competition) le-a transmis autorităţilor române, în 12 octombrie 2020, o scrisoare în care au arătat că planul propus, de recuperare a ajutorului de stat prin darea în plată şi înfiinţarea unei companii noi, care să preia, practic, bunurile date în plată de CFR Marfă, este inacceptabil pentru Comisia Europeană.

Astfel, DG Competition a transmis că recuperarea în natură a ajutoului de stat este acceptată de Comisia Europeană numai în cazuri excepţionale, cu îndeplinirea a cinci condiţii, dintre care una este ca activele beneficiarului să nu fie utilizate pentru a derula activităţi economice pentru o anumită perioadă de timp după decizia de recuperare.

Mesaj pentru „beneficiarul incapabil”

„Serviciile Comisiei remarcă faptul că acest plan nu elimină de pe piaţă avantajul conferit de ajutor. Acest avantaj i-a permis CFR Marfă să rămână pe piaţă şi să opereze în condiţii financiare mai bune decât acelea ale concurenţilor săi. Planul propus ar conduce doar la un transfer al acestui avantaj către NewCo., care ar continua să deruleze activităţile CFR Marfă cu activele CFR Marfă. Serviciile Comisiei sunt de părere că NewCo. avută în vedere ar fi CFR Marfă în toate privinţele, cu excepţia denumirii, dar cu o situaţie financiară mai bună”, se arată în scrisoarea transmisă de DG Competition autorităţilor române.

Comisia Europeană a transmis şi un avertisment dur României: „Dacă beneficiarul este incapabil să ramburseze ajutorul sau să ia alte măsuri care să conducă la recuperare, respectivul beneficiar trebuie să iasă de pe piaţa internă prin încetarea definitivă a activităţilor sale după dizolvarea şi lichidarea sa”. Mai mult decât atât, DG Competition le-a transmis autorităţilor române chiar că „Tribunalul Bucureşti nu ar trebui să continue procedura de concordat preventiv în curs din moment ce aceasta împiedică o implementare imediată a deciziei (n.red. - de recuperare a ajutorului de stat)”.

CFR Marfă: „Suntem încrezători”

După respingerea „mijloacelor alternative” de recuperare a ajutorului de stat, România încă este în punctul în care „caută soluţii”. Potrivit unui răspuns al CFR Marfă, transmis la solicitarea „Adevărul”, compania „este într-o nouă fază a procesului de redresare, pe care îl parcurge cu scopul de a se eficientiza, a debloca relatiile cu partenerii de business şi a îmbunătăţi activitatea companiei, astfel încât să genereze profit operaţional”, iar „în prezent eforturile sunt concentrate pe agrearea unui mecanism de restituire a ajutorului de stat”.

„DG Competition a solicitat o îmbunătăţire a mecanismului de restituire propus de partea română, transmiţând, totodată, mesajul că va ghida autoritătile române în implementarea unui mecanism care să respecte condiţiile europene. Autorităţile române şi-au asumat să trasmită argumente noi în vederea sustinerii unei propuneri fezabile care să ducă la îndeplinirea conditiilor prevăzute de Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), cu privire la restituirea ajutorului de stat şi de asemenea să conducă la salvarea activităţii naţionale de transport feroviar de marfă. Rezultatul dorit este agrearea unei forme care să asigure atât respectarea mecanismelor de concurenţă cât şi redresarea CFR Marfă”, au arătat reprezentanţii CFR Marfă, care s-au declarat „încrezători în atingerea unui acord între toate instituţiile implicate”.

Stadiul procedurii de concordat

Aurel Podariu, senior partner în cadrul Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR), administrator concordator în dosarul „CFR Marfă”, a declarat pentru „Adevărul” că procedura de concordat preventiv în cazul CFR Marfă se află în trimestrul patru de implementare.

„În acest timp, în ciuda circumstanţelor nefavorabile cauzate de răspândirea virusului SARS-CoV-2, au fost realizate progrese semnificative privind redresarea companiei prin restructurare şi au fost stinse, conform graficului de plăţi, o parte din creanţele înscrise în planul de concordat. Câteva dintre reuşitele  procedurii din anul care a trecut ar fi reducerea cheltuielilor cu exploatarea, renegocieri ale contractelor, eficientizarea posturilor din cadrul companiei şi reaşezarea personalului în vederea creşterii productivităţii, precum şi reorganizarea regionalelor CFR Marfă şi a structurii central”, a arătat Aurel Podariu.

Darea în plată, varianta „cea mai eficientă”

Reprezentantul CITR a declarat că în urma scrisorii transmise de DG Competition, a avut loc o videoconferinţă la care au participat autorităţile române şi cele europene, iar cu această ocazie „DG Competition şi-a exprimat intenţia de a coopera activ cu părţile implicate în vederea punerii în aplicare a Deciziei (n.red. de recuperare a ajutorului de stat)”.

În privinţa planului de punere în aplicare a deciziei care obligă România să recupereze ajutorul de stat acordat nelegal CFR, Aurel Podariu a declarat că darea în plată, în variantele agreate de Comisia Europeană, rămâne „cel mai eficient mijloc”. „În acest moment există discuţii între părţile implicate (CFR Marfă, furnizorii ajutorului de stat, Consiliul Concurenţei) în vederea agreării mecanismului de recuperare a ajutorului de stat şi ulterior prezentarea acestuia către DG Competition. Modalitatea de rambursare prin dare în plată rămâne şi este recunoscută şi de către furnizorii ajutorului de stat ca fiind cel mai eficient mijloc de punere în aplicare a Deciziei. Aspectele care necesită în continuare clarificări se referă la procedura efectivă de dare în plată şi la circuitul şi întrebuinţarea acestor active după implementarea acestei proceduri”, a mai declarat reprezentantul CITR.

În privinţa recomandării făcute de DG Competition, potrivit căreia Tribunalul Bucureşti nu ar trebui să continue procedura de concordat în cazul CFR Marfă, Aurel Podariu a declarat că „scrisoarea DG Competition nu este un veritabil izvor de drept, care să nască obligaţii în sarcina celor cărora li se adresează şi care să aibă, pe baza principiului de drept al preeminenţei dreptului unional faţă de cel naţional, prioritate la aplicare faţă de dreptul naţional,instanţa de judecată, în speţă Tribunalul Bucureşti, are obligaţia de a respecta nemijlocit prevederile legislaţiei naţionale în materia concordatului preventiv”.

Comisia Europeană: România e obligată să pună capăt încălcării legislaţiei europene

Termenul de şase luni stabilit de Comisia Europeană pentru recuperarea ajutorului de stat nelegal de care a beneficiat CFR Marfă a fost depăşit. Potrivit reprezentanţilor CITR, „există o solicitare de stabilire a unui termen nou care să ţină cont de contextul creat de pandemie, complexitatea cazului şi implicaţiile asupra activităţii companiei”, dar „la acest moment nu există un răspuns cu privire la termenul final de implementare a deciziei de recuperare a ajutorului de stat”.

Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat pentru „Adevărul” că reprezentanţii Comisiei Europene sunt în contact cu autorităţile române pentru implementarea deciziei de recuperare a ajutorului de stat de care a beneficiat CFR Marfă. „Nu putem comenta starea sau conţinutul acestor contacte. Comisia continuă să coopereze cu autorităţile române pentru a asigura punerea în aplicare corectă a deciziei. România rămâne obligată să recupereze ajutorul ilegal şi să pună capăt încălcării legislaţiei Uniunii Europene”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene pentru „Adevărul”.

În aceste condiţii, marea întrebare este: cum va reuşi România să recupereze ajutorul de stat acordat ilegal CFR Marfă, respectând totodată condiţiile impuse de Comisia Europeană? O altă întrebare la care autorităţile române trebuie să răspundă este: ce se întâmplă în cazul în care varianta de dare în plată propusă de România nu este acceptată de Comisia Europeană?

Vă recomandăm să citiţi şi:

Dosarul „vagoane la fier vechi“. Referat DIICOT: cine refuza să lucreze cu mafia din CFR era ameninţat cu concedierea

Foşti directori ai CFR Marfă, schimbaţi din funcţie pentru un „tun“ de proporţii, au fost reangajaţi pe posturi de consilieri

București



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite