Megamonopolul energetic din Chişinău este gata pe hârtie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Proiectul de fuziune a celor două CET-uri din Chişinău cu Termocom este gata de start. Potrivit experţilor, noua întreprindere ar putea fi soluţia salvării sectorului termoenergetic de la faliment

Un proiect de hotărâre de Guvern prevede că, în urma fuzionării centralelor electrice de termoficare cu distribuitorul de căldură din Chişinău, va fi creată o megaîntreprindere cu un capital social de 1,68 miliarde de lei. Cea mai mare contribuţie la capitalul noii întreprinderi o va avea CET-2, circa 85%. CET-1 va avea un aport de 12%, iar Termocom – de numai 3%. Cotele au fost stabilite în urma analizei situaţiei financiare a celor trei întreprinderi (inclusiv activele şi datoriile) şi în urma unor estimări făcute de specialiştii de la Ministerul Economiei.

Credite de la Banca Mondială

Prin urmare, Agenţia Proprietăţii Publice, care gestionează acţiunile CET-urile, va deţine 96,8% din capitalul noii companii, iar Consiliul Municipal Chişinău, acţionar majoritar la Termocom - doar 2,25%. Celelalte 0,95% din acţiuni le vor reveni unor persoane fizice.

Potrivit proiectului, după fuziune Banca Mondială va oferi un credit de 20 de milioane de dolari pentru reconstruirea unor segmente subterane ale reţelelor termice, modernizarea staţiilor de pompare, instalarea a sute de puncte termice şi alte măsuri de eficientizare. Încă 20 de milioane de dolari ar urma să fie alocate drept garanţie pentru furnizorul de gaze naturale, care să acopere 80 milioane de dolari din datoriile celor trei întreprinderi la Moldovagaz.

Bariera din Consiliul Municipal

Pentru realizarea proiectului e nevoie şi de acordul Consiliul Municipal Chişinău (CMC), care deţine 71% din capitalul Termocom. Aici ar putea apărea însă anumite probleme, deoarece cota care îi va reveni consiliului în noua întreprindere nu este agreată nici de edili şi nici de aleşii locali.

„Asigurarea cu energie termică este un domeniu de importanţă strategică pentru Capitală, de aceea la acest subiect vor fi discuţii aprinse. Au avut loc deja şedinţe cu toate fracţiunile din consiliu, iar astăzi va mai fi una. Nu cred însă că o cotă de numai 2,25% va fi agreată de consilieri“, spune viceprimarul Vlad Coteţ.
Veronica Herţa, şefa Direcţiei Finanţe din cadrul Primăriei Chişinău, explică această cotă mică prin faptul că Termocom are datorii foarte mari faţă de CET-uri.

Consilierul Victor Gurău din fracţiunea comuniştilor consideră incorectă distribuirea, motiv pentru care nu va susţine proiectul. „Conform legislaţiei, nu pot fi luate în calcul datoriile cu termenul de prescripţie de trei ani depăşit. În plus, se observă nişte tentative de a dezmembra societatea Termocom, ca să ajungă la un cost de nimic“, precizează alesul local.

Se creează un megamonopol

„Fuzionarea ar putea fi o premisă pentru rezolvarea problemei datoriilor acumulate în lanţ de întreprinderile termoenergetice. Pe de altă parte, această soluţie nu face decât să înrădăcineze caracterul monopolist al noii întreprinderi“, comentează Ion Muntean, expert pe probleme de securitate energetică.

Specialistul susţine că este important să se facă o diferenţă clară între datoriile create până în anul 2010 şi după. „Cea mai mari parte a datoriilor s-a acumulat până în 2010, când tarifele erau stabilite de Consiliul Municipal, nu erau fundamentate economic şi nu acopereau costurile de producţie şi distribuţie a energiei termice“, a explicat Ion Muntean.

În opinia lui Muntean, crearea megacompaniei contravine şi politicii de descentralizare a sistemelor energetice, prin separarea segmentelor de producere, transport şi furnizare, promovată în Uniunea Europeană.

Această soluţie nu face decât să înrădăcineze caracterul monopolist al întreprinderii. Ion Muntean, expert Nu cred că o cotă de numai 2,25% în capitalul întreprinderii va fi agreată de consilieri. Vlad Coteţ, viceprimar
Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite