INFOGRAFIE Cât ne costă şcolile pustii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Numărul elevilor din şcolile din Moldova a scăzut FOTO Expert-grup
Numărul elevilor din şcolile din Moldova a scăzut FOTO Expert-grup

În perioada 2005-2012, numărul mediu de elevi pe şcoală s-a redus de la 333 elevi în 2005 la 263 elevi în 2013, adică cu peste 29%. În acelaşi timp numărul şcolilor a diminuat cu 10,2% (157 şcoli închise), arată o analiză realizată de Expert-Grup.

În perioada 2005-2012, în Republica Moldova au fost instruiţi în medie 430.000 de elevi pe an, cu o tendinţă puternică de reducere a numărului de elevi de la an la an.

"Astfel se observă o tendinţă de scădere a numărului mediu de elevi pe şcoală, de la 333 elevi în 2005 la 263 elevi în 2013. În timp ce numărul şcolilor a diminuat cu 10,2% (157 şcoli închise), numărul de elevi a scăzut cu 29,2%“, constată autorii unui studiu privind numărul de elevi şi costul educaţiei.

Cele mai multe şcoli au fost închise în partea centrală (60), 40 de şcoli în partea de Nord, 26 de şcoli în municipiul Chişinău, 25 de şcoli în zona sudică, şi şase în UTA Găgăuzia. În municipiul Bălţi nu a fost închisă nicio şcoală pe parcursul ultimilor şapte ani.

Cum e evoluat numarul de scoli in Moldova

Cum a evoluat numărul şcolilor în ultimii şapte ani

Tot anul trecut circa 3,8 miliarde de lei au fost cheltuiţi pentru învăţământul primar şi secundar general sau 4,3% din Produsul Intern Brut, în comparaţie cu 3,8% din PIB în anul 2005. Experţii constată o scădere a numărului de elevi şi o creştere a cheltuielilor din Bugetul Public Naţional (BPN) pentru învăţământul primar şi secundar.

Astfel, în perioada 2005-2012, valoarea medie a cheltuielilor din BPN pentru învăţământul primar şi secundar general a crescut de la circa 2.800 de lei pe elev la 10.400 (termeni nominali). În ce priveşte structura cheltuielilor din BPN în ultimii şapte ani, 65% au fost alocate pentru cheltuieli de personal, 26% pentru cheltuieli curente şi 9% pentru cheltuieli capitale.

Structura cheltuielilor denotă faptul că finanţarea şcolilor este direcţionată pentru salariile cadrelor didactice, asigurarea mentenanţei infrastructurii existente, în timp ce pentru cheltuieli capitale rămâne cea mai mică parte din alocări, mai constată autorii studiului realizat de Centrul Analitic Independent EXPERT-GRUP, cu sprijinul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova/Programul Buna Guvernare.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite