PAS: Tariful de 6 lei propus pentru transportul public este nejustificat de înalt. Reacţia primarului Ion Ceban

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Troleibuz Chisinau

O ajustare a tarifului în transportul public din Chişinău poate avea loc doar dacă vor fi înlăturate toate riscurile de fraudă şi hoţie din cadrul celor două întreprinderi municipale – Regia Transport Electric şi Parcul Urban de Autobuze. O spun consilierii PAS din Consiliul municipal Chişinău, transmite IPN.

De asemenea, dacă va fi organizat un audit funcţional şi financiar complex care să arate costul real al unei călătorii. În caz contrar, în opinia PAS, orice susţinere a majorării este o susţinere a hoţiei şi fraudei.

Potrivit preşedintelui fracţiunii PAS din CMC, Roman Cojuhari, prin prezentarea noii metodologii de calculare a tarifului pentru călătoria în transportul public, Primăria, cel puţin, a început să execute decizia elaborată de PAS în primăvara lui 2020. Însă, „tariful propus de 6 lei este nejustificat de înalt”.

Consilierul spune că prin acea decizie a fost aprobat un plan de reînnoire a parcului rulant a transportului public din municipiul Chişinău. Pe lângă achiziţionarea de noi unităţi de transport, decizia prevedea mai multe aspecte cheie pentru creşterea calităţii transportului public. Printre acestea se numără dezvoltarea reţelei de benzi dedicate; revizuirea schemei de rute; realizarea auditului funcţional şi financiar la RTEC şi PUA, dar şi implementarea taxării electronice.

„Din păcate, nimic cele enumerate mai sus nu s-a făcut. În schimb Ion Ceban falnic ne prezintă noua metodologie prin care încearcă să ne demonstreze că tariful trebuie să fie de 6 lei pentru o singură călătorie. Drept argument ne aduce exemplele de tarif din Cluj, Vilnius sau Riga, or în aceste oraşe toate condiţiile unui transport calitativ şi comod sunt deja implementate. Şi taxarea electronică, şi transparenţa în administrarea întreprinderilor, şi benzi dedicate”, afirmă Roman Cojuhari.

În opinia PAS, este necesar să fie implementat sistemul de GPS în unităţile de transport. Utilizarea GPS va conduce la o organizare mai bună a graficului de călătorie şi va diminua îmbulzelile în staţii în orele de vârf. Totodată, sunt necesare şi celelalte acţiuni stipulate în acea decizie.

Într-o reacţie, primarul Ion Ceban menţionează că „pentru unii a început campania electorală, inclusiv PAS este foarte activ şi, în loc să lucreze, deapănă tot felul de minciuni în contextul scumpirilor la scară largă din ultima perioadă”. Potrivit edilului, din cauza politicului, inclusiv a declaraţiilor pe care le urmărim astăzi, ani de zile tariful la călătoriile cu transportul public nu a fost ajustat, iar Chişinăul a ajuns să aibă cel mai mic tarif din toate oraşele şi ţările, despre asta vorbesc şi experţii.

Ion Ceban a mai spus că metodologia de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din Chişinău a fost elaborată şi prezentată de către experţi şi publicată. Experţii studiului au propus o formulă prin stabilirea valorii de referinţă, unde tariful nu poate fi mai mult de 0,06% din salariul mediu brut pe economie stabilit de Guvern, cu ajustarea o dată la doi ani. Însă municipalitatea pune accentul pe procurarea abonamentelor de către acei care circulă zilnic. Procurând abonament cu fiecare călătorie zilnică, preţul la bilet va fi mai mic şi poate ajunge şi mai mic decât este astăzi.

Primarul mai spune că în prezent au loc consultările şi participă toţi cei interesaţi. Recomandările pe marginea proiectului supus consultării pot fi expediate până pe 15 aprilie la adresa electronică: dirtrans@pmc.md, la numerele de telefon: 022-204-687 şi 022-204-662 sau pe adresa: or. Chişinău, str. S. Lazo, 18, Direcţia generală transport şi căi de comunicaţie.

Municipalitatea a propus un tarif de 6 lei pentru călătoria cu transportul public în Chişinău, atât pentru călătoria cu troleibuzul, cât şi cu autobuzul, în capitală şi în suburbii. Preţul va fi mai mic în cazul abonamentelor.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite