Întreţinerea la bloc: obligatoriu detaliată la avizier. În caz contrar, amendă de până la 3000 lei

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Senatul, în şedinţa din data de 10 iunie 2014 a adoptat o modificare importantă la Legea 230/2007, modificare aprobată şi de Camera Deputaţilor la data de 03.02.2016.  Astfel, după articolul 48 din Legea 230/2007 se introduce un nou articol 48 ind. 1 cu următorul cuprins:

„Asociaţia de proprietari prin grija preşedintelui asociaţiei, va afişa lunar, la vedere, lângă lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, modalitatea de calcul în urma căreia au rezultat sumele lunare de plată a proprietarilor. Modalitatea de plată va conţine şi arăta explicit toate costurile şi sumele care formează totalul de plată al proprietarilor, respectiv modul de calcul şi de repartizare a acestor cheltuieli către proprietari“.

Încălcarea acestei dispoziţii legale atrage sancţionarea cu amendă între 500 şi 3000 lei.

Câteva aspecte pe care le sesizăm:

-       modificarea trebuie să meargă mai departe, în condiţiile în care Legea 230/2007 lasă loc de interpretări cu privire la modul de repartizare a unor cheltuieli (vezi situaţia diferenţelor de apă);

-       din nou se pune în sarcina preşedintelui o activitate, în condiţiile în care acesta fie nu este remunerat fie nu are tangenţă cu repartizarea cheltuielilor;

-       în practică, administratorul trebuie să îndeplinească această obligaţie;

-       greu de implementat o astfel de prevedere acolo unde administratorii fac listele de plată în pix sau lista de plată conţine trei coloane;

-       reglementarea nu este dublată de explicitarea modului în care are loc informarea (tabel sau formatul în care să fie realizată informarea).

Parlamentul – trebuie să aibă în vedere, măcar pe viitor, faptul că, este nevoie în această materie de o colectare a tuturor neajunsurilor din asociaţiile de proprietari şi modificarea legii printr-un singur act normativ cu stabilirea clară a obligaţiilor şi în sarcina cui şi nu realizarea de modificări răzleţe fără consultarea celor implicaţi în mod direct în activitatea asociaţiilor de proprietari. Durata lungă între cele două camere pentru adoptarea unui astfel de proiect, face ca o modificare bună să aştepte ceva până la publicare (în cazul de faţă aproape doi ani).

Proprietarii - ne putem pronunţa, în sensul că şi această modificare greu va putea fi implementată în cadrul asociaţiilor, deşi este o modificare bună, aşteptată de proprietari. Transparenţa şi detalierea modului de calcul cu defalcarea sumelor aferente fiecărei cheltuieli la nivel de apartament, nu face decât să risipească dubiile proprietarilor şi să aducă lumină în modul de repartizare în cadrul listelor lunare de plată.  

Administratorii - este limpede pentru toată lumea că administratorii, persoane fizice sau juridice, care manifestă implicare s-au adaptat de mult şi oferă servicii mult peste ceea ce prevede legea iar nivelul de transparenţă şi informare depăşeşte prevederile din materie. La polul opus, se situează administratorii care de 25 de ani realizează liste în pix, urlă, ţipă şi nu-i poate mişca nimeni din “scaun” care, foarte probabil, vor ignora şi o astfel de modificare, având în continuare o atitudine de “şef”.

Preşedinţii – încă o sarcină pusă în grija preşedinţilor, persoane care în cadrul blocurilor de multe ori se implică neremunerat sau pentru că altcineva nu a dorit să ocupe această funcţie. Noi credem că este o scăpare a legii, din moment ce persoana care poate aduce la îndeplinire această prevedere nu poate fi decât administratorul.

Autoritatea locală -  sperăm că Serviciul de Relaţii cu Asociaţiile de Proprietari să-şi facă datoria şi să dea curs sesizărilor venite din partea proprietarilor şi mai mult să aplice sancţiunea nu asociaţiei (adică tuturor proprietarilor), nici preşedintelui care nu are atribuţii de calcul ci administratorilor care nu se adaptează schimbărilor legislative şi care în mod vădit sunt depăşiţi de dinamica legislativă sau care cu rea voinţă ignoră astfel de modificări. 

O modificare bună, menită să aducă mai multă transparenţă în modul de calcul al listelor de întreţinere.

 

 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite