Bucureşti: Portret/ Simona Şomăcescu este coordonatorul companiei de balet a Operei

După 15 ani de carieră plină de succese, ca prim-balerină, ea aduce noi străluciri baletului Operei Naţionale, retrăgându-se în postura de coregraf, în spatele cortinei.Timp de 15 ani, Simona Şomăcescu a slujit prima scenă lirică a ţării, ca prim-balerină.

Ştiri pe aceeaşi temă

În interpretarea marilor roluri ale baletului avea o emoţie şi o pasiune care electrizau publicul şi rămâne de neuitat în spectacole precum „Lacul Lebedelor“, „Giselle“, „Peer Gynt“ sau „Anna Karenina“.

În tot acest timp, în care „a ars, dar a mers înainte“, artista şi-a continuat studiile, şi-a luat doctoratul în artele spectacolului şi coregrafie, a devenit profesor la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, iar în aprilie 2009, a câştigat concursul pentru ocuparea postului de coordonator al Compartimentului de Balet al Operei Naţionale.

„Trecerea de la strălucirea sub lumina reflectoarelor, la munca de coordonator al celei mai importante companii de balet din ţară a fost extrem de complexă. Dar m-a găsit pregătită cu un bagaj consistent“, afirmă artista.

Meticuloasă, dedicată artei sale zi de zi, în care ştie să lucreze „microscopic“, Simona Şomăcescu a descoperit plăcerea de a lucra cu balerinele. „Mă simt ca un sculptor care modelează materialul“, spune ea, în noua sa calitate de coregraf.

Redescoperirea de sine

Bucuria i-a fost şi mai mare când a avut prilejul de a lucra cu copiii, prilej oferit de pregătirea spectacolului „Hensel şi Gretel“, care a avut recent premiera la Operă şi la care semnează coregrafia.

„Mă redescoper pe mine, copilul care am fost. Îmi amintesc propriile emoţii, le înţeleg pe ale lor şi mă bucur că pot să-i învâţ ceea ce eu ştiu deja“, spune sincer emoţionată Simona Şomăcescu.

Artista locuieşte de o viaţă aproape de Operă şi copilăria şi-a petrecut-o jucându-se în acest teatru, pe care îl iubeşte ca pe o fiinţă. „Eram mică, de vreo şapte-opt ani şi veneam atât de des la Operă încât devenise locul meu obişnuit de joacă. Ştiam că la magazia de costume se vine cu vreo patru ore înainte de spectacol şi o pândeam pe croitoreasă, iar atunci când descuia uşa, mă strecuram în Operă şi mă ascundeam printre hainele artiştilor. Uneori mă urcam la pod şi priveam de sus cum se montau decorurile, ceea ce mi se părea ceva magic. Iar când scena era pustie şi doar un bec era aprins, mă ascundeam sub lumina lui, ca să-mi treacă frica. Niciodată nu mi-a plăcut mai mult un loc, cum mi-a plăcut Opera, care din loc de joacă, a devenit locul vieţii mele. Iar acum, când munca mea se desfăşoară în spatele cortinei, redescopăr tot ce am descoperit cândva, pe parcursul timpului, în acest teatru. De fapt, mă redescopăr pe mine“, mărturiseşte coregraful.

Întrebări şi răspunsuri

Cei care te-au văzut pe scenă îţi duc dorul. Vei mai reveni în faţa cortinei?
Am fost educată în spiritul înţelegerii profunde a vieţii. Accept schimbarea şi caut să-mi planific viitorul pe termen lung. Nu este uşor, dar cine reuşeşte, are parte de satisfacţii în toate etapele vieţii. De ce m-aş întoarce din drum?

Ştiu că pentru tine scrisul, este o altă formă de manifestare a creativităţii. Mai ai timp de scris?
În prezent, mă preocupă creaţia coregrafică, în care am realizat deja patru titluri, la care se adaugă cea din „Hensel şi Gretel“. Dar promit că va veni o vreme când îi voi acorda şi scrisului mai mult timp, pentru că este singurul meu hobby de o viaţă.

Ce îi place
„Iubesc zâmbetul mamei şi strălucirea ochilor tatălui meu şi le port mereu în sufletul meu“, spune artista. Ea adoră dimineţile, emoţiile dinaintea spectacolelor, larma glasurilor de copii şi a vocilor studenţilor ei, dar şi liniştea ca de biserică, în care lucrează balerinii de la Operă.

Ce nu-i place
„Nu mă pot acomoda cu minciuna, pentru că efectele ei pot afecta chiar destine. Simt minciuna de la distanţă şi sunt extrem de radicală faţă de ea şi faţă de mincinoşi“.

Profil
Născută

26 aprilie 1969, Bucureşti
Studii
Absolventă a UNATC, doctor în artele spectacolului şi coregrafie
Carieră
Prim-balerină la Opera Naţională din Bucureşti (ONB), coregraf, coordonator al Companiei de balet al ONB

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: