Dodon susţine că datoria Air Moldova este în continuare de peste 1 miliard de lei, iar noul proprietar nu a investit bani proprii în activitatea companiei

Dodon susţine că datoria Air Moldova este în continuare de peste 1 miliard de lei, iar noul proprietar nu a investit bani proprii în activitatea companiei

Preşedintele Igor Dodon a afirmat, după şedinţa Consiliului Suprem de Securitate, că situaţia la Air Moldova nu s-a schimbat după ce compania a fost privatizată în 2018. Şeful statului a subliniat că datoria companiei este în continuare de peste 1 miliard de lei, iar noul proprietar nu a investit bani proprii în activitatea acesteia.

Ştiri pe aceeaşi temă

Igor Dodon a amintit că atunci când compania a fost privatizată, noul proprietar şi-a asumat angajamentul de a stinge datoriile companiei, care la acea vreme ar fi fost de 1,2 miliarde de lei. Şeful statului a menţionat că datoriile vechi au fost stinse, rămânând să mai fie plătite doar 200 milioane de lei. Pe de altă parte, afirmă preşedintele, au apărut datorii noi, în sumă de 1,1 miliarde de lei.

„Săptămâna trecută a venit investitorul şi a spus că ei sunt gata să investească câteva zeci de milioane de euro în capital social. Dacă în timpul apropiat nu vor fi investiţi aceşti bani de către investitor, atunci vom convoca o şedinţă să vedem ce facem, reziliem sau nu reziliem şi cum gestionăm situaţia”, a adăugat Dodon.

Amintim că în septembrie 2019, la fel după şedinţa CSS, Igor Dodon a declarat că „statul va întreprinde toate acţiunile legale pentru întoarcerea companiei Air Moldova în proprietatea statului”.

Anterior, ppreşedintele Comisiei parlamentare de anchetă privind privatizarea şi concesionarea proprietăţii publice, Igor Munteanu, a declarat recent că privatizarea companiei „Air Moldova” a fost un exerciţiu ineficient, netransparent şi ilegal, scopurile privatizării nefiind atinse. 

În anul 2018, compania Air Moldova a devenit cea de a zecea bază a companiei aeriene Blue Air. Valoarea tranzacţiei de privatizare a fost de 1,2 miliarde de lei, din care 50 de milioane de lei au fost vărsate în bugetul de stat al Republicii Moldova, restul urmând a fi folosiţi pentru stingerea datoriilor acumulate de Air Moldova.

Într-un raport de audit al Curţii de Conturi, s-a menţionat că procesul de privatizare a companiei aeriene „Air Moldova” s-a făcut, la unele etape, cu abateri de la cadrul normativ. Deficienţele au influenţat modul de evaluare a obiectivului supus privatizării, preţul acestuia fiind mai mic decât preţul real de piaţă. 

„Air Moldova” a fost vândută companiei Civil Aviation Group SRL, care gestionează compania aeriană românească Blue Air. Agenţia Proprietăţi Publice anunţa la momentul tranzacţiei că valoarea tranzacţiei a fost de 1,2 miliarde de lei, dintre care 50 de milioane de lei au fost transferaţi la bugetul de stat, iar restul sumei reprezintă datoriile companiei Air Moldova, care investitorul s-a obligat să le achite.

În 2019, Agenţia pentru recuperarea bunurilor infracţionale a CNA şi Procuratura Anticorupţie au aplicat, în această săptămână, sechestru în valoare de circa 670 milioane de lei pe bunuri care aparţin Î.S. “Air Moldova”. Printre activele indisponibilizate sunt automobile, imobile, dar şi două aeronave.

Acţiunile s-au desfăşurat în cadrul unui dosar de spălare de bani în proporţii deosebit de mari la privatizarea Î.S. „AIR Moldova”. În fapt, este vorba despre un şir de tranzacţii fictive, care au condus la privatizarea companiei aeriene vizate. Prin urmare, aplicarea sechestrului are ca scop evitarea riscurilor de înstrăinare a patrimoniului întreprinderii.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: