Protest la Ministerul Educaţiei: Cerem dreptul la educaţie pentru copiii cu CES

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Protest la Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării. Mai mulţi părinţi au solicitat autorităţilor să asigure dreptul la educaţie a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale. La acţiune au participat şi mame din Congaz, UTA Găgăuzia, care au declarat că în şcoala auxiliară din localitate, deja de cinci ani, nu se mai formează clase primare, iar ca urmare nu-şi pot înscrie copiii în clasa întâi.

După o conferinţă de presă susţinută la IPN, părinţii s-au îndreptat la Guvern pentru a organiza o acţiune de protest. Aceştia au scandat: „Stop discriminarea!” şi „Toţi copii sunt egali!”, „Clasa întâi pentru toţi”.

Svetlana Bargan, părinte, spune că i s-a recomandat şcoala auxiliară din localitate, unde sunt logopezi, defectologi, psihologi, care să ajute copilul să vorbească, să citească, să scrie. Dar a aflat că şcoala nu mai înmatriculează copii în clasa întâi. Femeia spune că s-a pomenit într-o situaţie dificilă şi nu are cum să-i asigure copilului educaţie la domiciliu.

„Ne-au spus că, dacă s-ar mai aduna vreo şase copii, ar putea fi constituită clasa întâi. S-au găsit aceşti copii, dar clasa întâi aşa şi nu a mai fost creată. Degrabă iar va fi septembrie şi vom mai pierde un an. Să-i închidem acasă între patru pereţi pe aceşti copii? De ce, dacă este deja o şcoală, cu pedagogi, cu program educaţional? De ce să izolăm aceşti copii?”, a spus femeia.

Valentina Gardeievscaia, mama unui copil cu sindrom Down, crede că este nedrept să-şi ţină copilul acasă şi că, doar încadrat în sistemul educaţional, alături de alţi copii, acesta poate obţine o educaţie potrivită.

O altă revendicare a participanţilor la protest a fost constituirea claselor a IX-a în şcolile auxiliare. Cu o zi până la acţiune, Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării a emis un ordin prin care s-a dispus ca în anul de studii 2018-2019 să fie create clase de a IX-a. Centrul de Asistenţă Juridică pentru Persoane cu Dizabilităţi, care acordă sprijin acestor părinţi, cataloghează acest ordin drept o victorie. Îngrijorarea rămasă este că acest ordin se referă la doar următorul an de studii.

Directorul executiv al Centrului, Vitalie Meşter, a declarat că dreptul la educaţie este unul fundamental, consfinţit prin Constituţie, iar încălcarea dreptului elevilor cu dizabilităţi la educaţie obligatorie constituie o formă gravă a discriminării copiilor. „Drepturile nu pot fi diferenţiate de la o persoană la alta. Fiecare cetăţean, fiecare copil, este egal în faţa legii şi aceasta presupune aceleaşi drepturi”, a mai spus Vitalie Meşter.

Şeful Direcţiei învăţământ preuniversitar, Valentin Crudu, a declarat pentru IPN că ministerul se documentează suplimentar referitor la cazul din Congaz. Dosarul fiecărui copil trebuie să conţină o evaluare de dezvoltare, care să aprecieze dacă copilul poate sau nu fi integrat în şcoala generală, sau e necesar să fie plasat temporar în învăţământul special. Valentin Crudu a mai spus că Ministerul pledează pentru incluziunea copiilor cu CES în sistemul educaţional general. Astăzi în şcolile din ţară sunt integraţi circa zece mii de copii cu cerinţe educaţionale speciale.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite