Analiză: Piaţa UE este principala destinaţie pentru produsele din Moldova

Analiză: Piaţa UE este principala destinaţie pentru produsele din Moldova

Piaţa europeană este principala destinaţie pentru produsele din Republica Moldova. În perioada 2006-2014, ponderea UE în exportul de mărfuri a variat în jurul cotei de 50%, iar după crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător cu UE, cota exportului pe piaţa UE s-a majorat de la 61,9% în 2015 la 68,8% în 2018.

Economistul Centrului Analitic Independent „Expert-Grup”, Alexandru Fală, menţionează într-o analiză privind rolul UE în stimularea exporturilor moldoveneşti că, între 2000 şi 2018, valoarea exporturilor a crescut de la 165,3 milioane de dolari la 1,86 miliarde de dolari.

Cât priveşte exporturile către CSI, după embargoul din 2006, livrările pe această piaţă s-au relansat şi în 2012 au depăşit 928 de milioane de dolari. Însă, din 2013, după interdicţiile aplicate la exportul de vinuri, apoi în 2014 – introducerea tarifelor vamale şi interzicerea exportului fructelor şi produselor din carne, se înregistrează o reducere continuă a exportului spre această regiune. În 2018 din totalul exportului de bunuri, livrările spre CSI au reprezentat 15,4%, iar cota altor ţări a fost de 15,8%.

Alexandru Fală reiterează importanţa strategică a implementării plenare a prevederilor Acordului de Asociere cu UE în vederea valorificării oportunităţilor Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător cu UE.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: