Bucureştenii pedalează la Velo City 2013 - Ziua 3

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Viena, 13 iunie 2013. Este a 3-a zi a Conferinţei Velo City. Până acum, organizarea a mers ceas, chiar dacă sunt peste 1.000 de participanţi.

În prima parte a plenarei ne vorbeşte ministrul transporturilor din Austria. Ne prezintă paşii pe care i-au făcut pentru a ajunge la acest număr ridicat de biciclişti pe străzi. Prima dată au numit nişte oameni care să se ocupe de asta. Iar ei au muncit. Repede şi bine. Cat de repede ?
    

De exemplu, Radu Mititean, preşedintele Federaţiei Bicicliştilor din România a făcut în 1999 un proiect de lege care să permită realizarea de trasee cicloturistice în România. La câţiva ani după ce Radu a făcut proiectul, austriecii au început să-şi pună serios problema încurajării utilizării bicicletei.
Astăzi, proiectul lui Radu Mititean încă aşteaptă să fie adoptat. În schimb, în Austria s-au schimbat legi, s-au schimbat mentalităţi, s-a dezvoltat o reţea imensă de trasee cicloturistice, iar Viena a ajuns unul din oraşele unde calitatea vieţii este foarte ridicată. Iar catalizatorul acestei dezvoltări a fost bicicleta.

Conferinţa continuă. Pe rând, municipalităţile îşi prezintă realizările. Nantes, Basel, Florence...
Aflu că în Elveţia s-a adoptat o lege care stipulează reducerea facilităţilor auto cu 10% în 10 ani. Uimitor, mai ales că adoptarea s-a făcut prin referendum. Iată cat de importanţi sunt cetăţenii în luarea deciziilor care îi privesc !

În toate aceste 3 zile, specialiştii europeni vorbesc despre importanţa dezvoltării mobilităţii active... adică pietonii şi bicicliştii. Iar aceste măsuri se iau în detrimentul autoturismelor. Iar aici, toată lumea înţelege.
La prânz renunţ să particip la poza de grup şi la sesiunile de discuţii. Iau bicicleta şi pedalez prin oraş. Mă depărtez cat mai mult de zona centrală. Vreau să văd oamenii şi infrastructura, împreună. Cum îi ajută ? Cum o folosesc ?

Pe străduţe, treaba e foarte simplă: maşinile merg pe un singur sens în timp ce bicicletelor le este permis şi pe contrasens. Şi în intersecţii situaţia este asemănătoare. Ca biciclist, poţi alege aproape orice rută. Dacă eşti în maşină, traseul va arăta ca un labirint.
Administraţia din Viena a respectat ca la carte regulile de creştere a mobilităţii. Cat mai multe piedici pentru maşini, cat mai puţine locuri de parcare.
În schimb, bicicliştii beneficiază de scurtături. Iar parcările pentru biciclete sunt peste tot. Şi totuşi... Primăria din Viena vrea mai mulţi biciclişti pe străzi !

Este şi motivul pentru care administraţia a dorit să organizeze Conferinţa VeloCity 2013.
Au făcut din acest eveniment un spectacol. Iar spectacolul continuă. La ora 18.00 plecăm într-un marş pe biciclete.

Am mai participat la marşuri, dar acesta este primul organizat de primăria unui oraş. Iar lumea a răspuns invitaţiei primăriei, venind în număr mare, chiar dacă e joi.

O altă surpriza a fost când am constatat că bulevardul din fata primăriei a fost blocat cu o oră înainte, pentru ca bicicliştii să se poată aduna în coloană. Lume pestriţă, biciclete colorate, muzică... şi încă n-am plecat pe traseu.

Pedalez şi nu-mi vine să cred : acest marş a fost organizat de primărie ? Din loc în loc suntem aşteptaţi de către o formaţie sau un cor care ne (în)cântă. Circulaţia a fost oprită pe tot traseul, chiar dacă traseul este destul de lung. De câteva ori suntem întrerupţi de sirenele maşinilor de intervenţii, dar de fiecare dată coloana eliberează drumul. Pe o alee, aproape de capătul traseului, un tip împrăştie confeti peste participanţi, cocoţat într-un copac.

După o oră de odihnă lângă parcul de distracţii Prater, suntem conduşi la muzeu pentru a vedea o expoziţie de biciclete. Aici vedem pentru prima dată în Viena un echipaj de poliţişti pe biciclete.

O zi plină de evenimente, o zi plină de experienţe din care am învăţat şi despre care voi vorbi mult în perioada următoare.
 


Marian Ivan-membru fondator OPTAR

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.


Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite