20 de ani de la tragedia aviatică de la Baloteşti. Ultimele cuvintele ale copilotului, înainte cu şase secunde de prăbuşire: „Bă, s-a stricat ăla!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tragedia aviatică de la Baloteşti FOTO Click
Tragedia aviatică de la Baloteşti FOTO Click

Astăzi se împlinesc 20 de ani de când România a fost zguduită de cea mai mare tragedie aviatică din istoria ţării. Atunci, lângă o cale ferată din apropierea localităţii Baloteşti, se prăbuşea un avion la bordul căruia erau 60 de suflete.

În urmă cu fix 20 de ani, la ora 9.11, avionul TAROM 371 Bucureşti-Bruxelles s-a prăbuşit lângă o cale ferată din apropierea comunei Baloteşti. Accidentul a intrat în istorie ca fiind cea mai mare tragedie aviatică din istoria ţării noastre.  

Două minute de zbor

Aeronava s-a prăbuşit după doar două minute de zbor, iar în urma accidentului au pierit 59 de persoane, printre care trei americani, un francez, doi spanioli, un thailandez, zece români şi 32 de belgieni. Atunci, reprezentanţii Ministerului Transporturilor spuneau că accidentul aviatic de la Baloteşti a fost provocat de „indisponibilitatea fizică a comandantului, suprapusă pe un defect nesemnalizat al sistemului automat de tracţiune (ATS - care stabileşte tracţiunea necesară pentru fazele de zbor prin deplasarea mecanică a manetelor de comandă a motoarelor pe o poziţie corespunzătoare), într-o fază a zborului în care timpul rămas copilotului pentru rezolvarea celor două evenimente nu a fost fizic sufficient“, scrie Mediafax.

De asemenea, susţineau aceştia, în momentul în care avionul a atins altitudinea de aproximativ 600 de metri (2.000 de picioare) şi avea o viteză de aproape 190 de noduri, a început să vireze spre stânga (către Baloteşti). Astfel, după respectarea tuturor comenzilor normale, sistemul automat de tracţiune (ATS) a trecut de la tracţiunea necesară pentru decolare la tracţiune inferioară pentru faza de zbor „urcare“.

accident balotesti foto mediafax

FOTO Mediafax

Din acel moment, tracţiunea motorului amplasat în partea stângă a aeronavei a început să scadă, avionul prăbuşindu-se la circa 200 de metri de Gara Baloteşti. Pilotul Liviu Bătănoiu (49 de ani) şi copilotul Ionel Stoi (44 de ani) aveau o experienţă de mii de ore de zbor. 

Zeci de morţi

Cei care au ajuns atunci în locul în acre s-a produs accidentul povestesc că imaginea era una înfiorătoare. Rămişite umane erau împrăştiate peste tot, iar câmpul pe care s-a prăbuşit aeronava se transformase înmtr-un cimitir deasupra căruia era un nor de fum. Printre cei care au pierit în cumplitul accident s-a numărat şi Mihaela Popescu, o profesoară de franceză. 

accident balotesti foto mediafax

FOTO Mediafax

Tânăra profesoară de franceză era îndrăgosită de un inspector de Limba franceză din Timişoara, urmând ca cei doi să-şi unească destinele în faţa lui Dumnezeu. Nu au mai apucat, tânără dispărând în cumplitul accident.

„Bă, s-a stricat ăla!“

Abia la 19 ani de la producerea accidentului aviatic, Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a publicat raportul final privind tragedia de la Baloteşti. Atunci, s-a precizat că raportul stabileşte cauzele care au condus la producerea tragediei, nu vinovaţii. 

În raport, au fost explicate motivele prăbuşirii aeronavei: tracţiunea asimetrică, posibila incapacitate a pilotului comandant şi faptul că nu au fost luate de către copilot  „suficiente măsuri corective de a acoperi consecinţele primilor factori“.

accident balotesti foto mediafax

FOTO Mediafax

De asemenea, au fost prezentate şi ultimele discuţii pe care le-au purtat pilotul şi copilotul înainte de prăbuşire. Cu 32 de secunde înainte de accident, copilotul a realizat că pilotul are o problemă şi l-a întrebat: „Ce ai, mă?“. Văzând că nu mai pot controla aeronava, piloţii au intrat în panică. „Bă, s-a stricat ăla!“, au fost ultimele cuvinte ale copilotului. După câteva secunde, avionul se lovea cu putere de pământ.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite