Liberalizarea pieţei asigurărilor de Carte Verde s-a oprit în Parlament

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Asigurarea de Carte Verde este obligatorie pentru toate automobilele care ies din ţară
Asigurarea de Carte Verde este obligatorie pentru toate automobilele care ies din ţară

Autorităţile promit de doi ani să modifice legislaţia din domeniu, astfel încât acest segment de piaţă să fie scos de sub controlul unui grup de companii. Experţii avertizează că există riscul monopolizării unei pieţe de sute de milioane de lei

Pe parcursul ultimilor doi ani, mai multe companii autorizate să elibereze certificate internaţionale de răspundere civilă auto (Carte Verde) au fost excluse (sau suspendate) din Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA) şi, automat, şi-au pierdut dreptul de a emite Carte Verde. Aceste decizii ale BNAA (o asociaţie profesională, necomercială, care îndeplineşte prerogativele şi atribuţiile de birou naţional al Moldovei în Consiliul Birourilor Sistemului Internaţional de Asigurare Carte Verde) au fost criticate şi chiar declarate abuzive, inclusiv de către autorităţile naţionale şi internaţionale, dar degeaba. Un mic grup de asiguratori care controlează BNAA dictează în continuare regulile de joc pe o piaţă de sute de milioane de lei. În plus, BNAA ignoră deciziile Comisiei Naţională a Pieţei Financiare (CNPF), autoritatea de reglementare din acest domeniu, inclusiv refuză să execute hotărârile instanţelor de judecată.

O AFACERE SIGURĂ ŞI PROFITABILĂ DOAR PENTRU UN GRUP DE COMPANII

De vină sunt o serie de contradicţii din legislaţia moldovenească, susţin specialiştii. „Piaţa emiterii şi comercializării Cărţii Verzi este, în acelaşi timp, reglementată (autoritatea de supraveghere fiind CNPF) şi auto-reglementată, prin intermediul BNAA. Astfel, atribuţia de regulator de piaţă este una limitată. Doar BNAA poate să decidă asupra acordării sau retragerii dreptului de membru deplin al BNAA, care, ulterior, se materializează în dreptul de a comercializa Cartea Verde“, explică Valentina Novac, economistă, consultant independent în domeniul concurenţei.
„O altă caracteristică însemnată reprezintă preţul Cărţii Verzi, care, potrivit normelor în vigoare, este unul fix, stabilit de către CNPF. Condiţiile în care certificatul este obligatoriu de procurat, iar dreptul de comercializare e deţinut de un număr restrâns de întreprinderi şi preţul este fix, calculat chiar de autoritatea de supraveghere, creează pentru jucătorii de pe piaţă o afacere sigură şi profitabilă“, adăugă expertul.

STATUL NU POATE FACE ORDINE

Tentativele CNPF de a face ordine pe această piaţă nu au dat rezultate. Artur Gherman, preşedintele CNPF, susţine că instituţia nu dispune de pârghii suficiente şi exprese de intervenţie în situaţiile de blocare a funcţionării eficiente a BNAA sau de încălcare a prevederilor legale şi statutare de către membrii acestuia.
O lună în urmă, a intervenit Guvernul, care a adoptat un proiect de lege prin care sunt precizate raporturile între CNPF, în calitate de supraveghetor al pieţei, şi BNAA, în calitate de organizaţie de autoreglementare a sistemului Carte Verde. Potrivit noilor prevederi, o firmă devine membră a BNAA din momentul în care este licenţiată de CNPF pentru asigurarea obligatorie de RCA internă sau Carte Verde. De asemenea, suspendarea sau retragerea licenţei pentru Carte Verde atrage după sine suspendarea sau retragerea calităţii de membru al BNAA.

„Rog ca acest proiect de lege să ajungă cât mai rapid în Parlament, pentru că este un angajament de-al nostru mai vechi şi avem nevoie de puţină ordine“, a declarat premierul Iurie Leancă, în cadrul şedinţei de Guvern. Totodată, şeful Executivului a cerut organelor competente să facă o analiză a pieţei de asigurări din Moldova, pentru a verifica dacă există sau nu o concentrare cu tentă de monopol, ca să poată fi luate măsurile de rigoare.
„În prezent, situaţia legală este în mod clar împotriva normelor internaţionale. BNAA nu este o organizaţie independentă, ba chiar încalcă legea ignorând deciziile judecătoreşti şi cele ale CNPF“, a declarat Peter Hronovsky, membru al Comitetului de Conducere GRAWE Carat Asigurări.

MOTIVE SUSPECTE DE AMÂNARE

Săptămâna trecută, examinarea proiectului de către Comisia Economie, Buget şi Finanţe a fost amânată pe un termen nedeterminat. „Este un document ce urmează a fi examinat în mod prioritar, dar au apărut mai multe întrebări din partea deputaţilor privind tarifele pentru poliţele de asigurare auto. În plus, aşteptăm de două săptămâni un aviz de la Consiliul Birourilor Sistemului Internaţional de Asigurare Carte Verde“, a explicat Veaceslav Ioniţă, preşedintele comisiei parlamentare.

Iurie Filip, vicepreşedintele Consiliului de Administraţie al CNPF, susţine că nu ar fi nevoie de un astfel de aviz. „În primul rând, Consiliul Birourilor Sistemului Internaţional de Asigurare Carte Verde nu este Comisia de la Veneţia şi nu face expertiza actelor legislative ale ţării noastre. În al doilea rând, specialiştii acestei instituţii s-au aflat recent în Moldova şi s-au exprimat în favoarea modificărilor propuse, astfel încât accesul pe piaţă să fie autorizat de CNPF“, a afirmat Iurie Filip.

BNAA SE OPUNE

În acelaşi timp, Victor Cilibic, directorul executiv al BNAA, consideră că aceste modificări nu sunt justificate şi doar vor crea probleme. „Se doreşte diminuarea împuternicirilor BNAA, astfel încât doar CNPF să decidă cine va vinde Carte Verde. Nu se menţionează, însă, cine va purta răspundere pentru că o companie încalcă regulile. E o piaţă specifică şi astfel de schimbări trebuie să fie făcute cu atenţie. De exemplu, o companie ce vinde Carte Verde îşi asumă şi răspunderea de a plăti despăgubiri de până la 250.000 de euro. În prezent, noi suntem cei care garantează şi poartă răspundere pentru astfel de cazuri“, a precizat Victor Cilibic, care nu exclude că noile prevederi ar putea fi contestate la Curtea Constituţională.

De cealaltă parte, Veronica Malcoci, directorul general GRAWE Carat Asigurări, susţine că aceste modificări vor garanta stabilitatea sectorului asigurărilor: „Suntem siguri că modificarea legislaţiei în domeniu va duce la îmbunătăţirea situaţiei pe piaţa asigurărilor şi va exclude posibilitatea monopolizării ilicite a acesteia, prin acţiuni concertate ale unor competitori. Aşa cum am declarat anterior, nu avem încredere în competenţele BNAA, deoarece această structură nu este dispusă să acţioneze corect. Noi luptăm pentru stabilitatea unei pieţe concurenţiale, transparente şi corecte, astfel încât asemenea situaţii abuzive cu care se confruntă compania noastră să nu se mai repete“.

Experţii avertizează că o eventuală neadoptare a proiectului va favoriza menţinerea pentru o perioadă îndelungată a actualei situaţii, când pe piaţă regulile de joc sunt dictate de un grup de companii. Or, începe campania electorală şi nu se ştie ce configuraţie va avea noul legislativ. În plus, va fi nevoie de alte avize şi argumentări pentru modificarea legislaţiei. Dar investitorii nu pot aştepta la infinit.

Dacă pe piaţă vor fi mai mulţi actori, consumatorul va apela la cel care se distinge prin calitate. Acum, însă, există riscul să avem servicii necalitative, pentru că am putea ajunge să fim deserviţi de un singur asigurator. Valentina Novac, Economist Comisia nu dispune de pârghii suficiente şi exprese de intervenţie în situaţiile de blocare a funcţionării BNAA sau de încălcare a prevederilor legale şi statutare de către membrii acestuia. Artur Gherman, preşedintele CNPF
Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite