Trecerile pe calea ferată rămân fără bariere. CFM susţine că nu sunt suficienţi bani şi nu are cine le instala

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Calea Ferată din Moldova (CFM) ba nu are bani, ba nu găseşte o companie care să instaleze bare mobile la aproximativ 60 de intersecţii cu autostrăzile. În lipsa lor, se menţine riscul producerii unor accidente grave

Circa 60 de bariere noi urmau să fie montate la trecerile la nivel cu calea ferată, scopul fiind reducerea numărului de accidente rutiere şi sporirea siguranţei în aceste intersecţii. 20 de milioane de lei au fost alocate anul trecut din Fondul Rutier, dar proiectul aşa şi nu a demarat. Cu toate acestea, jumătate din sumă a fost deja cheltuită.

„Din cele 20 de milioane de lei transferate pe conturile Căii Ferate din Moldova (CFM) pentru lucrările de amenajare a intersecţiilor la nivel cu drumurile publice, întreprinderea a valorificat doar 1,9 milioane de lei, iar alte opt milioane de lei au fost utilizate contrar destinaţiei“, a declarat Victor Munteanu, şef de direcţie la Curtea de Conturi. Totuşi, potrivit lui, o parte din bani au fost folosiţi pentru procurarea tehnicii video pentru a monitoriza trecerile pe calea ferată.

E nevoie de 54 de milioane

Sergiu Tomşa, director general interimar al CFM, a precizat că cele opt milioane au fost redirecţionate de fosta administraţie a întreprinderii. „Ceilalţi bani au fost blocaţi vara trecută pe un cont special şi vor fi utilizaţi doar pentru bariere, însă costul lucrărilor este mult mai mare, de circa 54 de milioane de lei“, a adăugat managerul.

Roman Berlinschi, jurist la CFM, a explicat întârzierea şi prin necesitatea efectuării unor lucrări de proiectare. „Am planificat, iniţial, să instalăm 20 de bariere, dar pentru a putea pregăti caietul de sarcini ca să organizăm licitaţia e nevoie de certificate de urbanism de la administraţiile localităţilor unde se află aceste intersecţii. Unele autorităţi au oferit rapid certificatele, altele - nu“, a afirmat juristul.

„Banii au fost alocaţi, dar oamenii mor în continuare. Nu înţeleg de ce se tergiversează. E simplu: se anunţă un concurs, se găseşte ofertantul şi se efectuează lucrările“, a comentat Serafim Urechean, preşedintele Curţii de Conturi.

De cealaltă parte, directorul interimar al CFM a susţinut că montarea barelor mobile este o lucrare complexă şi că nu nimeni nu s-a apucat să o realizeze. „Am încercat să găsim companii din Uniunea Europeană. Am trimis oferte în nouă ţări, dar nu am primit niciun răspuns“, s-a plâns Sergiu Tomşa.

Trei ani de promisiuni

În noiembrie 2011, după un grav accident produs pe o trecere de cale ferată lângă satul Bulboaca, raionul Anenii Noi, în urma căruia au murit opt oameni, premierul de atunci Vlad Filat a emis o dispoziţie cerând să fie instalate bariere pe toate intersecţiiile de acest tip. 

Merenii Noi

Patru persoane au decedat în urma accidentului rutier pe calea ferată ce traversează satul Merenii Noi. FOTO Adevărul

O estimare a specialiştilor de la CFM a arătat că întreprinderea are nevoie de cel puţin 60 de milioane de lei pentru a dota peste 50 de puncte de trecere a căii ferate din cele 230 existente.

La finele anului 2011 şi apoi în 2012, Calea Ferată a informat Guvernul că nu dispune de fonduri pentru procurarea instalaţiilor. Banii au fost alocaţi abia pentru anul 2013, după o altă tragedie, produsă în noiembrie 2012, în satul Mereni, din acelaşi raion, când un microbuz a fost lovit de un tren, iar patru persoane au decedat.

Amenzile pentru şoferii care încalcă regulile de traversare a căii ferate au fost majorate în acest an de 1.000 până la 2.500 de lei. Cu toate acestea riscul producerii unor accidente rămâne ridicat.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite