Chişinăul bate alarma: Tiraspolul iniţiază construcţia unui terminal vamal ce va duce la destabilizarea situaţiei în Zona de Securitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO president.gospmr.ru
FOTO president.gospmr.ru

Delegaţia Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control (CUC) că s-a întrunit joi, 22 februarie, la Bender, unde şi-a concentrat activitatea pe subiectul principal: acţiunile Comisiei şi Comandamentului Militar Întrunit (CMÎ) în legătură cu redeschiderea, la 18 noiembrie 2017 a podului din preajma localităţilor Gura Bâcului şi Bâcioc.

În cadrul discuţiilor delegaţiile au făcut un schimb de opinii şi au prezentat noi propuneri rezonabile menite să contribuie la adoptarea unei decizii comune pentru identificarea soluţiilor în problema vizată. 

„Cu regret, în mod repetat, delegaţia transnistreană a refuzat categoric să accepte propunerea reprezentanţilor Federaţiei Ruse în CUC de a stabili că părţile se vor abţine de la acţiuni unilaterale privind modificarea infrastructurii şi efectivului numeric a structurilor de forţă în zona adiacentă podului Gura Bâcului-Bâcioc”, se spune într-un comunicat de presă emis de CUC.

Delegaţia Republicii Moldova a difuzat o declaraţie prin care îşi manifestă îngrijorarea în legătură cu motivele blocării deciziilor CUC din partea autorităţilor transnistrene privind redeschiderea circulaţiei pe podul din preajma localităţilor Gura Bâcului şi Bâcioc.

Co-preşedintele CUC Oleg Beleakov a confirmat, în cadrul şedinţei, că autorităţile regiunii au decis înstrăinarea terenurilor de pământ de la unii locuitori din satul Bâcioc către aşa-numitul „Comitet Vamal rmn”, în scopul construcţiei infrastructurii unui nou „terminal vamal internaţional”. 

Este cunoscut faptul că, potrivit practicii, astfel de terminale includ: piste de control vamal şi grăniceresc, ghişee pentru personal, clădire administrativă cu infrastructură de bariere, semne de circulaţie, marcaj rutier, toate acestea acoperite cu copertină. 

Concomitent este planificată construcţia unui cartier vamal pentru deservirea şi concentrarea transportului de mare tonaj, supus procedurii de vămuire a mărfurilor importate / exportate / tranzitate, cu implicarea efectivelor suplimentare de „grăniceri – vameşi – migraţiune la hotarul transnistrean” din satul Bâcioc. 

În context, Delegaţia Republicii Moldova a atras atenţia membrilor CUC asupra inadmisibilităţii acestor acţiuni destabilizatoare ale Tiraspolului.

„Constatăm faptul că acest lucru este efectuat de către transnistreni în mod unilateral, fără coordonare cu Comisia Unificată de Control, ignorându-se decizia din 31 ianuarie curent, luată în cadrul şedinţei comune de experţi în domeniul transporturilor şi infrastructurii rutiere, care a decis că doar vehiculele cu capacitatea de până la 10 tone vor putea traversa podul rutier peste râul Nistru, amplasat în preajma localităţilor Gura Bâcului şi Bâcioc”, se arată în documentul CUC.

Îngrijorările şi argumentele expuse de către delegaţia moldovenească au fost susţinute de către co-preşedintele rus Ilia Uvarov, care a chemat repetat la identificarea unei soluţii amiabile legate de redeschiderea circulaţiei pe podul din preajma râului Nistru.

Din aceste considerente s-a decis transferarea şedinţei pentru data de 1 martie 2018.

La deschiderea podului a participat inclusiv premierul Filip, dar şi liderul de la Tiraspol, Vadim Krasnoselskii. Evenimentul a fost de-a dreptul important, pentru că reprezenta un semnal că cele două maluri ale Nistrului se pot apropia

Pavel Filip a participat sâmbătă, 18 noiembrie, împreună cu liderul de la Tiraspol, Vadim Krasnoselskii, la redeschiderea podului peste râul Nistru, distrus în războiul din 1992. Acesta leagă localităţile Gura Bîcului şi Bîcioc. La eveniment au fost prezenţi reprezentanţii mediatorilor şi observatorilor din cadrul formatului de negocieri „5+2”. Întâlnirea între premierul moldovean şi aşa-numitul preşedinte transnistrean are loc în premieră.

În cadrul declaraţiilor de presă, premierul a menţionat că deschiderea podului reprezintă încă o etapă în realizarea obiectivului Guvernului de a elimina toate barierele în calea liberei circulaţii a cetăţenilor, mărfurilor şi serviciilor între cele două maluri ale Nistrului. 

„Este un eveniment simbolic şi salut această abordare pragmatică, care este un pas înainte în eliminarea barierelor de circulaţie”, a spus Pavel Filip.

Totodată, şeful Executivului a subliniat că asigurarea funcţionării podului este importantă nu doar din perspectiva consolidării tranzitului şi a potenţialului economic al regiunii, dar şi a dezvoltării infrastructurii, transportului auto comercial şi privat. 

„Dincolo că este un simbol de legătură, dincolo de faptul că este o realizare a obiectivului nostru de eliminare a barierelor în calea liberei circulaţii a transportului şi a serviciilor, deschiderea podului aduce şi o îmbunătăţire economică. Circulaţia mărfurilor înseamnă şi dezvoltare de infrastructură, înseamnă şi mişcare economică”, a subliniat Pavel Filip.

Amintim că podul de peste râul Nistru din preajma localităţii Gura Bîcului şi Bîcioc a fost redeschis pe 20 noiembrie 2017, la propunerea Grupului comun de experţi în domeniul infrastructurii rutiere, care au confirmat posibilitatea deschiderii circulaţiei vehiculelor pe pod, după reparaţia şi amenajarea acestuia.

Podul Gura Bîcului - Bîcioc a fost deteriorat în anul 1992 şi reconstruit în 2001, cu suportul partenerilor europeni. Costul lucrărilor de reparaţie a constituit aproximativ 30 de milioane de lei. Podul este parte a drumului internaţional M-5, care face parte din reţeaua trans-europeană de transport (TEN-T) şi asigură conexiunea cea mai scurtă dintre Iaşi şi Odessa. 

Fiind o arteră magistrală, acest drum nu traversează nicio localitate, ceea ce permite fluidizarea traficului rutier. 

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite