Concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, în aer

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autorităţile neagă că Aeroportul Internaţional Chişinău a fost transmis în concesiune firmei UK Komaks din Rusia. Experţii spun că ar trebui anunţată o nouă licitaţie, de data aceasta una mai transparentă

Noua tentativă de a atrage investiţii în modernizarea şi dezvoltarea porţilor aeriene ale Republicii Moldova s-ar putea finaliza cu un eşec. Autorităţile susţin că nu a fost luată o decizie privind învingătorul concursului de transmitere în concesiune, pentru 49 de ani, a Aeroportului Internaţional Chişinău, organizat de o comisie specială creată de Ministerul Economiei.

Adminsitraţia Aeroportului spune că nu este la curent cu ce se întâmplă şi că toate întrebările trebuie adresate proprietarului, adică statului.

Comisia s-a ocupat doar de trimiterea invitaţiilor

„În următoarele zile, comisia de concurs va anunţa decizia. A fost finalizată doar etapa de depunere a ofertelor şi comisia le examinează. Important este că avem de unde alege“, a declarat vicepremierul Valeriu Lazăr.

Ministrul Economiei a spus că dacă au fost doar două oferte nu este vina autorităţilor. „Comisia a avut obligaţia de a trimite invitaţii. Noi însă nu putem obliga companiile mari să vină în Republica Moldova. Şi noi ne-am fi dorit să vină cei care operează aeroporturi mari precum Heatrow din Londra, sau Viena, sau Paris sau alte“, a adăugat Valeriu Lazăr.

Conform unor surse oficiale, la concurs au fost invitate să participe şapte companii, dar cinci firme care gestionează aeroporturile din Paris, Madrid, Londra, Viena şi Houston, nu au dat curs ofertei. Motivele refuzului nu au fost anunţate. În consecinţă, în cursă au rămas doar două societăţi din Rusia: una care administrează aeroportul Vnukovo din Moscova şi UK Komaks, companie ce gestionează aeroportul din Habarovsk, cel mai mare din estul Rusiei şi despre care s-a scris că ar fi şi câştigătorul.

Compania UK Komaks face parte din grupul Alliance Oil Company, controlat de familia de miliardari ceceni Bajaev, care deţine în regiune şi exploataţii de aur, rafinării petroliere şi companii avia. În ultimii patru ani, aeroportul din Habarovsk, administrat de UK Komaks, a fost desemnat de trei ori drept cel mai bun aeroport din spaţiul CSI, iar din anul 2009 de modernizarea acestuia se ocupă gigantul coreean Incheon International Airport Corporation, care a devenit şi acţionar, cumpărând 10% din acţiuni de la grupul Alliance.

Experţii cer anunţarea unui nou concurs

Economistul Mihai Bologan, preşedinte Institutului IDEA, consideră că în aceste condiţii, trebuie anunţată o nouă licitaţie şi de clarificat motivele pentru care alte companii au refuzat să participe la tender. „Decizia finală ar trebui luată în baza a cel puţin trei oferte calificate, care asigură toate necesităţile tehnice privind dezvoltarea Aeroportului Internaţional Chişinău. Concesionarea acestui obiectiv este de o importanţă strategică pentru ţara noastră şi tot procesul trebuie să decurgă transparent, astfel încât orice dubii să fie eliminate“, a declarat Mihai Bologan.

Vicepremierul Valeriu Lazăr nu exclude organizarea unui nou concurs. „Asemenea proiecte nu sunt atât de simple precum se crede. După desemnarea învingătorului urmează etapa de negocieri directe cu potenţialul investitor. Eu dau 50 la 50 că se va ajunge la semnarea contractului. Or, compania va trebui să convingă comisia că are experienţă în domeniu, dar şi capacitate de a finanţa un asemenea proiect. Or, suma de 230 de milioane de euro, care ar urma să fie investită în aeroport, nu este una mică“, a precizat ministrul Economiei.

Condiţiile de concesionare

Potrivit condiţiilor de concesionare, compania va achita statului o redevenţă de cel puţin 1% din cifra anuală de afaceri. Volumul investiţiilor solicitate de la învingător va fi de circa 230 de milioane de euro. La prima etapă, în primii doi ani de contract, compania va trebui să facă investiţii de 40 de milioane de euro în lucrări de extindere a terminalului, construcţia parcării auto, modernizarea pistei de decolare, peronului, sistemelor de iluminare şi de drenaj. Etapa a doua prevede investiţii de 110 milioane de euro, în termen de doi ani după atingerea unui flux de 2,6 milioane de pasageri anual, în construcţia unui terminal nou şi a terminalului cargo. Ultima etapă, în termen de doi ani după atingerea unui flux de 3,2 milioane de pasageri anual, presupune investiţii de 80 milioane de euro în modernizarea aerodromului, extinderea terminalului nou şi a parcării auto

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite