Dionis Cenuşă: „Moldova nu putea să pregătească logistic primirea vaccinului european, când nici măcar nu toate statele europene sunt pregătite”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO gov.ro
FOTO gov.ro

Expertul politic Dionis Cenuşă consideră că „Moldova nu putea sa pregătească logistic primirea vaccinului european, când nici măcar nu toate statele europene sunt pregătite”. Afirmaţia a fost făcută în contextul în care preşedintele Maia Sandu a declarat că Moldova ar fi primit deja vaccinul anti-COVID-19, dacă Ministerul Sănătăţii ar fi fost pregătit pentru acest lucru.

În cadrul unei noi serii de analize, intitulate „Fără ghilimele”, expertul a analizat declaraţiile autorităţilor pe tema obţinerii vaccinului şi cât de pregătită este Moldova să-l primească. Adevărul publică integral analiza expertului care a fost plasată pe Facebook.

La o emisiune de la TV8, săptămâna trecută, presedintele Maia Sandu s-a arătat convinsă că Guvernul condus de Chicu nu a facut nimic pentru a pregăti ţara pentru vaccinare anti-COVID. Într-un interviu pentru Europa Liberă, ex-ministra Sănătăţii a explicat că autorităţile au fost tot timpul în negocieri cu OMS pe platforma COVAX şi că ar fi pregătit condiţiile pentru stocarea vaccinului.

1. Moldova era în negocieri cu OMS şi aştepta vaccinuri prin intermediul COVAX. Spre deosebire de Georgia sau Azerbaidjan, autorităţile moldoveneşti nu au făcut public faptul că au comunicat cu companiile producătoare de vaccinuri. Deci, miza principală a fost pe OMS, de la care ţara poate obţine vaccinuri pentru cel putin 20% din populaţie. Totodată, vaccinurile oferite de OMS prin COVAX nu numără cel dezvoltat de companiile americano-germană Pfizer-BioNTech.

2. În declaraţiile oficiale ale UE, de la aprobarea vaccinului BioNTech în Decembrie 2020 nu s-a facut nicio promisiune că vaccinul BioNTech-Pfizer ar putea fi oferit ţărilor terţe, inclusiv Moldovei. Din contra, UE a fost foarte specifică că vaccinul este achiziţionat de UE pentru statele membre şi state care sunt cu UE într-un spaţiu economic unic - Norvegia, Islanda. În timp ce pentru ţările terţe, UE a oferit susţinere financiară în valoare de 500 mil. euro, transmişi platformei COVAX pentru procurarea şi distribuirea de vaccinuri. La finele lui 2020, lista companiilor contractate de OMS pentru COVAX nu includea Pfizer-BioNTech.

3. Prin urmare, până la plecarea lui Chicu, autorităţile moldoveneşti s-au bazat pe OMS, care comunica cu UE şi primeşte asistenţă europeană. Sigur, comunicarea cu UE pentru obţinerea vaccinului Pfizer-BioNTech ar fi fost o iniţiativă perfectă, dar UE nu a comunicat pe acest subiect cu niciunul din vecinii săi. Nici Ucraina şi nici Georgia nu au iniţiat asemenea discuţii. Acest lucru anulează ipoteza falsă că Moldova ar fi pierdut trenul din cauza guvernării.

4. Despre posibilitatea de a folosi vaccinul BioNTech nu ştia nici măcar Comisia Europeană, până când nu a fost validat vaccinul de către Agenţia Europeană pentru Medicamente în decembrie. Cu atât mai mult despre BioNTech putea şti Moldova. De aceea, accesul Moldovei la vaccinul european se datorează interesului politic şi strategic al autorităţilor române. Cu alte cuvinte, preşedintele Sandu, învestit în funcţie pe 24 decembrie, nu a negociat cu UE pe marginea vaccinului şi nici cu România. Nu există dovezi scrise despre existenţa unor asemenea solicitări, nici comunicat de presă şi nici alt tip de documentaţie.

5. Despre competiţia pentru producerea vaccinurilor şi a vaccinării se vorbea în 2020. Rusia sau China folosesc vaccinul drept ocazie pentru a câştiga poziţii strategice. În mod similar o face UE, dar şi statele membre. Anume în asemenea context vine decizia României de a acorda ajutor umanitar Moldovei sub formă de vaccin. Pe lângă aspectele de afiliere politică a preşedintelui Sandu (PPE) şi geopolitica (pro-UE), România trebuie să fie interesată în vaccinarea moldovenilor din motivul cetaţeniilor duble şi a securităţii legate de sănătatea publică la frontieră.

6. După cum fiecare vaccin are specificul său, iar OMS nu promitea nicidecum BioNTech-Pfizer, autorităţile de la Chişinău nu puteau şti despre necesitatea de frigidere care să menţină temperatura până la -70 grade Celsius. Prin urmare, acuzaţiile despre nepregătirea ţării pentru primirea BioNTech este precipitată. Or, cum poţi arunca în vânt bani pentru ceva (vaccinul european) despre care nu se ştia la Chişinău şi despre care nici OMS nu era la curent că poata ajunge în Moldova. Nici măcar în ţări dezvoltate şi producătorul vaccinului Germania autorităţile locale nu erau pregătite din punct de vedere logistic pentru a livra vaccinul în condiţii de -70 grade. Au fost raportate incidente când din cauza transportării vaccinuluj în gheţării mobile, a fost necesară retragerea loturilor de vaccin. Acest lucru se întampla la finele lui 2020, atunci când Bucureştiul anunţa despre alocarea unui lot de 200 mii vaccinuri Moldovei, din lotul achiziţionat din fonduri UE strict pentru România.

Aşadar, Moldova nu putea să pregătească logistic primirea vaccinului european, când nici măcar nu toate statele europene sunt pregătite. Iar decizia României de a aloca din propriile necesităţi pentru Moldova nu a fost negociată cu UE, care oferea vaccinul Norvegiei sau Islandei, nu vecinilor estici, şi asta într-o fază posterioară. De asemenea, nici preşedintele Iohannis şi nici preşedintele Sandu nu au comunicat pe acest subiect pe cale oficială. Iohannis a primit ştirea despre vaccin de la Comisia Europeană, iar Sandu de la Iohannis.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite