Cum au primit ruşii, de la stat, Aeroportul cadou

Cum au primit ruşii, de la
stat, Aeroportul cadou

Iniţial, în anul 2013, Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune pentru 49 de ani companiei ruse UK Komaks din oraşul Habarovsk. În octombrie 2013, reprezentanta companiei prezenta proiectul de modernizare şi dezvoltare a acestuia FOTO Adevărul

Aeroportul Internaţional Chişinău a fost făcut cadou investitorului rus, deoarece prevederile contractului de concesionare sunt în totalitate în detrimentul statului. Expertul economic Viorel Gârbu susţine că această măsură reprezintă un exemplu clasic de corupţie la nivel guvernamental.

Ştiri pe aceeaşi temă

După ce a alocat mai multe milioane de euro, Banca Europeană pentru Reconstrucţii şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) erau gata în 2008 să investească până în 2024 alte peste 47 milioane de euro în modernizarea infrastructurii Aeroportului Internaţional Chişinău.

Investiţii de milioane în Aeroport, blocate

Programul privind dezvoltarea acestui obiectiv prevedea practic aceleaşi acţiuni care au fost incluse şi în planul de investiţii al Avia Invest, compania care a luat în concesiune Aeroportul. Totuşi, mărul discordiei a constituit compania care urma să fie selectată pentru a realiza lucrările de renovare şi construcţie, BERD şi BEI optând pentru un investitor austriac, iar Guvernul - pentru unul din China care oferea un preţ mai mic.

Astfel, potrivit unui raport al Centrului Naţional Anticorupţie prezentat în august fostului premier Valeriu Streleţ, iniţiativa privind necesitatea de a da în administraţie Aeroportul către un investitor ar fi venit din partea ex-ministrului Economiei, Valeriu Lazăr.

CNA: Valeriu Lazăr a minţit

Revizorii care au analizat activitatea anterioară a Aeroportului au constat că „întreprinderea, contrar notei informative prezentate de ex-ministrul Economiei, Valeriu Lazăr, se dezvolta dinamic şi urmare a unui management eficient dispunea de resurse proprii financiare sau atrase de la partenerii externi de dezvoltare pentru a extinde serviciile prestate şi modernizarea aeroportului”. 

Informaţiile prezentate de CNA mai scoteau la iveală faptul că Aeroportul a fost luat în concesiune cu banii deturnaţi din băncile devalizate, iar investiţiile ar fi fost realizate din veniturile pasagerilor, informaţii respinse de reprezentanţii Avia Invest.

Dodon susţine că Aeroportul era profitabil şi îmbogăţea bugetul

Despre faptul că Aeroportul a fost dat în concesiune ilegal a vorbit luni şi liderul socialiştilor, Igor Dodon, în cadrul emisiunii „În Profunzime” de la Pro TV, precizând că a prezentat în 2013 cifre clare care demonstrau că Aeroportul era profitabil şi aducea venituri considerabile, îmbogăţind Bugetul. „Nu mă interesează interesele Kremlinului sau Bruxelles-ului. Aeroportul trebuie să fie întreprindere de stat”, a subliniat Dodon.

În acelaşi timp, ex-premierul Valeriu Streleţ a declarat că prevederile contractului privind concesionarea Aeroportului sunt în favoarea investitorului şi ar trebui reziliat. După verificarea activităţii Aeroportului, ministrul în exerciţiu al Justiţiei, Vladimir Cebotari, a anunţat că nu există temei juridic pentru a desface sau pentru a declara nul acest contract şi că trebuie „fortificată poziţia Guvernului în raport cu investitorul”. Astfel, reprezentanţii mai multor ministere şi instituţii de stat care au evaluat activitatea concesionarului au constatat că investitorul rus nu şi-a îndeplinit obligaţiile pentru care a fost stabilit termenul-limită de 30 august, însă, conform contractului, are la dispoziţie o perioadă în care poate remedia situaţia.

Reacţia ex-ministrului Economiei

Solicitat de Adevărul Moldova, fostul ministru al Economiei Valeriu Lazăr a comunicat că nu comentează acuzaţiile lansate de CNA în cadrul raportului respectiv.

Potrivit expertului Institutului Economiei de Piaţă, Viorel Gârbu, statul a avut de pierdut de pe urma acestei decizii, iar Guvernul putea să se orienteze spre alte active care aveau nevoie mai stringentă de investitori şi infuzii financiare pentru a nu fi pierdute sau pentru a se dezvolta.

„Este un exemplu clasic de corupţie”

„Statul a făcut un cadou. Dacă vreţi, este un exemplu clasic de corupţie la nivel guvernamental, când persoanele care se află la putere distribuie activele statului în interes propriu. Statul, care reprezintă cetăţenii, putea să recurgă la acest instrument, dar să atragă actori cu mult mai importanţi şi să prevadă clauze mult mai favorabile în contractul de concesionare. Aflăm foarte multe despre modul în care a fost guvernată Republica Moldova în perioada 2009-2014, în timpul Guvernului Filat. Au fost foarte multe carenţe, chiar o atitudine agresivă şi o administraţie foarte coruptă care ne-a guvernat în perioada respectivă”, a declarat Viorel Gârbu.

Viorel Gârbu, expert al Institutului Economiei de Piaţă:

„Având în vedere că acest contract de concesionare a fost semnat în detrimentul statului, ar fi o naivitate din partea investitorului să nu respecte prevederile contractului astfel încât să piardă acest activ. Nu cred că investitorul a greşit şi nu respectă prevederile contractului care sunt foarte permisive. Nu sunt posibilităţi legale şi corecte de a restitui acest activ în propietatea statului. Este prea târziu. Guvernarea de la Chişinău poate rezilia contractul, dar acest pas se va solda cu pierderi semnificative, luând în consideraţie penalităţile substanţiale pe care ar urma să le achite în acest caz”.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările