Se propune elaborarea unui nou concept cu privire la parcările din Chişinău: Fără să rezolvăm această problemă, nu o să putem scăpa de ambuteiaje

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Parcarea cu plata prin SMS în centrul Craiovei

Primarul interimar de Chişinău, Ruslan Codreanu, le va cere aleşilor locali să sprijine iniţiativa de a abroga proiectul deciziei din 2014, care a aprobat concepţia parcărilor.

„Eu sunt ferm convins că noi fără să rezolvăm probleme parcărilor în oraş, nu o să putem îmbunătăţi nici traficul, nici să soluţionăm ambuteiajul, dar nici să creăm conform pietonilor”, a declarat Ruslan Codreanu luni, 1 octombrie, după şedinţa săptămânală a serviciilor Primăriei.

Potrivit lui, aşa cum a fost aprobată concepţia anterior, ea nu este în beneficiul oraşului, dar este în beneficiul unui agent economic. 

„Am să rog suportul CMC să abrogăm decizia din 2014 şi să ne luăm timp cu dumneavoastră, o lună - două, ca să organizăm discuţii şi audieri publice privind elaborarea unei noi concepţii cu privire la parcări, astfel ca municipiul să fie cel care câştigă”, a afirmat primarul interimar.

El consideră că anume Primăria trebuie să administreze parcările care vor fi create în Chişinău, să fie responsabilă de amenajarea şi întreţinerea lor, dar şi să gestioneze şi resursele financiare obţinute în urma acestei activităţi.

„Noi să fim cei care gestionăm, administrăm şi percepem taxe din parcări. Ca noi să fim cei care avem un fond separat în buget de amenajare şi întreţinere a parcărilor. Noi nu putem construi parcări din bani publici, atât timp cât banii sunt gestionaţi de un agent economic şi se duc în contul unui agent economic”, a menţionat Codreanu. 

Primarul a subliniat că „sunt mai multe idei pe care le-am auzit de la colegii mei, să creăm şi o întreprindere sau direcţie care să se ocupe de administrarea parcărilor, care să perceapă şi taxele de evacuare şi tariful pentru parcare”.

Amintim că ex-primarul general Dorin Chirtoacă a fost reţinut, în mai 2017, în dosarul parcărilor cu plată, fiind bănuit de trafic de influenţă. 

S-a constat că edilul i-ar fi dat indicaţii viceprimarului Capitalei, Nistor Grozavu, care era preşedinte al Comisiei de selectare a companiilor ce urmau să implementeze proiectul parcărilor în municipiul Chişinău, să semneze contractul cu firma EME PARKLEITSYSTEM GmbH fără avizul Consiliului municipal. Asta chiar dacă legea stabileşte expres că, după desemnarea câştigătorului, se negociază clauzele contractuale şi, doar după aceasta, proiectul se transmite spre aprobare şi semnare Consiliului Municipal Chişinău.

Totodată, contrar legislaţiei în vigoare şi urmărind un scop infracţional, primarul municipiului Chişinău a avizat pozitiv certificatele de urbanism pentru proiectarea lucrărilor, în conformitate cu contractul de parteneriat public-privat dintre Primăria municipiului Chişinău şi nerezidenta EME PARKLEITSYSTEM GmbH. La rândul său, această companie ar fi devenit câştigătoare în urma unor acţiuni concertate dintre responsabili din Primăria capitalei, agenţi economici şi omul de afaceri care gestiona din umbră EME PARKLEITSYSTEM GmbH. 

Astfel, pe parcursul anchetei, au fost documentate mai multe întâlniri dintre gestionarul din umbră al companiei câştigătoare şi şeful Direcţiei transport public şi căi de comunicaţii a Primăriei - întâlniri în cadrul cărora a fost discutată schema de trucare a licitaţiei, participarea primarului general la urgentarea semnării contractului, dar şi un „bonus” pentru serviciile prestate. În cadrul audierilor efectuate pe parcursul urmăririi penale, s-a stabilit că, în urma înţelegerii prealabile dintre omul de afaceri şi şeful Direcţiei transport public, ultimul având rolul de intermediar dintre businessman şi primar, responsabilul de la Primărie este sfătuit să înregistreze o companie off-shore în Cipru, care ulterior devine asociat al EME PARKLEITSYSTEM GmbH cu o cotă de 26 la sută. 

Potrivit mărturiilor oferite în cadrul anchetei, 26 la sută din veniturile companiei era acea mulţumire pentru semnarea contractului de parteneriat public privat între compania EME PARKLEITSYSTEM GmbH şi Primăria Capitalei, dintre care 13 procente îi reveneau primarului şi alte 13 la sută şefului Direcţiei transport public şi căi de comunicaţie. 

În continuare, după ce compania din Cipru devine asociat al EME PARKLEITSYSTEM GmbH, primarul dă indicaţii pentru deschiderea ofertelor şi iniţierea licitaţiei, iar compania numită devine câştigătoare. De asemenea, la indicaţiile primarului, viceprimarul Nistor Grozavu semnează contractul, iar ulterior edilul dă aviz pozitiv pentru începerea lucrărilor de proiectare. Astfel, prin acţiunile sale, primarul ar fi comis trafic de influenţă, infracţiune care se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 7 ani.

Dorin Chirtoacă se declară nevinovat.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite