Anchetă antimonopol pe piaţa grânelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producătorii agricoli cer Consiliului Concurenţei să efectueze o investigaţie pe piaţa produselor cerealiere, după ce o companie a concentrat în mâinile sale cea mai mare parte a elevatoarelor din Moldova.

În calea exporturilor de grâne din Republica Moldova apar tot mai multe piedici. Pe lângă preţurile mici şi faptul că cea mai mare parte a elevatoarelor a ajuns pe mâna unei singure companii, acum mai e o problemă.

Mulţi producători agricoli nu pot livra peste hotare grâul din recolta acestui an deoarece nu există suficiente vagoane. „Este evident că întreprinderea Calea Ferată din Moldova favorizează o singură companie la închirierea vagoanelor pentru exportul de cereale. Pe lângă aceasta, se constată că CFM nici nu are suficiente vagoane. Or, anul trecut întreprinderea a dat în chirie unor agenţi economici din Ucraina 400 de vagoane bune pentru transportat grâne, din cele 800 câte avea“, susţine Aliona Mandatii, preşedintele Asociaţiei Exportatorilor de cereale „Agrocer“.

Nu sunt vagoane

Potrivit producătorului, circa 70% din cele 400 de vagoane rămase sunt oferite unei companii, iar celorlalţi exportatori le revin doar 30%.

„Ne-am adresat la Guvern şi la Ministerul Transporturilor, solicitându-le să găsească o soluţie, dar ne-am ales doar cu promisiuni. Am decis împreună cu Asociaţia Uniagroprotect să cerem Consiliului Concurenţei să efectueze o investigaţie antimonopol pe piaţa grânelor. Există toate dovezile că este favorizat grupul Transoil, care deţine poziţii dominante la stocarea, transportarea şi exportul de cereale“, a precizat Aliona Mandatii.

Risc de oligopol pe piaţa intermediarilor

Economiştii de la Centrul Expert-Grup susţin că în actuala situaţie cea mai corectă soluţie, din punct de vedere strategic, ar fi facilitarea accesului agricultorilor la pieţele externe, dar şi aici ar putea fi dificultăţi, din cauza tendinţei de scădere a preţurilor.

„Numărul mic de companii colectoare de grâu şi capacitatea redusă de negociere a agricultorilor, determinată de activitatea solitară a acestora, denotă posibilitatea existenţei unei situaţii de oligopol pe piaţa de intermediari. Totodată, reducerea preţurilor la nivel internaţional ar putea determina companiile colectoare să achiziţioneze grâul de la producători la preţuri şi mai mici, pentru a-şi menţine marjele de profit“, se menţionează în studiul Analiza Creşterii Economice din Moldova (MEGA) al Expert-Grup.

În opinia autorilor, un alt factor este infrastructura de depozitare subdezvoltată, ce creează dificultăţi la stocarea grâului. În aceste condiţii, producătorii vând imediat ceea ce au recoltat şi nu pot beneficia de preţuri mai avantajoase în viitor.

Intervenţia statului, o soluţie irealizabilă

Cât despre propunerea ca Guvernul să cumpere o cantitate mai mare de grâu de pe piaţă pentru a majora preţul până la un nivel confortabil fermierilor, economiştii de la Expert-Grup afirmă că această opţiune nu este una realistă. Printre motivele invocate se numără capacităţile limitate de stocare disponibile la instituţiile de stat, dar şi faptul că la buget nu au fost planificate resurse financiare suplimentare pentru aceste achiziţii.

Potrivit unor calcule efectuate de Expert-Grup, pentru a provoca o majorare cu 5% a preţului, Guvernul ar trebui să cumpere de pe piaţă circa 154.000 de tone de grâu. „Această posibilă intervenţie a statului poate crea presiuni adiţionale asupra bugetului, deoarece va necesita cheltuieli suplimentare de circa 300 de milioane de lei“, se arată în studiul MEGA.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite