De ce se scumpesc şi se vor mai scumpi carburanţii

De ce se scumpesc şi se vor mai scumpi carburanţii

Companiile mici dispar treptat de pe piaţa petrolieră

Comercianţii de produse petroliere din Republica Moldova au început de ieri să scumpească benzina, motorina şi gazul lichefiat, în medie cu 50-60 de bani pentru un litru. Motivul prinicpal al acestei creşteri este majorarea cu circa 10% de la 1 ianuarie 2014 a accizelor la carburanţi

Ştiri pe aceeaşi temă

Un al argumentul invocat de petrolişti este şi deprecierea leului faţă de dolar, care a pierdut de la începutul acestui an peste 2% din valoare, dar impactul acestei devalorizări se va resimţi mai târziu.

"Automobiliştii au simţit această scumpire abia acum, dar preţurile angros au crescut încă două săptămâni în urmă. Mai multe companii mici, care nu au posibilitate de a importa au fost nevoite să menţină preţurile, pentru că granzii de pe piaţă nu doreau să modifice preţurile de la pompă. Dacă ar fi scumpit mai devreme combustibilul, multe benzinării ar fi pierdut pur şi simplu clienţii", ne-a explicat un proprietar de staţie PECO.

Surse de pe piaţă spun că actuala majorare de preţ este de fapt o ajustare după creşterea de la 1 ianuarie 2014 cu circa 10% a accizelor la produsele petroliere. Altfel spus nu este exclus că în scurt timp să mai avem parte de un salt al preţurilor la pompă.

Dacă calculăm în euro sau dolari, un litru de benzină costă în prezent cu 5-10% mai puţin decât un an în urmă.
În anul 2013, preţurile pentru produsele petroliere au fost modificate de mai multe ori. La începutul anului acestea erau de 17,15-17,20 lei pentru un litru de benzină А-95 şi 16,15-16,20 lei - de motorină. La sfârşit de an - 17,35-17,4 şi, respectiv, 16,75-16,8 lei, Un litru de gaz costa 9,45-9,50 lei.

Gigantul Lukoil controlează o treime din piaţă

Datele ANRE arată că în nouă luni ale anului 2013 circa o treime din importurile de produse petroliere sunt realizate de subsidiara din Moldova a gigantului rus Lukoil, care îşi păstrează poziţia de lider al pieţii.

Pe locul doi se menţine Petrom-Moldova, care deţine o cotă de 17% din importurile de carburanţi, inclusiv 31% la benzină şi 14% la motorină.

Locul trei este ocupat în premieră de Rompetrol Moldova (controlată de gigantul kazaz Kazmunaygaz) cu 15,2%, care a surclasat firma Tirex-Petrol. Potrivit datelor ANRE în nouă luni ale acestui an Rompetrol a majorat de 2,4 ori importul de motorină şi a urcat pe locul doi, ajungând la o cotă de 18,2% din piaţă.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările