Avem rafinărie, chiar dacă nu avem petrol

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vlad Boghii ne arată cum este monitorizată activitatea uzinei. Foto: Tudor Iovu
Vlad Boghii ne arată cum este monitorizată activitatea uzinei. Foto: Tudor Iovu

De câţiva ani în sudul ţării, la Comrat, funcţionează o mică uzină de procesare a ţiţeiului. Proprietarii spun că ar putea majora de câteva ori producţia, dacă ar avea materie primă.

Prima rafinărie din Republica Moldova a fost inaugurată la Comrat acum patru ani pe teritoriul unui fost depozit de produse petroliere, care ajunsese o ruină. Deşi mică, uzina este o unitate de producţie modernă.

Investitorii au avut nevoie de circa 15 milioane de dolari pentru a pune pe roate această afacere şi pentru a o dezvolta. Cu o capacitate de peste 50.000 de tone pe an, aceasta rămâne, deocamdată, singura întreprindere de profil care funcţionează în ţara noastră.

PRODUCE PĂCURĂ ŞI MOTORINĂ

„Lucrăm pe baza petrolului extras din zăcământul de la Văleni, raionul Cahul. Din acest ţiţei obţinem păcură şi motorină. Am putea produce şi benzină, dar ţiţeiul moldovenesc nu e bun pentru a fabrica acest tip de combustibil", explică Vlad Boghii, directorul rafinăriei.
Motorina este comercializată în Republica Moldova, iar cea mai mare parte din păcură este exportată.

S-au scumpit benzina şi motorina

„Încercăm să extindem producţia, dar nu avem suficientă materie primă. Am putea s-o importăm din Rusia sau din alte ţări, însă, din cauza taxelor şi a accizelor mari, livrarea şi prelucrarea petrolului de import este o afacere extrem de costisitoare şi, în consecinţă, nerentabilă. Aşa că ne limităm la materia primă de pe loc", afirmă managerul.

Potrivit lui, toate procesele de producţie la rafinărie au fost automatizate. Pentru a diversifica activitatea, tot aici a fost montată şi o instalaţie de producere a bitumului polimeric, utilizat la reparaţia drumurilor şi producerea asfaltului.

VOR SĂ EXTINDĂ CAPACITĂŢILE

„Avem cel mai performant depozit de bitum din Republica Moldova. Bunăoară, bitumul este încălzit în încăperi închise şi fără a polua mediul", se laudă Vlad Boghii.

Valentin Bodişteanu, directorul Valiexchimp, compania care administrează mini-rafinăria şi zăcământul de la Văleni, spune că în anul 2008 s-a încercat atragerea unei companii mai mari din Occident în realizarea unui proiect de extindere a uzinei.

Moldova, între ciocanul Rusiei şi nicovala UE

„De fapt, am vrut să construim o rafinărie cu capacitatea de prelucrare de circa un milion de tone de petrol pe an. Noi dispunem aici de toată infrastructura necesară, avem inclusiv depozite şi cale ferată cu instalaţii de transbordare a petrolului şi a produselor petroliere. Din păcate, a venit criza economică şi partenerul nostru din Vest a dat faliment", povesteşte şeful companiei.

Omul de afaceri susţine că extinderea capacităţilor este blocată în prezent nu doar de insuficienţa materiei prime, ci şi de lipsa de capital. „Aplicăm tactica paşilor mici. Acum vrem să achiziţionăm şi să instalăm utilaje ce ne vor permite să producem ulei pentru automobile", precizează Bodişteanu.

Totodată, el spune că, pentru a extrage mai mult petrol autohton, la Văleni a început forarea câtorva sonde noi. „Toate datele arată că în subsolul Moldovei este mult mai mult petrol. Dacă l-am găsi şi l-am extrage, vom avea de câştigat cu toţii. Vom avea mai mult combustibil produs la noi şi nu vom mai plăti străinilor", menţionează businessmanul.

Din trei proiecte, doar unul viabil

În afară de rafinăria de la Comrat, şi compania Stal-Petrol, controlată de omul de afaceri Gabriel Stati, a deschis în 2008 o uzină de rafinare a petrolului la Pârliţa, Ungheni. Proiectul însă a eşuat, pentru că firma nu dispune de materie primă, iar costul importului de petrol cu tot cu taxe şi accize este foarte mare. Uzina a activat doar o scurtă perioadă şi a fost închisă, iar utilajul scos la vânzare.

INCREDIBIL ANRE a descoperit cum firmele petroliere umflă preţurile la benzină

O altă rafinărie, cu capacitatea de peste un milion de tone de petrol, ar urma să fie construită de grupul de companii Danube Logistics, Bemol Trading şi Bemol Retail. Realizarea proiectului este însă sub semnul întrebării, pentru că Terminalul Petrolier de la Giurgiuleşti nu permite importul petrolului. Afacerea este blocată şi de faptul că lipseşte infrastructura, iar statul nu şi-a îndeplinit unele obligaţii faţă de grupul de companii.

Citește cele mai importante știri din Republica Moldova pe Adevarul.md

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite