Costul autorizaţiilor pentru transportul rutier internaţional se va reduce

Costul autorizaţiilor pentru transportul rutier internaţional se va reduce

FOTO IPN

Parlamentul a votat în prima lectură un proiect de lege care prevede micşorarea costurilor autorizaţiilor pentru transportul rutier internaţional. Autorii proiectului subliniază că, pe lângă faptul că preţul autorizaţiilor în Republica Moldova este cu mult mai mare decât în statele vecine, transportatorii autohtoni achită şi cea mai scumpă poliţă de asigurare Carte Verde şi o taxă rutieră majorată de aproximativ două ori.

Toate aceste plăţi duc la faptul că transportatorii rutieri din Republica Moldova pierd clienţi şi, în comparaţie cu transportatorii rutieri din alte state din regiune, din start sunt necompetitivi pe piaţă, transmite IPN.
 
Astfel, unele taxe urmează să fie reduse de la 700 de euro până la 120 de euro sau chiar de zece ori pentru o cursă, de la 30 de euro la trei euro (în funcţie de cursă).
 
Deputatul Oleg Lipskii, unul din autori, a spus în plenul Parlamentului că, din cauza taxelor mari, circa 40 de agenţi economici-operatori de transport şi-au sistat activitatea, iar alţii au înregistrat întreprinderi de transport în statele vecine şi activează acolo. Totodată, în ultimii ani a scăzut dramatic numărul unităţilor noi de transport rutier procurate de către operatorii de transport autohtoni.
 
Parlamentarul a menţionat că mecanismul de eliberare a autorizaţiilor necesare transportatorilor rutieri nu trebuie să devină un sistem de profit pentru o instituţie publică. Deputatul s-a referit la costul înalt al autorizaţilor pentru transport rutier internaţional, eliberate de Agenţia Naţională Transport Auto. Au fost aduse şi exemple cât costă autorizaţiile similare stabilite în ţările din regiune: preţul autorizaţiei CEMT în Ucraina este de circa 50 de euro, în Romania – 75 de euro în Federaţia Rusă – 230 de euro, pe când în Moldova este de 700 de euro.
 
Totodată, autorizaţiile de tip „BSEC Permit”, emise de către ţările regiunii bazinului Mării Negre (BSEC) sunt eliberate gratis (proiect-pilot), iar pentru transportatorii autohtoni sunt cu plată.
 
Tarifele mari au cauzat, susţin autorii, făcând referire la date statistice, scăderea considerabilă a volumului transportărilor auto de mărfuri şi călători. Conform datelor Biroului Naţional de Statistică, în ianuarie-iulie 2015 întreprinderile de transport auto au transportat 3874,9 mii tone de mărfuri, cu 7,6% mai puţin faţă de perioada corespunzătoare din anul 2014. În perioada de referinţă, cu autobuze şi microbuze au fost transportaţi 56,9 milioane de pasageri, cu 12% mai puţin comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2014.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: