Dionis Cenuşă: Republica Moldova se mişcă concomitent spre Est şi spre Vest

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Mişcările concomitente în direcţiile Est şi Vest efectuate în primele 100 de zile de guvernare produc rezultate pentru Moldova, scrie analistul politic Dionis Cenuşa într-un articol de analiză pentru Agenţia IPN.

Politologul face referinţă la reînnoirea relaţiei UE-Moldova, care aduce cu sine câteva beneficii majore, dezvăluite în cadrul celui de-al 5-lea Consiliu de Asociere UE-Moldova.

În primul rând, partea europeană este deschisă nu doar să deburseze asistenţa macro-financiară (două tranşe până la finele lui 2019), dar şi să caute noi surse financiare în bugetul UE pentru 2020. Disponibilitatea banilor vechi şi noi anulează orice obiecţii despre lipsa de acoperire financiară pentru reforme complicate. Totodată, sporeşte prezenţa condiţionalităţilor sectoriale şi a precondiţiilor politice, punctează Dionis Cenuşa.

A doua evoluţie calitativă remarcată de politolog constă în individualizarea mecanismului de monitorizare a reformelor din Moldova prin crearea “Echipei de proiecte pentru Moldova” (EPM). Competenţele noii entităţi sunt încă necunoscute, dar pentru a avea impact trebuie să îmbine expertiză locală şi recunoaştere politică în interiorul instituţiilor europene şi la Chişinău.  Dacă entitatea sugerată pentru Moldova ar avea măcar jumătate din ponderea Grupului de Sprijin pentru Ucraina, funcţional din 2014, atunci integrarea europeană a ţării poate căpăta şi mai multă vizibilitate, opinează Dionis Cenuşa.

Nu în ultimul rând, atenţia majoră UE este de fapt captată de reformele structurale, iniţiate de Guvernului Maiei Sandu în domeniul justiţiei şi procuraturii. Angajamentul politic al Chişinăului şi supravegherea îndeaproape a Bruxelles-ului sporeşte presiunea asupra acestei reforme şi reduce posibilităţile de trucare.

El crede că pe fundalul cristalizării Comisiei Europene “von der Leyen” şi a definitivării noului Cadru Financiar Multianual (2021-2027), forţele moldoveneşti pro-europene trebuie să folosească credibilitatea sa pentru a plasa dosarul moldovenesc sus pe agenda Bruxelles-ului.

În direcţia estică, alte câteva tendinţe prind rădăcini, scrie Dionis Cenuşa.

În opinia lui, Guvernul Maiei Sandu intenţionează nu doar să reia, dar şi să substanţieze conţinutul relaţiilor economice cu Rusia. În timpul vizitei de la Moscova, programată pentru octombrie 2019, Premierul Sandu urmează să selecţioneze direcţiile de cooperare intensă în parametrii de acţiuni ai Comisiei interguvernamentale moldo-ruse. În opinia politologului, comerţul exterior şi dialogul energetic sunt printre cele mai esenţiale, deoarece prevăd facilitarea exporturilor moldoveneşti şi reînnoirea contractului pentru livrările de gaze, inclusiv transpunerea legislaţiei racordate la Pachetul Energetic 3 în regiunea transnistreană.

În timp ce Guvernul gestionează cu precauţie relaţiile spinoase cu partea rusă, preşedintele Igor Dodon a anunţat, în timpul summit-ului Uniunii Euroasiatice de la Yerevan, că va implementa atribuţiile ce decurg din statutul de ţară-observator. Astfel, Moldova urmează să delege un reprezentant permanent în cadrul Comisiei Euroasiatice. Pentru aceasta, preşedintele Dodon va fi nevoit să identifice bani din buget, deoarece costurile pentru activitatea aparatului reprezentantului permanent sunt plătite de ţara-observator, comentează Dionis Cenuşa.

El anticipează că, din punct de vedere tehnic şi politic, Socialiştii urmează să convingă blocul ACUM să nu blocheze participarea în Uniunea Euroasiatică. Deşi activitatea reprezentantului permanent va fi de natură simbolică şi fără vreun efect juridic, aceasta necesită încadrare în sistemul diplomatic existent pentru a avea o semnificaţie politică minimă. În orice caz, preşedintele Dodon planifică să producă o socializare, cel puţin la nivel de funcţionari subordonaţi preşedinţiei, cu cadrul instituţional al Uniunii Eurasiatice, punctează politologul.

Integrarea euroasiatică propagată, într-o formă mai silenţioasă, de către Socialişti nu pune în primejdie implementarea Acordului de Asociere. Totuşi, politogul este convins că contactul cu structurile euroasiatice şi circularea ideilor produse de acestea în spaţiul public şi cel administrativ moldovenesc alimentează alternativa euroasiatică în orientarea externă a ţării.

Odată ce integrarea europeană nu este încă ireversibilă şi poate suferi oricând eşecuri, clasa politică, de rând cu populaţia, va fi pusă faţă în faţă cu o alternativă euroasiatică, disponibilă şi din ce în ce mai clară, concluzionează Dionis Cenuşa.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite