(Şi) Nicuşor Dan vrea să reinventeze roata

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
"Tu esti traficul!" - foto: Cristian Vasile
"Tu esti traficul!" - foto: Cristian Vasile

Joi, 14 ianuarie, în prima conferinţă de presă pe 2021, noul Primar General al Bucureştiului a afirmat că „parcarea împreuna cu deşeurile şi cu termoficarea sunt cele mai mari trei probleme ale Bucureştiului“.

Totuşi, în primele 75 de zile de mandat noul primar General n-a avut timp să deschidă o cale de comunicare cu cetăţenii pe niciuna dintre aceste 3 probleme majore. La fel ca primarii anteriori, Nicuşor Dan vine în faţa cetăţenilor (presei, de fapt) cu „soluţii“, crezând că „dezbatere“ este acel proces în care se discută acte normative.

Am ascultat conferinţa de joi şi mi s-a confirmat ceea ce ştiam din 28 noiembrie 2020: Primarul General încearcă să reinventeze roata.

Pe 28 noiembrie 2020, într-o conferinţă de presă, Nicusor Dan a afirmat ca „în ceea ce priveşte maşinile parcate ilegal, nu este un susţinător al sancţionării oamenilor - cu excepţia celor care parchează pe treceri de pietoni, staţii STB, câtă vreme nu se rezolvă problema locurilor de parcare şi a transportului public“ - sursa: Hotnews.

Principala soluţie oferită: ridicarea a 50-60.000 de maşini abandonate.

Pentru mine a fost evident de atunci că merge pe o cale greşită.

Am „lucrat“ cu 60 de maşini atunci când a trebuit să realizez fotografia „Tu eşti traficul“. Erau maşini înscrise în circulaţie, fiecare având şofer. Am avut la dispoziţie suficient spaţiu în jur… dar nu a fost o misiune uşoară. (vezi video mai jos)

Ei bine, Nicuşor Dan îşi propune sa facă acelaşi lucru, dar cu 60.000 de maşini nefuncţionale. 

Rog pe fiecare dintre voi să facă mici calcule:

Cât timp credeţi că durează procedurile birocratice pentru ridicarea unei singure maşini şi care sunt resursele umane şi materiale necesare?

Cât timp credeţi că durează ridicarea unei maşini abandonate, transportul şi depozitarea ei?

Care sunt resursele umane şi materiale pentru transportul unei maşini nefuncţionale?

De cât spaţiu este necesar pentru depozitarea unei maşini, inclusiv căile de acces în spaţiul de depozitare?

Ei bine, înmulţeşte cu 60.000 toate resursele de mai sus, adaugă apoi costurile de administrare a depozitului/depozitelor şi o sa înţelegi de ce era evident că ridicarea maşinilor abandonate nu are vreo legătură cu vreo eventuală soluţie pentru eliberarea străzilor.

Şi, ca să fie şi mai clar acest lucru, trebuie aflat că în perioada 2016 - 2019* s-au înmatriculat în Bucureşti, în medie în fiecare an, aproximativ 50.000 de autoturisme. (*încă nu sunt date pentru 2020)

Aşadar, în timp ce administraţia va investi resurse importante pentru eliminarea a 60.000 de maşini abandonate, ne vom trezi că la sfarsitul anului Capitala va fi exact în aceeaşi situaţie ca la începutul anului (în ceea ce priveşte parcul auto). Asta doar dacă acţiunea reuşeşte, pentru ca în cazul unui eşec va fi şi mai greu.

De fapt, în conferinţa de joii, primarul părea să-şi dea seama că nu a luat în considerare implicaţiile „soluţiei“:

“Să ridicăm maşinile abandonate, să vedem unde le ducem.” - citat din Nicuşor Dan, 14 ianuarie 2021

În opinia mea, principala greşeală a Primarului General este faptul ca nu înţelege exact ce înseamnă „dezbatere“. Are încredere în „echipa lui“ şi nu admite ca ar putea exista şi soluţii mai bune.

De ce nu vedem maşini abandonate în Viena, Paris sau Londra? Şi dacă există modele care funcţionează, de ce fiecare nou primar din Bucureşti simte nevoia să facă experimente doar pentru că nu are curaj să comunice cu cetăţenii?

Şi nu vorbim doar despre trafic/parcări. Sunt sigur că aceeaşi situaţie poate fi întâlnită şi în problema deşeurilor şi a termoficării. Doar că, în privinţa traficului există deja un document aprobat şi obligatoriu: Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). Un document despre care Nicuşor Dan nu a vorbit deloc. 

În schimb, încearcă să reinventeze roata, la fel ca Firea, ignorând măsurile prioritare din PMUD. Acest stil de lucru nu face decât să ducă la o risipire extraordinară de resurse, fără însă să ducă la rezolvarea problemei. De exemplu, cu toate că susţine că a avut „o discuţie cu primarii“ pe subiectul parcărilor, iată că efectele nu sunt vizibile, fie pentru ca nu a comunicat clar, fie pentru ca nu a comunicat care este viziunea. În continuare primăriile de sector lucrează la propriile regulamente de parcare, cheltuind (irosind) importante resurse umane şi materiale. Este vina tuturor celor 7 primari faptul că nu cunosc prevederile PMUD, dar în primul rând a lui Nicuşor Dan.

Iar din toată această poveste pierdem toţi.

În lipsa dezbaterilor, nu-mi rămâne să fac decât ce făceam şi pe vremea lui Firea (şi Oprescu): să aflu din comunicările publice care sunt intenţiile administraţiei, să mă crucesc şi apoi să critic.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite