În secolul al XXI-lea, în epoca 5G, IoT, blockchain şi big data, administraţia este obligată să se adapteze noilor realităţi şi să dezvolte nu doar servicii care să ducă la simplificarea proceselor şi creşterea rapidităţii în execuţia lucrărilor, ci mai ales să îmbunătăţească interacţiunea cu cetăţenii, prin reducerea birocraţiei şi oferirea de soluţii digitale prin care aceştia să îşi poată rezolva cea mai mare parte a problemelor, fără să fie nevoiţi să facă drumuri inutile la primărie.

Din aceasta perspectivă, primăriile de sector sunt primele chemate să facă pasul spre dematerializarea serviciilor şi există, din cercetările pe care le-am făcut, cel puţin 10 soluţii ce pot fi implementate într-un interval de 1-2 ani, cu rezultate dintre cele mai benefice pentru cetăţeni. Iar acestea ar fi :

1. Smart City App & Web Portal – aplicaţie prin care cetăţenii pot transmite primăriei reclamaţiile şi sesizările lor. Această aplicaţie va ajuta la transformarea sectorului într-un oraş inteligent şi conectat şi va forma o reţea inteligentă de infotainment, care conectează autorităţile cu oamenii şi business-urile.

2. Smart Parking App & Web Portal – aplicaţie de plată a parcărilor pe termen scurt în sector şi care gestionează inclusiv plata abonamentelor de parcare rezidenţială. Soluţia va permite o mai uşoară şi transparentă administrare a parcărilor din sector şi inclusiv o mai bună gestionare a plătii acestor parcări. În plus oamenii au posibilitatea de a depune online cereri pentru autorizaţiile de parcare rezidenţială.

3. GreenCity App & Web Portal – aplicaţie pentru gestionarea aspectelor de mediu. Utilizatorii vor putea consulta informaţii despre indicatorii de poluare în timp real, harta zgomotului, vor putea urmări traseul maşinilor de salubritate sau trimite diverse cereri pe teme de mediu, salubritate, spaţii verzi şi de eficienţă energetică.

4. Bike-sharing App & Web Portal – aplicaţie pentru închirierea bicicletelor verzi ale primăriilor de sector; spre exemplu bicicletele din parcul Kiseleff. Cetăţenii vor putea închiria rapid de pe telefon bicicletele verzi ale primăriei, ar putea găsi mai uşor staţiile de biciclete pe hartă şi ar putea vedea exact câte biciclete sunt disponibile în fiecare staţie.

5. Turism & City Guide App – aplicaţie de informare şi ghid pentru atracţiile locale, turistice, culturale, un ghid al muzeelor. Această aplicaţie poate conţine şi ne un audioghid pentru muzeele din fiecare sector, va putea fi activată geolocaţia cu punctele de interes din jurul utilizatorului şi acesta va putea primi detalii de contact, descriere, imagini şi rating pentru toate locaţiile afişate. O simplă aplicaţie poate astfel încuraja consumul cultural, dar dezvolta şi noi servicii culturale şi turistice asemănătoare celor din marile oraşe europene.

6. Portal web de plăţi online - direcţiile de impozite şi taxe locale trebuie să îşi facă urgent o actualizare a întregii infrastructuri IT. Consider că este necesară o aplicaţie prin care să se poată plăti online autorizaţii, taxe, amenzi, certificate, plăţi creşă, taxe acte de identitate, taxe pentru eliberarea de certificate de urbanism, taxe pentru activităţi alimentaţie publică, fără obligaţii birocratice de autentificare a utilizatorului, folosind modalitatea de plată cu cardul bancar sau prin debit direct.

7. Portal web pentru plata impozitului pe proprietate: E nevoie să facilităm efectuarea tuturor plăţilor către primărie în sistem securizat cu cardul bancar sau prin debit direct, mai ales în condiţiile creşterii mobilităţii deţinătorilor de bunuri imobile

8. Portal web de urbanism şi strategii urbane: Cetăţenii trebuie să poată depune online cereri pentru eliberarea de certificate de urbanism şi autorizaţii de construire, să poată crea un cont unic pentru a încărca în portalul web toate documentele necesare eliberării unui astfel de certificat sau a unei astfel de autorizaţii, iar primăria trebuie să poată elibera online certificatul de urbanism, fără prezenţa solicitantului la ghişeu.

9. Portal web servicii online: Registratura primăriei trebuie să comunice în timp real stadiul de prelucrare a unei cereri, direcţia sau compartimentul care o tratează. Pe de altă parte, cetăţenii trebuie să poată depună online cereri şi să primească tot online autorizaţiile emise de primărie.

10. Portal web pentru evidenţa populaţiei şi starea civilă: Un serviciu prin care se pot depune online cereri pentru eliberarea de certificate de naştere, de căsătorie, de deces, acte de identitate ; acest serviciu trebuie să ofere inclusiv posibilitatea de a programa online inclusiv căsătoria civilă.

Toate aceste soluţii digitale nu sunt un simplu exerciţiu de imaginaţie. Ele sunt folosite în oraşe precum Berlin, Praga, Varşovia sau Budapesta. Or, nu există niciun motiv ca locuitorii din Bucureşti sau din oricare alt oraş din România să nu poată beneficia de astfel de servicii menite să le uşureze viaţa şi să le permită să interacţioneze în cele mai bune condiţii cu administraţiile locale.  

Nu cred că mai putem discuta despre vreo strategie de dezvoltare a unui oraş modern, fără să luăm în calcul digitalizarea serviciilor publice.

Astăzi, primarii trebuie să înceapă construcţia oraşelor viitorului.