Low Cost-ul ar putea intra în Moldova în 2012. Guvernanţii spun că mai au de negociat cu Uniunea Europeană detalii tehnice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Experţii spun că preţul biletelor se va reduce cu 50%, iar numărul pasagerilor se va tripla, dacă Moldova va implimenta regulile europene privind piaţa aeriană. Guvernul negociază de şase luni cu Bruxelles-ul un acord de liberalizare a sectorului, iar Boris Gherasim, viceministrul Transporturilor, dă asigurări că documentul va fi semnat în 2012.

Moldova este, alături de Belarus, una dintre cele mai scumpe destinaţii din Europa, susţin specialiştii, şi asta din cauza că piaţa noastră nu este liberalizată. Potrivit lui Radu Bezniuc, preţurile la călătoriile avia spre aceeaşi direcţie din Chişinău ajung a fi de şapte ori mai mari decât cele din Bucureşti. „Practica altor state demonstrează că, liberalizarea pieţei, care permite intrarea fără restricţii a operatorilor Low Cost, duce la scăderea de două ori a preţurilor pentru biletele de avion într-un an-doi", susţine Bezniuc, în studiul „Perspectivele de reformare a sectorului serviciilor de transport aerian din Moldova".

„A RĂMAS DE NEGOCIAT DETALIILE TEHNICE"

Leonid Litra, expert la IDIS „Viitorul", susţine că suma uriaşă pe care o achită moldovenii pentru bilete de avion este costul plătit pentru menţinerea monopolului companiei de stat Air Moldova.

Oficial, şi autorităţile susţin liberalizarea pieţei avia. Au inclus acest obiectiv şi în programul de guvernare. În acelaşi timp, în cadrul Guvernului există două opinii divirgente: premierul Vlad Filat susţine liberalizarea pieţei, iar Anatol Şalaru, ministrul Transoporturilor, se opune şi declară că atragerea companiilor Low Cost în ţara noastră ar fi un lucru dificil, din cauza unui trafic foarte mic de călători. „Amândoi susţin acelaşi lucru, dar fiecare înţelege în felul lui. Liberalizarea pieţei este singura variantă", a declarat Boris Gherasim, viceministrul Transporturilor. „A rămas de negociat detalii tehnice. În cel mult doi ani vom avea o piaţă avia liberă. În 2012 avem acord semnat, ţine şi de liberalizarea regimului de vize", a mai adaugat Gherasim, responsabil de tratativele cu UE.

„Ne aflăm în negocieri cu o mare companie de Low Cost, interesată să opereze pe teritoriul Moldovei", a comunicat, ieri, Ministerul Transporturilor. „Perdanţi vor fi toţi operatorii naţionali, dar vor avea de câştigat consumatorii, care vor plăti mai puţin pentru călătorie", afirmă Nicolae Petrov, preşedintele Companiei Moldavian Airlines.

Tarife de şapte ori mai mari

Topul celor mai mari diferenţe de preţ la biletele din Chişinău faţă de cele din Bucureşti, pentru aceeaşi destinaţie, este condus de Larnaca, unde moldovenii scot din buzunar de 7,2 ori mai mulţi bani. Spre Viena plătim de şapte ori mai mult decât românii, iar până la Paris achităm de 5,4 ori mai scump. Un bilet până la Londra, Roma, Madrid, Milano, Verona şi Munchen este de patru ori mai mare. Experţii spun că nu vom avea preţuri la fel de mici ca şi cele din Bucureşti imediat după semnarea documentului, dar cu siguranţă acestea vor fi de două ori mai mici decât cele actuale.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite