INTERVIU Ludmila Andronic: „Civic Fest oferă încredere oamenilor care se pot implica în viaţa socială“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Trainerul în Comunicare al ediţiei din acest an a Civic Fest, Ludmila Andronic ne-a vorbit despre importanţa implicării agenţilor economici în acţiunile de responsabilitate socială şi de ce merită să participi, între 24 şi 26 septembrie, la acest festival.

Ludmila Andronic: Din punctul dumneavoastră de vedere, cu ce va fi diferită ediţia din acest an a Civic Fest, faţă de cea de anul trecut?

Cred că Civic Fest 2014 va fi un eveniment mai optimist şi mai motivant decât ediţia anterioară. Rolul ONG-urilor, dar şi rezultatele activităţii acestora, sunt tot mai vizibile, activităţile din cadrul lor devin tot mai atractive pentru oameni de diferite vârste, aşa că eu mă aştept la mai mult entuziasm din parte participanţilor.

Prin ce consideraţi că merită ca publicul din Chişinău şi din ţară să participe la Civic Fest?

Vorbim ani la rând despre necesitatea consolidării societăţii civile ca garant al democraţiei în ţara noastră. Între timp, ea chiar a început să se dezvolte şi să se manifeste în proiecte locale şi naţionale care contribuie la creşterea calităţii vieţii, indiferent de domeniul pe care sunt axate. Civic Fest este un eveniment care oferă oamenilor încrederea, că unde sunt mulţi – puterea creşte, dar şi poate oferi o motivaţie pentru cei care simt că ar putea să se implice în viaţa socială, dar nu ştiu cu ce să înceapă.

Dacă ar fi să trasăm un numitor comun specific al organizaţiilor non-guvernamentale care activează în Republica Moldova, care ar fi acesta?

Capacitatea de a uni oamenii în jurul unei idei şi capacitatea de a sparge indiferenţa, uneori chiar cinismul autorităţilor. 

Care consideraţi că este cel mai important proiect pe care l-aţi desfăşurat anul acesta împreună cu compania pe care o reprezentaţi?

Compania Efes Moldova este recunoscută pentru multiplele sale activităţi de responsabilitate socială, unele – foarte ample, altele – punctuale, dar menite întotdeauna să îmbunătăţească calitatea vieţii oamenilor. Pentru noi anul acesta a trecut sub semnul sustenabilităţii, dea ceea marile proiecte sunt legate de localizarea producţiei de orz, care deschide noi perspective pentru fermierii moldoveni şi lansarea staţiei de epurare a apei tehnice şi pluviale, care permite curăţarea acesteia până la parametri care chiar depăşesc normele standard. Această investiţie, pe care am făcut-o fără a avea o obligativitate legală, este, probabil, cel mai important proiect ecologic din ţară.  

Cât de deschişi sunt agenţii economici din Republica Moldova spre a susţine iniţiativele de responsabilitate socială? Din punctul dumneavoastră de vedere ce i-ar determina să direcţioneze bugete mai substanţiale către sectorul CSR?

Există cazuri şi cazuri. Unii agenţi economici au inclus Responsabilitatea Corporativă Socială în strategiile lor de dezvoltare (Efes Moldova este printre aceştia), alţii nici nu au auzit de ea. Este vorba nu doar de capacităţile economice, ci de un anumit model de gestionate a businessului, de cultura afacerilor. Orice companie, pe lângă multiplele funcţii economice, mai are şi funcţii sociale. Suntem parte al unui eco-sistem, care se numeşte civilizaţie. Noi utilizăm resurse, cream bunuri, dar trebuie să fim conştienţi că resursele nu sunt inepuizabile, iar bunurile create de noi sunt pentru oameni, deci, trebuie să comporte şi caracteristici etice. CSR-ul permite clădirea acestei etici a bucurilor de consum.

Putem considera reprezentanţii mass-media cu adevărat deschişi în mediatizarea proiectelor de responsabilitate socială din Republica Moldova?

Mass-media, în pare parte, rămâne rece la astfel de proiecte, considerându-le drept publicitate, pe care şi-ar face-o companiile. Dar este o concepţie total greşită. Atunci când companiile vor să facă publice activităţile lor de CSR nu o fac doar pentru a se lăuda, ci pentru a da un exemplu de urmat şi altora şi, dacă vreţi, a da mai multă speranţă oamenilor.

Care consideraţi că sunt cele mai importante panneluri de dialog care vor fi abordate în acest an la Civic Fest?

Cât ar fi de straniu, eu voi spune că cele mai importante vor fi nu panelurile, ci sesiunile de networking. Anume în discuţiile libere participanţii vor putea să-şi găsească parteneri, finanţatori, susţinători, să împărtăşească din experienţa pe care o au, să obţină un sfat. Aşa că, să nu uite acasă cărţile de vizită.

Cultura din Republica Moldova poate fi considerată un instrument de conştientizare asupra problemelor sociale din ţara noastră?

Cultura este cel mai influent instrument social. Ea poate crea şi promova valori prin instrumente emoţionale, la nivel foarte subtil. Cu cât este mai înalt gradul de civilizaţie, cu atât cultura ocupă un loc mai important în viaţa oamenilor, manifestându-se în diverse moduri. Ea educă, distrează, surprinde şi este mult mai uşor de înţeles decât orice alt instrument de influenţare. Arta a fost întotdeauna o reflecţie a realităţii şi o proiecţie a viitorului, aşa încât nu există niciun dubiu referitor la rolul social al acesteia.
 

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite