Costul real al unei călătorii cu autobuzul în Chişinău a trecut de 8,5 lei

Costul real al unei călătorii cu autobuzul în Chişinău a trecut de 8,5 lei

Cea mai mare parte a parcului de autobuze din Chişinău este învechit

Primăria municipiului Chişinău a prevăzut pentru acest an subvenţii de peste 220 de milioane de lei pentru transportul public de călători cu autobuzul şi troleibuzul. Fără aceste subvenţii tariful unei călătorii ar urma să fie de două-trei ori mai mare

Ştiri pe aceeaşi temă

Costul real al unei călătorii în Chişinău constituie 8,55 lei, din cauza scăderii numărului de călători transportaţi cu plată şi a majorării cheltuielilor de producere, susţine, într-un raport, Iacob Capcelea, directorul întreprinderii municipale Parcul Urban de Autobuze.

Astfel, costul real este de 2,7 ori mai mare decât tariful oficial şi s-a majorat cu aproape un leu faţă de anul trecut. În consecinţă, tariful mediu de călătorie (3,17 lei) în autobuze acoperă doar 37% din costul unei călătorii. Potrivit managerului, majorarea cheltuielilor s-a produs ca urmare a scumpirii cu 10,6% a motorinei, de la 14,45 lei pentru litru (iunie 2013) până la 15,98 lei (iunie 2014), dar şi a scumpirii pieselor de schimb.
Din aceste motive, întreprinderea generează pierderi, iar Primăria Capitalei este nevoită să aloce anual peste 80 de milioane de lei pentru a subvenţiona activitatea Parcului Urban de Autobuze. Pentru anul 2014 au fost prevăzute subvenţii de 88,3 milioane de lei, sau mai mult de un milion pentru fiecare din cele 81 de autobuze ce ies zilnic pe rută.
Potrivit raportului, deşi întreprinderea deţine 136 de autobuze, 16 nu mai sunt funcţionale, iar cele funcţionale au o vechime mai mare de 12,6 ani, deşi normele prevăd o medie de opt ani.

50 DE MILIOANE PENTRU 18 TROLEIBUZE NOI

O situaţie ceva mai bună e la Regia Transport Electric. În acest an, Primăria a prevăzut subvenţii de 84 de milioane de lei pentru transportul de călători şi alte 50 de milioane de lei pentru asamblarea a 18 troleibuze noi. Astfel suma subvenţiilor acordate în anul 2014 RTEC este de 134 de milioane de lei, care acoperă circa 60% din toate cheltuielile regiei.
Administraţiiile celor două întreprinderi susţin că printre soluţiile redresării situaţiei sunt excluderea dublării de către microbuze a rutelor de troleibuz şi autobuz şi modernizarea parcului. De exemplu, ca urmare a procurării de troleibuze s-a redus cu 10% consumul de energie electrică, iar rata rebuturilor tehnice s-a diminuat de trei ori.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: