Administraţia Ascom recunoaşte că managerii companiei se ocupau cu escrocherii în statele din Africa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vitalie Diaconu, coordonator general al proiectelor realizate de grupul Ascom în Sudan susţine într-un amplu material publicat pe site-ul Tribuna că a "descoperit“ un dezastru greu de imaginat în urma activităţilor companiei, iar cea mai mare şi mai complexă infrastructură economică privată din Sudanul de Sud era distrusă practic în întregime.

"În iunie 2011, Andrei Baştovoi a fost lipsit de pârghiile administrative de care dispunea în proiectul din Africa. La sosirea mea în teritoriu am găsit un dezastru greu de imaginat. Cea mai mare şi mai complexă infrastructură economică privată din Sudanul de Sud era distrusă practic în întregime. Construită prin eforturi supraomeneşti de către mii de angajaţi din Moldova, România, Ucraina şi din alte ţări, cu preţul a sute de milioane de dolari, această infrastructură ajunsese prada unei neglijenţe administrative criminale din partea unui om învestit, practic, cu puteri nelimitate. Campusul din Akair, cel mai mare punct de lucru din Sudanul de Sud, cu o capacitate de cazare de circa 350 persoane, fusese lăsat de izbelişte şi părăsit în regim de urgenţă. Totul a rămas în voia soartei şi a populaţiei locale – infrastructura de câteva zeci de milioane de dolari, pista de aterizare, cu tot cu avionul de transport scos din funcţiune“, afirmă managerul Ascom, citat de Tribuna.md.

Vitalie Diaconu susţine că a descoperit că depozitele erau pline cu utilaje ruginite, din punctul medical nu fusese scos nici măcar echipamentul chirurgical, oficiul era plin de documente contabile ”uitate”, iar 40 de tone de dinamită ce urma să fie utilizată pentru lucrările seismice zăceau aruncate în voia soartei, sub responsabilitatea unui băştinaş care doar dimineaţa mai putea fi prins treaz.

Acesta vorbeşte despre mai multe proprietăţi ale grupului Ascom care ar fi fost aduse la distrugere de fostul vice-preşedinte al grupului Andrei Baştovoi.

Administraţia Ascom nu ştia ce se întâmplă în Sudan?

"Spitalele din Ayod şi Diuk-Padieth, proprietate a companiei, ajunseseră în paragină, fiind predate apoi autorităţilor locale. În localităţile Garuga şi Arua (Uganda) au fost abandonate alte două campusuri dotate cu toate cele necesare pentru cazare şi întreţinere, inclusiv zeci de unităţi de tehnica specială, camioane de mare tonaj şi unităţi de transport fluvial. Patru luni şi peste 300.000 dolari ne-a costat reîntoarcerea în Sudan a proprietăţilor companiei duse şi ”uitate” de Andrei Baştovoi în Uganda.

La revenirea în Bor, unde este dislocată principala bază logistică a companiei din Sudanul de Sud, cu cel mai mare depozit de carburanţi şi cel mai mare port fluvial din Sudanul de Sud, cu unităţi de producţie costisitoare şi mari ateliere mecanice pentru reparaţia utilajelor petroliere, cu un parc enorm de mijloace tehnice, am fost martorul ocular al unor imagini parcă rupte din filme. Un teritoriu imens de pe malul Nilului pe care stau împrăştiate vreo 150 de automobile, camioane, autobasculante, camioane de mare tonaj, peste 120 de tractoare de tot felul, excavatoare, gredere, mai bine de 50 de unităţi de tehnică specială – utilaje, echipamente, strunguri care aproape că nu se văd dintre copaci, tufari, ierburi mai înalte decât omul, liane, şi printre care se plimbă în voie animale, şerpi, pui de crocodil şi tot felul de alte vietăţi. Circa 40 de nave ancorate la malul apei, din care o bună parte nefuncţionale, au fost pur şi simplu lăsate să putrezească. Elicopterul procurat pentru situaţii de urgenţă – de genul celei ce avea să se întâmple în decembrie 2013 – zăcea, ca şi avionul din Akair, distrus şi ruginit, cu sistemul electronic ros de şoareci şi termite. Şi toate astea se aflau în gestiunea Coordonatorului general Andrei Baştovoi. Doar că, de la o vreme, nu-l mai interesau. Întrerupând în mod samavolnic activitatea de explorare pe Blocul 5B şi punând în pericol contractul cu Guvernul Sudanului de Sud, care prevede rezilierea în cazul nerespectării programului stabilit de lucrări, Andrei Baştovoi s-a lansat în afaceri proprii atât în Sudan, cât şi în ţările vecine – Uganda şi Congo.

Culmea cinismului – în timp ce Ascom se confrunta cu probleme grave în Kazahstan, Andrei Baştovoi, profitând de încredere deplină din partea conducerii companiei, şi-a înregistrat în Congo o întreprindere specializată în construcţii industriale – Congo Aluminium & Steel Constructions, abreviat Casco. Revenind în 2011: pas cu pas, proiectul a reintrat în normal, deşi cheltuielile au fost enorme. Doar pentru restabilirea tehnicii şi utilajelor şi pentru refacerea infrastructurii, a căror valoare se cifrează la peste 100 milioane de dolari, a fost nevoie de aproape 10 milioane de dolari“, afirmă Vitalie Diaconu într-un material cu zeci de acuzaţii la adresa lui Andrei Baştovoi, care recent a fost condamnat la 9 ani închisoare într-un dosar intentat la cererea lui Anatol Stati.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite