Agricultura şi industria echipamentelor auto au fost în 2013 motorul exporturilor

Agricultura şi industria echipamentelor auto au fost în 2013 motorul exporturilor

Cea mai mare parte a recoltei de floarea soarelui a fost exportată în loc să fie procesată pe loc FOTO Adevărul

Producţia agricolă foarte bună şi livrările de echipamente pentru automobile au dus exporturile la un maxim istoric de 2,4 miliarde de dolari. Experţii susţin însă că Republica Moldova nu are ce exporta

Ştiri pe aceeaşi temă

Exporturile au susţinut anul trecut economia, înregistrând un avans de circa 11% faţă de 2012 şi au ajuns la circa 2,4 miliarde de dolari. Revigorarea a fost, mai degrabă, o revenire la nivelul anului 2011, după scăderea din 2012 cauzată de secetă şi recolta slabă.

Datele Biroului Naţional de Statistică reflectă foarte bine aceste evoluţii. Mai bine de două treimi din creştere a fost asigurată de sectorul agrar. Bunăoară, exporturile de cereale şi produse pe bază de cereale au crescut de 2,7 ori, asigurând patru puncte procentuale din avansul exporturilor. Alte trei puncte procentuale au fost asigurate de livrările de seminţe şi fructe oleaginoase, care au urcat cu circa 68%. Avansul exporturilor a fost influenţat pozitiv în 2013 şi de reluarea livrărilor de deşeuri de metale şi creşterea cu circa 24% a celor de echipamente pentru automobile.

Efectul embargoului

La alte mărfuri evoluţiile au fost contradictorii. De exemplu, după ce în primele trei trimestre exporturile de băuturi alcoolice înregistrau o majorare de 23%, pe final de an, ca urmare a embargoului impus de Rusia, s-a atestat o restrângere şi, în consecinţă, creşterea anuală a fost de doar 7%.

De aproape două ori au scăzut exporturile de uleiuri vegetale, ceea ce denotă că seminţele de floarea-soarelui, în loc să fie procesate la fabricile autohtone, au fost vândute peste hotare.
Rusia rămâne în continuare principala piaţă de desfacere pentru mărfurile moldoveneşti, cu o cotă de 26%, chiar dacă a fost în scădere cu 4%. Al doilea partener este România, spre care au mers circa 17% din exporturi. La distanţă mare se află Italia, cu o cotă mai mică de 8%; Ucraina - 5,9% şi Turcia - 5,3%, care a urcat patru poziţii în topul pieţelor de desfacere.

„Nu avem ce exporta“

Economistul Viorel Chivriga susţine că dependenţa de rezutatele din agricultură denotă o sustenabilitate redusă a exporturilor. „Creşterea din 2013 a fost, în mare parte, una extensivă. Ce folos că am vândut cantităţi mari de cereale şi oleaginoase, dacă preţurile au fost foarte mici? În acest an, în pofida subvenţiilor generoase promise de autorităţi, este puţin probabil să înregistrăm rezultatul din 2013. Aşa că am putea avea chiar o scădere a exporturilor“, a declarat expertul.

În opinia lui Chivriga, faptul că multe din mărfurile moldoveneşti sunt vândute la preţuri mici demonstrează că ele nu sunt competitive în ceea ce priveşte calitatea. „Chiar dacă am semnat mai multe acorduri de liberalizare a comerţului cu statele din regiune şi, în plus, ne-au fost oferite diferite facilităţi, din păcate, nu le putem utiliza pentru că nu există sprijin intern. Adică nu avem producţie de calitate care să poată fi exportată“, a precizat economistul.

Specialistul susţine că semnarea în acest an a Acordului de Liber Schimb cu UE nu poate aduce la majorarea exporturilor în următorii ani. „Din contra. Eliminarea barierelor tarifare din comerţ va duce la creşterea importurilor. Pentru consumatori va fi bine, deoarece vor avea posibilitatea să aleagă, dar vor avea de suferit producătorii, mai ales cei care nu vor fi în stare să se adapteze la noiile condiţii“, constată Chivriga.

Prognoze optimiste

Potrivit ultimei prognoze făcute de Ministerul Economiei, exporturile se vor majora în anii 2014-2017 cu circa 8,5% anual. Factorii ce vor contribui la majorarea treptată a exporturilor sunt restabilirea cererii externe, oferta internă la produsele agricole, creşterea calitativă a mărfurilor livrate, în special, datorită investiţiilor efectuate în extinderea şi reînnoirea bazei tehnologice, şi, respectiv, integrarea produselor moldoveneşti în fluxurile internaţionale, se menţionează în prognoza oficială.

România ajunge Rusia

Anul trecut importul a crescut cu 5,4%, până la 5,49 miliarde de dolari. Dacă livrările de mărfuri din Rusia s-au diminuat cu 3,4% faţă de 2012, cele din România au crescut cu 16% şi au ajuns la 722 de milioane de dolari. Dacă ritmul se menţine şi în acest an, România ar putea depăşi Rusia. Al treilea ca mărime partener comercial este Ucraina, după care se vine China şi Germania. În pofida unor declaraţii ambiţioase privind promovarea vinurilor moldoveneşti pe piaţa chineză, Republica Moldova exportă în China de circa 100 de ori mai puţine mărfuri decât importă.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: