DEZBATERE ELECTORALĂ (2) Soluţia pentru traficul dificil din Chişinău: ridicarea maşinilor parcate ilegal

DEZBATERE ELECTORALĂ (2) Soluţia pentru traficul dificil din Chişinău: ridicarea maşinilor parcate ilegal

Ambuteiaj în Chişinău FOTO: Alexandru Tarlev

Candidaţii la funcţia de primar al Chişinăului sunt de acord că traficul în capitală este extrem de dificil. Toţi propun cam aceleaşi soluţii: reamenajarea şoselelor, construirea parcărilor cu plată, îmbunătăţirea transportului public - toate având nevoie de investiţii ample care nu pot fi găsite decât în afara ţării.

Ştiri pe aceeaşi temă

Dorin Chirtoacă propune, în plus, ridicarea maşinilor parcate ilegal în centrul oraşului, iar Oleg Brega vrea transport public gratuit în Chişinău, considerând că astfel oamenii ar fi încurajaţi să-şi lase maşinile acasă.
 

Dorin Chirtoacă (PL): Trebuie ridicate maşinile parcate ilegal

 
Traficul din Chişinău, ca în oricare oraş mare, este unul dificil. Noi ne apropiem de cifra de un milion de locuitori şi, deocamdată, nu s-a pus în discuţie un proiect de transport alternativ subteran, suprateran, tip metrou sau tramvai uşor. Aceasta face destul de dificilă misiunea legată de trafic. Totuşi, sectoarele oraşului au fost proiectate destul de aerisit. Este vorba despre Calea Ieşilor din sectorul Buiucani, Calea Orheiului şi bulevardul Moscova din sectorul Râşcani, Mircea cel Bătrân din sectorul Ciocana, bulevardul Dacia din sectorul Botanica ş.a, unde sunt multe sensuri giratorii, ceea ce permite o fluidizare destul de bună a traficului în sectoare. Însă, în Centru, lucrurile sunt în întârziere din cauza faptului că infrastuctura este din anii ’50, iar numărul automobilelor a crescut exponenţial de la câteva mii la 250.000. În sensul acesta, noi am aplicat o serie de soluţii pentru fluidizarea traficului, cum ar fi săgeata verde la semafor, reorganizarea unor intersecţii, amenajarea sensurilor giratorii, lărgirea străzilor, modernizarea lor aşa cum a fost strada Vadul lui Vodă şi Aleco Russo, unda verde a semaforului a fost recalculată. Dar nu ne oprim aici. În proiect este inclusă şi reorganizarea intersecţilor de la strada Calea Orheiului cu strada Studenţilor, pentru că este una dintre cele mai aglomerate intersecţii din oraş. De asemenea, pentru strada Ismail, strada Calea Moşilor trebuie prevăzut un pod sau un sens giratoriu de mari dimensiuni. Este necesară şi prelungirea străzii Albişoara pe strada Mesager pentru a conecta strada Albişoara cu ieşirea din oraş spre vest, transformarea străzii Albişoara într-o arteră de ocolire a Centrului. Cu alte cuvinte, avem o serie de proiecte de infrastructură menite să îmbunătăţească traficul. În paralel cu aceste măsuri, este nevoie să fie schimbată abordarea prin lege legată de parcarea automobilelor. Atât timp cât automobilele vor putea fi parcate în mod neregulamentar în centrul oraşului, pedepsindu-se doar cu amendă sau cu scoaterea numerelor, maşina rămânând în continuare obstacol în trafic, noi nu vom rezolva problema. În toate oraşele europene s-a trecut la ridicarea maşinilor parcate neregulamentar pe arterele principale. Dacă sunt parcate pe străzi secundare, se pune amendă, dar de pe arterele principale ele sunt peste tot ridicate. La rândul nostru, dacă automobilele nu ar fi parcate pe arterele principale, lucrurile ar sta acceptabil chiar şi în condiţiile numărului foarte mare de automobile care există. Noi avem strategia transportului elaborată de o companie internaţională şi aprobată în Consiliul municipal. Iar primul pas este modificarea legii şi ridicarea maşinilor parcate neregulamentar, ceea ce va stimula crearea de locuri de parcare stradale, subterane sau multietajate. Pe această cale vom ajunge la un mod de organizare europeană a transportului.
 

Oleg Brega (PDA): Transport public gratuit

 
Traficul auto din Chişinău este infernal. Nu se compară cu Bucureştiul, acolo sunt două milioane de locuitori, dar totuşi e imposibil, chiar dacă acesta este un oraş modern, proiectat în secolul XX. E suprapopulat de vehicule, mai ales de maşini particulare, de autoturisme. Propun să declarăm transportul public gratuit, că el şi aşa este subvenţionat în proporţie de 60 %, dar măcar o să facem economie şi n-o să plătim taxatorii, n-o să plătim tipărirea de bilete, contabilitate şi nu ştiu mai ce. Toate cheltuielile să se ducă pe troleibuze mai bune, autobuze mai multe şi în felul acesta o să încurajăm oamenii să meargă cu transportul public şi nu cu maşinile lor private.
 

Oazu Nantoi (PPEM): Parcări cu plată

 
Aici nu există nici urmă de organizare. Centrul oraşului trebuie descărcat la maxim de autoturisme, parcările trebuie să fie cu plată. Omul trebuie să aibă de ales: să ajungă cu autoturismul în centrul oraşului şi să plătească pentru parcare sau să meargă cu un transport public civilizat. De ce primarul New York-ului mergea la lucru cu metroul, dar la noi orice funcţionar de „5 milimetri” are nevoie de maşină. Dar nu e vorba de funcţionari. Noi trebuie să oferim urbei posibilitatea de a schimba atitudinea faţă de transportul public. Trebuie să terminăm cu această fudulie pe care o avem în municipiul Chişinău, concentrată pe străzi şi să trecem la transport public civilizat, unde şi cel cu statut de diplomat, şi studentul, şi pensionarul, şi copilul să aibă posibilitatea să se folosească de acesta. Atunci vor apărea precondiţiile pentru descărcarea centrului.
Dar sigur că acest lucru cere şi alte acţiuni. Câţi ani se vorbeşte despre parcările supraetajate? Câţi ani se vorbeşte despre faptul că toate proiectele acceptate de Primărie trebuie să aibă asigurate parcări subterane? Câţi ani se vorbeşte despre faptul că la periferia oraşului trebuie să fie asigurate parcări conectate cu transportul public care face legătura cu restul urbei, pentru ca oamenii care vin să-şi facă cumpărături, să viziteze un medic sau să se ducă la un teatru să-şi lepede acolo maşina. Noi am moştenit din trecut strucura oraşului unde totul se concentrează în centru şi am devenit ostaticii acestei situaţii.
 

Ilian Caşu (PN): Credite nerambursabile pentru dezvoltare

 
Traficul auto este infernal. Noi vorbim despre un oraş periculos pentru pietoni. Nu există marcaje, acestea se fac cu material prost. Ştim foarte bine că o renumită companie germană a făcut un studiu serios privind concepţia de reformare a transportului public în municipiul Chişinău. Primăria a anunţat că în primăvara 2015 se va trece la turnichete şi la tichete electronice. Lucrul acesta nu s-a întâmplat. Drept bază de reformare a municipiului Chişinău iau acest studiu. Dar trebuie să avem capacitatea de implementare. Lucrul acesta lipseşte. În viziunea mea, pot fi găsite resurse financiare pentru implementare. Nu neapărat credite. Sunt sate unde primarii elementar s-au învăţat să aplice la granturi, care sunt cadouri financiare. Creditele le întorci. Chişinăul trebuie să valorifice acest potenţial.
Primarul trebuie să aibă capacitatea, şi eu o am, să discute şi cu vestul şi cu estul, ca să atragă aceste resurse financiare.
Este nevoie de benzi speciale pe principalele artere pentru transport public, de noduri de transbordare care ar permite celor din zonele Chişinăului neaccesibile transportului mare să acceseze Centrul.
Parcări. Pe termen scurt, spaţiul din Chişinău va fi folosit la maxim, se vor face marcaje speciale pentru parcare, astfel stimulăm cultura parcării. Soluţia pe termen lung pentru problema parcărilor sunt parcările supraetajate. Primăria trebuie să aloce terenuri în special în centrul Chişinăului. Soluţia ar fi parteneriatul public-privat. Sunt sigur că pentru aceste proiecte se vor găsi investitori. Dacă moldovenii pun valoare pe maşină şi transport, atunci, dacă au bani pentru deservire, taxe, benzină, vor găsi bani şi pentru parcare.
 

Monica Babuc (PD): Deblocarea arterelor, transport public şi parcări

 
Traficul devine o problemă tot mai stringentă şi acest lucru îl putem constata, din păcate, zi de zi, atunci când ne deplasăm prin oraş. Această problemă are o cauză majoră - proasta gestionare a traficului din capitală, despre care vorbesc nu doar ambuteiajele zilnice, dar şi accidentele care se produc tot mai des în oraşul nostru. Dacă mă întrebaţi de soluţii, ele există, iar unele chiar nu necesită foarte multe investiţii. Eu le-aş clasifica în trei mari categorii.
Unele ţin de managementul traficului. Un management performat al traficului ar însemna deblocarea unor artere importante, redistribuirea direcţiilor de circulaţie, dar şi extinderea unor tronsoane de drum care să preia porţiunile aglomerate din capitală.
Altele se referă la mai buna organizare a transportului public din capitală, care ar trebui să devină mai accesibil, mai sigur şi mai confortabil pentru cetăţeni. Dacă reuşim să punem la punct un astfel de sistem, care să redea încrederea pasagerilor în transportul public, eu sunt sigură că mulţi chişinăuieni ar alege să se deplaseze cu mijloace de transport în comun şi nu cu maşina personală. Or, acest lucru ce-ar însemna? Ar însemna, automat, reducerea numărului de maşini, a ambuteiajelor şi chiar şi a poluării. În plus, experţii noştri au făcut o serie de calcule şi simulări care ne-au arătat că tarifele la transportul în comun ar putea chiar scădea la un număr mai mare de pasageri, din cauza economiilor la nivel global. 
În fine, un alt set de soluţii pentru descongestionarea traficului din capitală ţine de problema parcărilor. Eu cred că şi această problemă poate fi rezolvată prin soluţii inteligente, de atragere şi stimulare a parteneriatelor public-private. De asemenea, eu cred că nicio autorizaţie de construcţie nu trebuie să fie acordată pe viitor, dacă nu este ajustat numărul de locuitori la cel al locurilor de parcare. 
 

Vasili Chirtoca (PCRM): Plata pentru parcare, făcută pe smartphone

 
Sistemul de transport are nevoie să fie dezvoltat rapid. Oamenii pierd cam 10-20% din timpul lor în trafic. Noi avem un program de îmbunătăţire a traficului şi vom realiza acest program. Dacă e să vorbim de parcări, lucrul acesta se rezolvă foarte uşor. Sunt oraşe şi în Europa, şi în Rusia unde pentru un loc de parcare primeşti pe smartphonul tău numărul parcării. Când pleci cu maşina din contul tău se transferă costul pentru perioada cât autovehiculul a fost parcat. Acest sistem se introduce foarte rapid.
 

Serafim Urechean (PLDM): Parteneriat public-privat pentru parcări şi tramvaiul cu mare capacitate

 
Noi am început soluţionarea acestor probleme încă în anii când am activat primar 11 ani, prin reconstrucţia căilor de comunicaţii, printre care Ciuflea, Bucureşti, strada Ismail care a deblocat situaţia în centrul capitalei. Dar acesta este deja depăşit. Cu regret, nu s-a făcut nimic mai mult în ultimii 10 ani în acest domeniu. Sigur că va fi implementat proiectul parcărilor, pe care l-am început încă 12 ani în urmă. Ne vom afilia în rândul capitalelor europene cu parcări, utilizând metoda parteneriatului public-privat. Eu sunt ferm convins că majoritatea oamenilor care vor să aibă o parcare supraetajată vor contribui finanaciar la construcţia acestora, având locul lor. 
Sigur că vom stopa această batjocură în arhitectura oraşului, pentru că ne ştirbeşte imaginea urbei pe sute de ani înainte.
Indiscutabil, trebuie să fie centura în jurul oraşului, dar aceasta nu va soluţiona problema. Doar parţial. E vorba de a reveni la construcţia şi lărgirea străzilor Chişinăului. Vom reveni şi la bulevardul Cantemir, care este foarte important, care ar fi fost contruit dacă nu erau acele schimbări care au avut loc în ultimii 10 ani. Şi sigur că construcţia trecerilor subterane sub magistralele principale. Înlocuirea transportului de pasageri cu troleibuze şi autobuze de mare capacitate. Dar, în perspectivă, noi trebuie să facem tot posiblul şi să implementăm un proiect mai vechi al meu, împreună cu belgienii. E vorba de tramvaiul cu mare capacitate, cu viteză sporită, care va tranzita oraşul dintr-un capăt în altul. Aşa cum sunt în toate ţările civilizate. Altă ieşire nu mai are Chişinăul pentru viitor. Încă atunci când eram primar general, i-am găsit pe foştii proprietari ai tramvaiului chişinăuian până în 1944 - ei sunt stăpânii tramvaiului de la Bruxelles - şi ei sunt disponibili. Acest lucru poate fi făcut numai cu investiţii capitale străine, dar ei şi-au arătat disponibilitatea de a colabora.


Candidata Partidului Socialiştilor Zinaida Greceanîi nu a răspuns la solicitările noastre de a realiza un interviu, demarate în urmă cu trei săptămâni. N-am primit nici răspunsurile în scris la lista de întrebări expediată prin e-mail.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările